Distributie-ketting
Distributie-ketting
Gistermorgen even de auto bij de carwash uitstofzuigen,binnenkant gecleaned
Ik start de punto , hoor een rare plof en uit was ie
Starten ho maar,anwb erbij,geen compressie
Wat blijkt,ditsributieketting gebroken
3 weken geleden beurt gehad bij de dealer
132k gelopen,dacht dat een ketting onderhoudsvrij was
Ik start de punto , hoor een rare plof en uit was ie
Starten ho maar,anwb erbij,geen compressie
Wat blijkt,ditsributieketting gebroken
3 weken geleden beurt gehad bij de dealer
132k gelopen,dacht dat een ketting onderhoudsvrij was
Re: ditsributieketting
Een ketting zal wel vervangen moeten worden lijkt me? Je vervangt de ketting en tandwielen van een motorfietst toch ook als deze afgesleten zijn?
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: ditsributieketting
Dat zijn andere soort kettingen die meer onderhevigd zijn aan slijtage dan een distributie ketting door weersinvloeden en omgeving situatie (zand en modder bijvoorbeeld). Plus het vermogen natuurlijk.
Ooit eens een steen tussen tandwiel en ketting gehad.. dat was een behoorlijke klap.
Het vreemde is dat een distributie "onderhoudsvrij" zou moeten zijn, maar stiekum lees ik toch veel verhalen over geknapte kettingen met alle gevolgen van dien.
Ik ga toch maar eens navraag doen eerdaags. Overigens; Heb je zelf veel schade?
Ooit eens een steen tussen tandwiel en ketting gehad.. dat was een behoorlijke klap.
Het vreemde is dat een distributie "onderhoudsvrij" zou moeten zijn, maar stiekum lees ik toch veel verhalen over geknapte kettingen met alle gevolgen van dien.
Ik ga toch maar eens navraag doen eerdaags. Overigens; Heb je zelf veel schade?
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: ditsributieketting
hmmm dat wekt toch wel zorgen op.
heb gehoord dat bij de volkswagen 1.4 tsi motoren de distributieketting een hel moet zijn. rekken bijna allemaal uit of knappen.
Maar wist niet dat fiat dit ook heeft. en zeker met 132 al. zou eigenlijk niet moeten kunnen
heb gehoord dat bij de volkswagen 1.4 tsi motoren de distributieketting een hel moet zijn. rekken bijna allemaal uit of knappen.
Maar wist niet dat fiat dit ook heeft. en zeker met 132 al. zou eigenlijk niet moeten kunnen
Re: ditsributieketting
Ja gebeurd helaas vaker. Vooral Doblo's en Combo's. Die worden ook zwaarder belast.
132k km is wel snel. Je zou het moeten horen omdat als de ketting uitrekt de kettingspanner de ketting niet meer op spanning krijgt. Je hoort m dan ratelen. Dit is echter wel moeilijk te horen omdat het er geleidelijk insluipt.
132k km is wel snel. Je zou het moeten horen omdat als de ketting uitrekt de kettingspanner de ketting niet meer op spanning krijgt. Je hoort m dan ratelen. Dit is echter wel moeilijk te horen omdat het er geleidelijk insluipt.
Re: ditsributieketting
Bij normaal gebruik gaat een ketting niet kapot en is onderhouds vrij.
Fors optrekken met koude motor zorgt voor de meeste stress op de ketting.
Fors optrekken met koude motor zorgt voor de meeste stress op de ketting.
Vēnī, vīdī, vīcī
Re: ditsributieketting
Ik rij bijna alleen maar snelweg
100km enkele reis
100km enkele reis
Re: ditsributieketting
De ketting is niet onderhoudsvrij en moet af en toe vervangen worden. Volgens de monteur werd er in opleiding van Fiat aangeven dat ze bij 240.000 echt wel op waren. Ik zou de rechtsbijstand op zetten, denk dat je wel succes hebt. Google mast een Fiat en distributieketting en je krijgt veel info die je nodig hebt
Re: ditsributieketting
Vroeger, toen de kettingen nog zwaarder uitgevoerd werden was hij onderhoudsvrij.. nu moeten ze er geld aan verdienen en 2kg besparen op het gewicht door een minder sterke ketting er in te hangen.
Re: ditsributieketting
Nou, klinkt bekend. Ik heb een vier jaar oude 1.3 multijet met 130.000 km op de klok, nieuw gekocht in 2012.
Ook ketting gebroken op de snelweg, gelukkig wel net een tunnel uit in plaats van erin. Anders had het nog gekker kunnen aflopen. Ook mijn auto alle beurten gewoon gehad en ook 50 tot 75 km enkele reis elke dag. Staat bij dealer nu, ketting in 5 stukken gebroken, en een aantal tuimelaars krom. Nu verdere diagnose afwachten en op een goede coulance van fiat Nederland.
