Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V [SOLVED]

Gebruikersavatar
LiquidNL
Junior Stato
Berichten: 367
Lid geworden op: do jan 23, 2014 19:30

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door LiquidNL »

Klopt Tony. Om beetje moedeloos van te worden en al uit frustratie al geroepen de auto maar te gaan verkopen zodra die weer gemaakt is maar dat was wel het laatste wat ik wou doen :) was juist zo tevreden met het beestje.

Als alles toch nog mee mocht zitten dan meld ik me nog aan voor de snertrit dit jaar maar het ziet er tot nu toe somber uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door tonyvandenbroek »

Je mag ook met de leen-auto komen hoor...geen probleem (ongeacht merk)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door Rudabroda »

Damn.. wat een gezeik. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Hopelijk voor je krijg je het op de rit hoewel verkopen wel de uiterse "oplosing" is maar ik kan je wel begrijpen.

Zo'n zelfde verhaal eens meegemaakt met een Peugeot 205.. wat was ik verliefd, maar wat een k#t auto.
Zoveel problemen, zoveel geld ingestoken en uiteindelijk maar 3 maanden gehad.
LiquidNL schreef:Als alles toch nog mee mocht zitten dan meld ik me nog aan voor de snertrit dit jaar maar het ziet er tot nu toe somber uit.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Al kom je op de fiets, dan rij je gewoon met een ander mee. 8)
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door damted »

Dit begint wel een hele dure lange lijst te worden.
Ik vrees dat je distributie het ook niet is, die verspringt niet zomaar een tandje.

Ik heb met mijn GV1.4 8V een slechte connector gehad op de MAP sensor.
Eerst een kapotte MAP sensor die ten onrechte + 55 C aangaf waardoor motor ook slecht startte en snel af sloeg.

Als je MAP sensor verkeerde waarde aangeeft (dan is of je mengsel veel te rijk, ploffen en stinken naar benzine) of je mengsel is te arm en dan ook makkelijk afslaan en weinig kracht.

Meestal gaat dit we gepaard met P105 en P106 errors en gaat ook het MIL lampje branden.
en krijg je een waarschuwing in je display "laat motor controleren"

Na het vervangen van de MAP sensor viel mijn auto vaak tijdens het rijden uit of begon te stotteren. Uiteindelijk was dat een slechte connector ( 4 polig)
Die heb ik vervangen door een van een SAAB 93 van de sloop en daarna geen probleem meer gehad.

Fiat heeft een "ride by wire" systeem en dat betekent dat je gasklep elektronisch wordt aangestuurd i.p.v. met een kabel.

Hopelijk is het toch een foutje in de timing van je kleppen, maar wel een kleine kans vrees ik.

Succes en laat weten hoe het verder gaat!
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door damted »

Nog even terugkomend op dat vluchtheuveltje wat je geraakt hebt.

Is wellicht de krukas sensor ophanging verbogen of verplaatst, waardoor je op een verkeerd moment een vonk zou kunnen krijgen?

Dat ploffen vertrouw ik niet, duidt toch op verkeerde waarden die van o.a. de MAPsensor komen.
Je moet/kunt in de software ook de gasklep weer laten "inleren" dat is een procedure die doorlopen moet / kan worden bij werkzaamheden aan de gasklep.
Is dat ook al gebeurd?

Vreemd dat er geen enkele foutcode in de (P)owertrain range wordt gezet trouwens.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
LiquidNL
Junior Stato
Berichten: 367
Lid geworden op: do jan 23, 2014 19:30

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door LiquidNL »

Thanks allen voor de reacties! Ik zal morgen even de tijd nemen om uitgebreid te reageren op een ieder.

Alvast kleine status update,

Auto rijdt weer als vanouds. Niet inhouden en heerlijk soepel. Echter heb ik nu weer een ander probleem. De auto valt uit bij ontkoppeling. Kom ik bv aanrijden bij een stoplicht, trap de koppeling in en rem bij, dan zakt hij zover in toeren dat hij afslaat.

Ook ging spontaan mijn abs lampje een keer branden. Stond nog stil. Bij contact uit en weer aan was het weg.
Afbeelding
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door damted »

Is je accu soms ook al slecht, of is er een massa aansluiting die niet deugt. :)

We zijn benieuwd naar de genomen acties etc.
Met zo veel werkzaamheden, zal je best nog wat garantie hebben en kunnen ze die laatste hobbeltjes ook wel glad strijken.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door damted »

Nog nieuws ? :?:
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
LiquidNL
Junior Stato
Berichten: 367
Lid geworden op: do jan 23, 2014 19:30

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door LiquidNL »

Heren! De auto is weer in orde. De portemonnee wat minder.
Morgen (Tevens bij het overmaken van mijn lidmaatschap 2016 8) ) zal ik even uitleggen wat er nou precies gedaan is. (sorry, had ik al eerder beloofd te doen).

