Werking roetfilter op 1.3 MJT

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PuntoXM
Nuovo Arrivato
Berichten: 174
Lid geworden op: do jul 13, 2006 14:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Werking roetfilter op 1.3 MJT

Bericht door PuntoXM »

In de handleiding staat over het roetfilter iets in de trant van "zo nu en dan geregeneert wordt ivm overmatige vervuiling en dat dat met een tijdelijk licht hoger verbruik gepaard kan/zal gaan".

Nu viel het me vandaag op de A67 weer op:
- eerst met 120 het "gewone" verbruik van zo'n 5.5 l/100km
- dan 20 km lang opeens naar de 7.5 l/100km
- om daarna weer terug te zakken naar 5.5 l/100km

Dit heb ik al een paar keer eerder gezien, schat zo'n één keer per 600 a 1000 km? Weet iemand hier hoe dat werkt? En zijn er al ervaringen met Shell versus Tango, bijvoorbeeld, hiermee (minder vaak met V-Power ofzo)? Zou af en toe lekker doorblazen juist meer of minder regeneraties met zich meebrengen?

Heb nog nooit zo'n roetfilter op 'n auto gehad, ben wel benieuwd naar hoe 't werkt.
Rogier Verhoef - Autolinkje!
- Grande Punto 1.3mjt90 Edizione Prima
- XM V6 Exclusive
- CX 2400ie Pallas C-matic
Ex: Xantia HDI Break, GSA X1, CX 22 TRS, XM TurboD12, 205 Forever D
Gebruikersavatar
Koetjes Reep
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: za jul 15, 2006 8:29
Locatie: SWEET LAKE

Bericht door Koetjes Reep »

Ik heb dit gevonden op het net.

Roetfilter Deeltjes (Particulate Matter) kunnen met behulp van een filter uit de uitlaatgassen gefilterd worden. Om te voorkomen dat het filter verstopt is regeneratie van de filter nodig door het verbranden van het roet. De uitlaatgastemperatuur van een personenwagen is echter meestal te laag om passieve regeneratie mogelijk te maken. Daarom is actieve regeneratie vereist. PSA ontwikkelde een systeem waarin een combinatie van passieve en actieve regeneratie wordt toegepast. Een additief wordt toegevoegd aan de brandstof dat dienst doet als katalysator en de roetverbrandingstemperatuur met 100°C verlaagt. De temperatuur in de deeltjesfilter wordt bovendien verhoogd door een postinjectie van de brandstof in de expansiefase van de motor zodat naverbranding optreedt en de temperatuur in de uitlaat verhoogt met 200 tot 250°C. Daarenboven wordt een oxidatiekatalysator stroomopwaarts van de deeltjesfilter geplaatst die CO en onverbrande KWS oxideert en een bijkomende verhoging van de uitlaatgastemperatuur tot gevolg heeft. :shock: :shock:
Grande Punto sport 1.4 16v
Chemical Grey (anwb), B&M, middenarmsteun,
achteruitrijsensoren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Hehehe, vlam in de pijp!
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
PuntoXM
Nuovo Arrivato
Berichten: 174
Lid geworden op: do jul 13, 2006 14:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door PuntoXM »

Thanks Koetje :lol:

Het PSA filter werkt dus met deels passieve regeneratie en het FIAT filter volgens mij dan 100% actief (daar zit niet de olie-toevoeging in die PSA wel heeft en je daar iedere 75.000 - 125.000 km schijnt te moeten vervangen bij de "HDi FAP" versies).

Gokje: bij de Multijet met roetfilter moet dus alles actief gedaan worden = actief verhitten van de uitlaatgassen. Tja, dat zal wel de nodige peekaa's c.q. dieselliters kosten :idea: Zouden dat elektronische heaters rond de uitlaatpijp of bij de roetkat zijn :?:

Trouwens ook een aardige om de totale ecowaarde van zo'n filter uit te rekenen
- milieupunten die je spaart aan roetuitstoot 8)
- milieupunten die je toevoegt door het tijdelijk verhoogde verbruik :roll:
Iemand hier met iets recentere Ecodesign-kennis dan ik heb (sinds 1998 niet meer ge-update, en in die wereld staan de inzichten zeker niet stil)?
Rogier Verhoef - Autolinkje!
- Grande Punto 1.3mjt90 Edizione Prima
- XM V6 Exclusive
- CX 2400ie Pallas C-matic
Ex: Xantia HDI Break, GSA X1, CX 22 TRS, XM TurboD12, 205 Forever D
Dexter
Nuovo Arrivato
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 21:47

Bericht door Dexter »

Diesel is zowiezo Pieppppppp... voor het milieu. Vind het belachelijk dat ik een diesel als leasewagen moet rijden terwijl ik zakelijk niet heel veel rijd. Lekker milieu vriendelijk :roll:

Mod SR:niet smijten met vrouwelijke geslachtsdelen :wink:
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Dexter schreef:Diesel is zowiezo Piepppppp... voor het milieu. Vind het belachelijk dat ik een diesel als leasewagen moet rijden terwijl ik zakelijk niet heel veel rijd. Lekker milieu vriendelijk :roll:
Tsja, daar kun je natuurlijk nog uren over discussieren of diesel schadelijker is :) Ligt er maar net aan wat je schadelijker vind qua uitstoot denk ik zo. Overigens, je moet diesel rijden? Is er geen grens qua km/jaar dat je benzine mag gaan rijden? Als je dat kunt verdedigen/onderbouwen is er niets aan de hand. Bij mij op mn werk is de standaard ook dat je diesel rijdt, maar genoeg die niet aan de 32k/jaar komen en dus benzine gaan rijden.
Seat Leon 1.9 TDi
Dexter
Nuovo Arrivato
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 21:47

Bericht door Dexter »

Joh@n schreef:Overigens, je moet diesel rijden? Is er geen grens qua km/jaar dat je benzine mag gaan rijden? Als je dat kunt verdedigen/onderbouwen is er niets aan de hand. Bij mij op mn werk is de standaard ook dat je diesel rijdt, maar genoeg die niet aan de 32k/jaar komen en dus benzine gaan rijden.
In principe geldt de regel dat alle nieuwe werknemers diesel moeten rijden inderdaad omdat ze nog niet kunnen aantonen hoeveel ze pj rijden. Maar om mij heen hebben een aantal nieuwelingen wel een benzine, met veel moeite, weten te regelen. Scheelt toch mooi 40e op je leasebudget + 4000e bijtelling (verschil 1.3ed prim en 16v emotion benzine) :evil: Vind het een nonsense beleid, want al mijn klanten zitten in de regio waar ik woon en woon zelf dichtbij kantoor...achja...grote bedrijven zijn niet zo soepel he :roll:
Plaats reactie