is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

Ik heb 130 betaald voor de schakelaar bij Tricolorenl.nl
dat is ook ex de verzendkosten. Ik zal sws een foto maken van de achterkant van de schakelaar vanavond, zodat je kunt zien welke stekker je moet hebben.

Als je de onderste kap van de stuurkolom af schroeft zie je hem vanaf de onderkant zo zitten. Even de stekker uit de hoes halen en je kunt zo zien of de draden er in zitten.

In duitsland zijn er ook al die zelf de draden getrokken hebben en het alsnog werkend hebben gekregen. Maar dan moet je kennis wel iets verder gaan om canbus draden aan te gaan sluiten op je bodycomputer.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

130 is ook een mooie prijs , zal dit weekeind eens kijken of ik de draden kan vinden.
@meloenie, ik heb zelf ook de betaalde licentie van de multicuscan maar wist niet dat het piepje van de gordel ook uit kon, ik moest laatst de patat de chinees de hond en de zal honden brokken al in de gordel doen :-)
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

hier het schema van de cruise control zoals gebruikt in de punto evo. wellicht dat er verschillen zitten in de opbouw van het systeem tussen de grande punto en de punto evo maar voor de schakelaar maakt dat niet uit.
De schakelaar is E050 die via 2 canbusdraden communiceert met de bodycomputer.
De canbusdraden zitten op de posities 5 en 6 van de onderste stekker die in de stuurkolomschakelaar zit

Afbeelding

Afbeelding

de tweede foto is van de achterkant van de schakelaar. de stekker die je moet hebben om te controleren of de draden aanwezig zijn zit onderaan in de midden. de rode cirkel staat om de bevestigingsbout heen waarmee de schakelaar op de stuuras bevestigt is.

Afbeelding

Op de laatste foto hangt de schakelaar op zijn kop aan de stekkers. het is op deze foto dus de bovenste stekker.
om de stekker heen zit een kleine tie-wrap. knip deze door en je kunt de stekker uit elkaar schuiven. dan kun je zien of er draden op de posities 5 en 6 van de stekker zitten.

Ik heb de foto´s geleend van het duitse Abarth forum omdat daar al een how-to staat voor het zelf inbouwen van cruise control
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Bedankt voor de info, ik ga het in het weekend wel even nakijken
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

Na lang zoeken en lezen. en zoeken naar de juiste onderdelen. rijdt ik sinds afgelopen zaterdag rond met originele cruise control agteraf ingebouwd en ingeleerd door één van de forumleden hier.

Afbeelding

Afbeelding


Na eerst alle Abarth dealers en diverse Fiat dealers gevraagd te hebben die überhaupt niet wilden helpen evenals de firma tuynder,
heb ik dankzij de hulp van forumleden en Tricolorenl de onderdelen gevonden en tegen een redelijke prijs gekregen.

Dus bij deze in ieder geval bedankt aan Tricolorenl en de forumleden die hun tijd voor mij wilden besteden om mij te helpen met het zoeken naar de juiste onderdelen en het inleren van de cruise control in de bodycomputer.

Tricolorenl heeft besloten de benodigde onderdelen om cruise control in te bouwen aan te bieden als pakket voor 145 euro inclusief BTW
We hebben diverse mogelijkheden bekeken om te bepalen wat de goedkoopste manier is voor tricolore om aan de onderdelen te komen.

Dit zou passend moeten zijn voor alle Grande Punto's, Punto Evo's en Punto's MY2012. indien de draden op de posities 5 en 6 van de onderste stekker op de stuurkolomschakelaar aanwezig zijn. Ook inbouw via Tricolorenl is mogelijk. alleen voor het inleren wordt nog naar mogelijkheden gezocht om het ook te kunnen doen voor de klant. omdat ik nu nog het halve land heb doorgereisd om hem in te laten leren.

Alles op 1 adres is uiteraard handiger. iedereen die beschikt over een recente versie van Multiecuscan zou het overigens moeten kunnen doen. er wordt gezegd dat AlfaOBD ook werkt maar dat hebben we niet uitgeprobeerd en durf ik daarom niet te garanderen.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Mooi dat het gelukt is. En mooi dat er behulpzame mensen zijn .
Ik heb een andere onderste stuurkolom kap, de kolom hendel en een betaalde licentie voor de multicuscan inmiddels versie 2.4 .nu nog tijd en de moed er mee bezig te gaan :P
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door ing_BRW »

Robinvdw schreef:Mooi dat het gelukt is. En mooi dat er behulpzame mensen zijn .
Ik heb een andere onderste stuurkolom kap, de kolom hendel en een betaalde licentie voor de multicuscan inmiddels versie 2.4 .nu nog tijd en de moed er mee bezig te gaan :P
De versie van MultiEcuScan lijkt mij weinig te zeggen, het geeft denk ik alleen aan hoe recent de achtergelegen auto database is, de ondersteuning voor nieuwe uitleesmodules en eventueel nieuwe Ecu's behorende bij de nieuwer auto's.
Zelf gebruik ik een gecrackte FiatEcuScan versie 3.6 en daarmee kom ik ook overal in de Ecu van de GP.

---

Zelf zit ik met het probleem dat ik vaak hoor dat je twee dingen moet vrij schakelen in de Ecu voor de CruiseControl, maar niemand geeft eigenlijk aan waar en welke precies. Zelf kan ik er namelijk maar een vinden.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door meloenie »

Alex

Graag gedaan hoor. ~]
Mooi dat t goed werkt.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

in principe moet je de cruise control en de hendel apart vrijschakelen en daarna proxy alignment uitvoeren. bij mij bleek de cruise control al vrijgeschakeld te zijn en hoefden we alleen de hendel vrij te schakelen en proxy alignment uit te voeren
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door ing_BRW »

Iemand enig idee hoe ik de hendel dan vrij schakel? Want die vindt ik zo snel niet.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door meloenie »

Die staat in de regel boven de hendel in multiecuscan.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

meloenie schreef:Die staat in de regel boven de hendel in multiecuscan.
Hij gebruikt FiatEcuScan ik weet niet in hoeverre dit afwijkt van MultiEcuScan kwa menustruktuur
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door meloenie »

Ohok ja dat is het oude programma. Ik zou zeggen tijd voor een update :)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Ik heb vandaag de hendel gemonteerd en geprobeerd om hem in te lezen ik kan bij de proxy wel de de cruisecontrol inschakelen maar de hendel niet activeren, hier staat helemaal geen tekst, is het dan bij mij helaas dan toch niet mogelijk.
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

Robinvdw schreef:Ik heb vandaag de hendel gemonteerd en geprobeerd om hem in te lezen ik kan bij de proxy wel de de cruisecontrol inschakelen maar de hendel niet activeren, hier staat helemaal geen tekst, is het dan bij mij helaas dan toch niet mogelijk.
Ik weet niet met welk programma je het geprobeerd heb maar Toen ik met meloenie mee stond te kijken moest hij hendel en cruisecontrol inschakelen en daarna eenmalig proxy alignment uitvoeren.

Deze stonden een regel onder elkaar. het lijkt me vreemd als je in de uitleessoftware een regel mist.
staat deze regel er wel als je zegt dat er een andere motor in zit bijvoorbeeld?
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Plaats reactie