Nog kleine tegenslag en dat is dat mijn skirts op de brug deels zijn losgelaten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
LiquidNL
Junior Stato
Berichten: 367
Lid geworden op: do jan 23, 2014 19:30

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V

Bericht door LiquidNL »

Goedemorgen allen,

Zoals beloofd een kort verhaaltje hoe alles is afgelopen met de auto.

Kleine opsomming van gebeurtenissen: (bespaar alle details. Staan al reeds in dit topic ::)

1e kerstdag: Probleem begon. Auto sloeg af en op 2e kerstdag wou hij niet meer stationair lopen.
--

>> Garage S (fiat specialist): Gasklep gereinigd, bougies vervangen (1tje was scheef ingedraaid) en nieuwe multiriem. Probleem bleef aanwezig. Wel liep de auto weer beter stationair. Erg inhouden.

>> Garage B (ford garage maar erg fijne en betrouwbare garage): Gasklep vervangen en opnieuw ingeleerd. Probleem nog steeds aanwezig.

>> Zelf vervangen / gecontroleerd; Krukassensor, MAP Sensor en de sensor vlak naast de MAP sensor. Benaming ben ik kwijt. Alles helaas ook zonder resultaat. Wel liep de auto steeds ietsjes beter maar van schaal 1 op 100 zou ik het niet meer dan 30 punten geven. Ook brandstofvebruik was gezakt naar 1 op 11/12 ipv 1 op 15/16

Tevens complete luchtfilter incl. slangetjes (carterontluchting etc) doorgespoelt/schoongemaakt.

>> Terug naar Garage B: 4-gas test laten uitvoeren. Auto liep te arm. Advies; toch eens naar een dealer te rijden. Dit was dan ook de volgende logische stap.

>> Dealer: uitlezing/diagnose; massakabel was zeer slecht. Bijna doormidden. Ook hadden ze het ''gevoel'' dat de distributieriem was versprongen en de motor dus niet op tijd stond. Ze hadden een aantal weken ervoor een Panda gehad met dezelfde symptonen. Aangezien de riem toch aan vervanging toe was (dit jaar) ingestemd met de reparatie.

>> Dealer 2e afspraak: Distributieriem, spanrollers, waterpomp en massakabel vervangen. Probleem opgelost! Verbruik zakte direct weer richting de 1 op 14.5 (koud weer) en ook het inhouden, stotteren en raar lopen was eindelijk weg!

- Probleem dook ineens op dat de motor afsloeg zodra ik ontkoppelde. Dealer gebeld en kon direct langskomen.

>> Dealer: Stationair lopen afgesteld. Stond te laag (positie van de gasklep?) waardoor hij te arm ging lopen en afsloeg. Direct afgesteld en vanaf dat moment loopt de auto weer als vanouds!

Al met al heeft het complete geintje me € 1336,95 gekost. Veel van de kosten kan ik echter wegstrepen want deze had ik toch dit jaar gehad (zoals de distributieriem).

Kleine bijkomstigheid, skirts zijn op de brug iets losgekomen. Gelukkig zitten ze nog voor 80% vast dus kit er tussen (sikaflex) en we zijn weer good-to-go :)

Al met al is het hele gezeur me niet in de koude kleren gaan zitten en heb ook vaak boos geroepen (en zelfs aan het zoeken geweest) dat ik de auto zou gaan inruilen. Nu hij weer goed rijdt en ik tevens veel onderhoud eraan heb gedaan is het zonde (helemaal met de km stand van 95.000 en bj 2009) om hem van hand te doen.

Volgende maand nog olie verversen en filters vervangen en hopelijk dan weer volop genieten van de GP.

Door het hele gezever en tevens drukte prive toch besloten de Snert-rit te laten schieten maar de 15e van mei (Viva Italia te Assen) staat gerserveerd in de agenda!!

Bij deze wil ik wel een ieder bedanken voor alle input en reacties die ik heb gekregen in dit topic! Bedankt! ~~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V [SOLVED]

Bericht door Odelot »

Mooi dat het opgelost is. Wel een hoop gedoe geweest al met al!

