Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door j3r03ntj3 »

Hallo,

Na vele malen bij mijn dealer aankaarten dat ik een rammelend geluid ervaar tijdens het rijden en het niet kunnen vinden van een oorzaak, wil ik dit toch maar eens aan dit forum voor leggen.

Mijn Punto Evo (1.3 MultiJet) maakt al een hele tijd bijna elke rit een rammelend motorgeluid. Ik ben meerdere malen bij mijn dealer geweest en die geven aan geen oorzaak te kunnen vinden. Daarnaast maakt mijn auto het geluid niet als hun een proefrit maken.

Het geluid treed op bij constante snelheden (bijv. 80 of 100 p/u).. het geluid komt vaak boven de radio uit en frustreert zelfs zo erg dat ik express meer toeren ga maken om het geluid maar minder te horen. Ik heb inmiddels een geluidsfragment opgenomen van binnen uit de auto met gesloten ramen. Ik heb het geluid even op internet gezet in de hoop dat jullie hier misschien iets uit kunnen opmaken. Mijn dealer hoort het verschil op de opname ook echter wil deze het zelf ervaren (wat dus telkens niet gebeurd tijdens proefritten.. :?)

http://clyp.it/mbocrzyy" onclick="window.open(this.href);return false; (fragment hier te luisteren)

Op het fragment kan je het ratelen/rammelen goed horen met tussenpauzes. In die tussenpauzes laat ik het gas los zodat je duidelijk verschil hoort. Ik rijd tijdens de opname ong. 80 p/u en maak rond de 2000 toeren.. (4e versnelling dus volgens mij :))

Iemand enig idee????

Erg bedankt alvast!

Jeroen
Laatst gewijzigd door j3r03ntj3 op di mei 27, 2014 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Rammelend motorgeluid bij tijdens rijden (geluidsfragmen

Bericht door Odelot »

Denk dat er iets resoneert. Misschien het hitteschild bij de uitlaat. Als je de motorkap open hebt zit er aan de voorkant ook een hitteschild. Aan de voorkant van het blok dus. Misschien dat dat het zou kunnen zijn...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door j3r03ntj3 »

Bedankt voor de snelle reactie!

Ze hebben bij de dealer (Fiat UDO Hengelo) al gecontroleerd op los zittende onderdelen, echter niets kunnen vinden.

Mijn gevoel (en zo klinkt het geluid ook) zegt dat het geluid uit de motor zelf komt, het is niet echt een klapperend maar meer een mechanisch ratelend geluid..
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door Odelot »

Heb het nog eens geluisterd met koptelefoon, maar het lijkt wel zo'n typische dieselnagel van vroeger. Gewoon net of de motor aan het nagelen is. Doet ie het altijd of alleen met warme of koude motor? Komt ie wel op temperatuur?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door j3r03ntj3 »

De motor komt goed op temperatuur en de motor maakt het geluid wanneer motor koud of warm is. Er is geen verschil.

Vanochtend een rit gehad naar Tilburg (160Km voor mij) en na dik een uur rijden begon het geluid weer.. in tilburg bij de dealer geweest, proefritje.. en uiteraard gedraagt de wagen zich weer normaal.

Heel frustrerend... en ik moet zo nog weer 160 terug..
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door Odelot »

Dit soort problemen zijn inderdaad heel erg lastig op te sporen, en mateloos irritant. Voor mij zou het reden zijn om hem eruit te trappen. Aangezien het niet constant is is de kans toch erg groot dat er wat resoneert denk ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door j3r03ntj3 »

Er uit te trappen? Als in een andere auto?.. Zou ik graag willen maar is voor mij helaas geen optie :(.. Wel erg bedankt voor het meedenken!

Wellicht dat er nog andere mensen zijn die ideeën hebben?
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door Rado »

Ik heb ook een ratelend geluid in mijn 1.3 MultiJet (69000 km).
Het is een licht ratelend geluid dat optreed bij warme motor tijdens nullast (vlakke weg) in de 4e/5e versnelling en 1800-2100 toeren.
Het verdwijnt zodra je gas loslaat of intrapt. Als ik de auto in de vrij zet is het geluid ook weg. Ik heb ook het gevoel dat het vanuit de motor komt. Bij een telefonische vraag bij de dealer kwam al snel de distributie naar voren; men had al eerder een opgerekte ketting vervangen. Binnenkort maar eens laten onderzoeken.

Een ander geluid komt van het luchtfilterhuis; een brommend, resonerend geluid met name bij stationair draaien.
Ik heb de ophangrubbertjes van het luchtfilterhuis vervangen. Maar het geluid werd eigenlijk veroorzaakt door de aansluiting van de aanzuigbuis in het plastic gedeelte boven de radiateur; opgelost met dikke tape.
Laatst gewijzigd door Rado op vr mei 30, 2014 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door noltha »

Net zoals bovenstaande reaktie was dit rammeltje bij mij op de 1.4 8v ook een afgebroken bevestigingsring van het luchtfilterhuis.
Het was op een gegeven moment zo hinderlijk dat ik op zoek ben gegaan en erachter kwam dat het bevestigingsmechanisme van het luchtfilterhuis dus helemaal afgescheurd was en bij bepaalde toeren hinderlijk ging ratelen/resoneren.

Check dus de luchtfilterhuisbevestiging achterin waar het filter op het gasklephuis geklemd zit.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door j3r03ntj3 »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb alle punten even genoteerd en breng vanmiddag de auto bij de dealer.

Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door Odelot »

Daar zeg je wat! Distributieketting zou inderdaad ook nog kunnen. Mocht dat het geval zijn dan lijkt me dat wel een garantiegeval, gezien zo'n ding een motorleven lang mee dient te gaan.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door blackEVO85 »

Ik heb ook een ratelend geluid in mijn 1.3 MultiJet (69000 km).
Het is een licht ratelend geluid dat optreed bij warme motor tijdens nullast (vlakke weg) in de 4e/5e versnelling en 1800-2100 toeren.
Klinkt herkenbaar. Die van mij doet het al vanaf dat ik hem heb (nu 66.000).
Geluid is op de achtergrond aanwezig, meestal rond 80-90km/h, iets gas bij en het geluid verdwijnt. Het geluid doet mij overigens gewoon denken aan dieselgenagel, alsof het blokje net wat schraler loopt. Ik stoor mij er in ieder geval niet aan en maak me er verder ook niet druk om
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door j3r03ntj3 »

Zojuist even contact gehad met de dealer, ze hebben veel (lange) testritten gemaakt en helaas niets gevonden. De auto gedroeg zich normaal...

Ik ben bang dat ik dit geluid toch moet gaan negeren, hoe hard en irriterend dit ook klinkt..

Ze doen nog wel een cleaner in m'n diesel, wellicht dat die nog voor enige verlichting gaat zorgen..
Gebruikersavatar
lodewijk
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: do apr 10, 2014 8:16

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door lodewijk »

Het diesel-genagel komt soms ook bij mij voor. En inderdaad niet altijd aanwezig.
Komt uit het niets en verdwijnt dan net zo plotseling weer.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Rammelend motorgeluid tijdens rijden (geluidsfragment)

Bericht door Jarre »

Hier ook.als je ff gas geeft is het weg en rij je weer aan eenzelfde tempo is het er weer.
Soms wel, soms niet...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Plaats reactie