Nu je over die zijskirt begint, mijn linker zit opeens ook een stuk los viel me op, maar ik heb pas de winterbanden eronder laten zetten. Hebben ze de krik waarschijnlijk dus verkeerd geplaatst :(
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
M113
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 1526
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 20:49
Locatie: Leiderdorp

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V [SOLVED]

Bericht door M113 »

Katsjing... Dat is een hoop geld :( . Maar het belangrijkste is dat die nu weer aan je verwachting voldoet. Dat probleem met hoop geld uitgeven en het idee om d'r in te ruilen, komt bekend voor, heb ik ook eens bij de hand gehad. Dure reparatie en toch besloten om die auto toendertijd tot z'n velgen op te rijden :lol: .
Gebruikersavatar
LiquidNL
Junior Stato
Berichten: 367
Lid geworden op: do jan 23, 2014 19:30

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V [SOLVED]

Bericht door LiquidNL »

Het verbruik lijkt ook weer ''iets'' te zijn verbeterd. Niet meer wat het was. En bij een koude start ruikt hij nog naar benzine. Wat ik wel heel apart vind is dat als ik de auto in de morgen start en het verbruik staat bv op 1/14.5 en ik de auto ondertussen aan het krabben ben, (dus 2 a 3 min.) het gemiddelde gigantisch snel zakt. Soms wel met 0.5 km per liter of meer.

Ook wel logisch want je verbruikt wel, maar staat wel stil dus GvA moet in praktijk ook wel zakken. Maar voorheen werdt dit niet door de boordcomputer berekend.
M113 schreef:Katsjing... Dat is een hoop geld :( . Maar het belangrijkste is dat die nu weer aan je verwachting voldoet. Dat probleem met hoop geld uitgeven en het idee om d'r in te ruilen, komt bekend voor, heb ik ook eens bij de hand gehad. Dure reparatie en toch besloten om die auto toendertijd tot z'n velgen op te rijden :lol: .
Inderdaad een boel centen maar hoop er nu weer een mooie tijd in verder te kunnen rijden. En ben heel erg blij dat het weer in orde is want had hem niet graag weggedaan. Ook alwel mis ik nog altijd iets power, het rijdt heerlijk!
Odelot schreef:Mooi dat het opgelost is. Wel een hoop gedoe geweest al met al!

Nu je over die zijskirt begint, mijn linker zit opeens ook een stuk los viel me op, maar ik heb pas de winterbanden eronder laten zetten. Hebben ze de krik waarschijnlijk dus verkeerd geplaatst :(

Inderdaad een hoop gedoe en lang mee bezig geweest. (vanaf kerst)
Heb de kit alweer thuis liggen om hem weer vast mee te zetten. Even wachten op wat beter weer. Schoonmaken, ontvetten en lekker in 't zonnetje laten drogen.
Afbeelding
max the bulldog
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 17, 2017 19:20

Re: Problemen / Raar lopen GP 1.4 8V [SOLVED]

Bericht door max the bulldog »

Dit topic is van vorig jaar maar nog wel actueel denk ik...
Het "ongeveer" zelfde soort probleem hier aanwezig:

Fiat GP 1.4 8V '09 lpg 180dkm
Loopt erg onregelmatig stationair, op benzine bij koude motor.
Hapert en schokt wanneer er iets meer gas wordt gegeven bij optrekken en rijden
Schakelt vrij vlot over naar lpg (dampgasinstallatie), doet dan hetzelfde maar in mindere mate....

Bij constante snelheid merk je weinig van haperen of inhouden, alleen wanneer je gas geeft gaat de wagen even haperen, alsof íe een cilinder overslaat. Gebeurd trouwens op beide brandstoffen echter op benzine meer last van.
Inmiddels vervangen: bobines, bougies en kabels, geen verbetering...
Is uitgelezen en laat een te rijk mengels zien, echter kan dit niet op lpg, lpgcomp staat los van uitleesgegevens.
Zit overigens wel een "nieuwe" computer in, waarom is niet duidelijk.

Bijzonder is wel dat naarmate de rit wat langer is (15 min.) het probleem tijdens het rijden steeds minder wordt maar stationair blijft het schokken...?
Inmiddels al iets gelezen op Problemcar wat richting een versprongen distributieriem ging (was één tand af van de riem)

Heeft een 1.4 8V trouwens wel of geen hydraulische klepstoters?
Plaats reactie