Tot dusver niet hoopgevend, ze hebben me tot dusver niet heel goed geholpen.
Sowieso hoop ellende gehad met deze auto, lekkage in kofferbak op carroseriekit naad, koppelingscilinder op de bak stuk, bij koppelingspedaal cilinder stuk, 2x nieuwe pedalenset gemonteerd gekregen, remlichtschakelaar tot 2x stuk. Veelal binnen garantie periode maar gebrekkig gerepareerd door Motorhuis Gouda. Vandaar de 2x pedalenset ivm verkeerde montage.
Ik had wel verwacht dat ze van fiat Nederland wat meer zouden assisteren. Maar ik moet alles zelf maar in gang zetten enz.enz.
Wat me vooral boos maakt is dat ze er bij verkoop gewoonweg de ketting als pluspunt aanhalen, zo van: scheelt op termijn onderhoudskosten, want onderhoudsVRIJ.
Nou, dat valt dus behoorlijk tegen. Maar nogmaals, even afwachten wat fiat gaat doen.
Ik denk wel dat dit mijn laatste fiat is na 3 fiats op rij...
Ook ketting gebroken op de snelweg, gelukkig wel net een tunnel uit in plaats van erin. Anders had het nog gekker kunnen aflopen. Ook mijn auto alle beurten gewoon gehad en ook 50 tot 75 km enkele reis elke dag. Staat bij dealer nu, ketting in 5 stukken gebroken, en een aantal tuimelaars krom. Nu verdere diagnose afwachten en op een goede coulance van fiat Nederland.
Tot dusver niet hoopgevend, ze hebben me tot dusver niet heel goed geholpen.
Sowieso hoop ellende gehad met deze auto, lekkage in kofferbak op carroseriekit naad, koppelingscilinder op de bak stuk, bij koppelingspedaal cilinder stuk, 2x nieuwe pedalenset gemonteerd gekregen, remlichtschakelaar tot 2x stuk. Veelal binnen garantie periode maar gebrekkig gerepareerd door Motorhuis Gouda. Vandaar de 2x pedalenset ivm verkeerde montage.
Ik had wel verwacht dat ze van fiat Nederland wat meer zouden assisteren. Maar ik moet alles zelf maar in gang zetten enz.enz.
Wat me vooral boos maakt is dat ze er bij verkoop gewoonweg de ketting als pluspunt aanhalen, zo van: scheelt op termijn onderhoudskosten, want onderhoudsVRIJ.
Nou, dat valt dus behoorlijk tegen. Maar nogmaals, even afwachten wat fiat gaat doen.
Ik denk wel dat dit mijn laatste fiat is na 3 fiats op rij...
Re: ditsributieketting
Echt heel erg naar,maar zo te horen heb je nog geluk gehad
Bij mij gebeurde het gelijk toen ik de auto starte
Heb je ondertussen al bericht van jou auto?
Bij mij gebeurde het gelijk toen ik de auto starte
Heb je ondertussen al bericht van jou auto?
-
- Junior Stato
- Berichten: 231
- Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
- Locatie: arnhem, gelderland
Re: ditsributieketting
meestal is ook niet de ketting die voor de elende zorgt maar de spanner of de gelijders
spanner werkt op olie druk (hydroliek principe) en gelijders slijten nou eenmaal
als de ketting hier door slap komt te hangen en gaat ramelen of ratelen (al kan de spanner zelf ook ratelen)
kan die versrpingen of er af lopen met alle gevolgen van dien
dat dit allemaal veel te snel slijt is idd niet juist
mijn punto evo 1.3d gaat maandag as ff naar binnen voor controle
hopelijk is dit zonder al te veel kosten te controleren
kettijg spanning bij koude motor en werking en slijtage spanner en gelijder
er zal wel max zoveel % rek op mogen zitten bij warm of koud
hier zal de fiat dealer toch ook wel een passende oplossing/reparatie voor hebben zonder direct alles te vervangen
ook in snap dat niks onderhouds vrij is maar met 133xxx op de klok zou z.n ketting het niet mogen begeven
mja zo als al vermeld spanner en gelijders kunnen ook goed de boosdoener zijn en die zijn relatief
goedkoop
ps een complete ketting set kost van dayco 125.00 euro (misterauto.nl) (bij de dealer zou dit idd goed 300 kunnen kosten) en dan nog de uren en als je pech hebt de bij komende schade
er is mij verteld dat er nog een x aantal bouten bij komen (voor kruk en nok tandwiel) schijnen eenmalige bouten te zijn (zullen wel zelfde als cil kop zijn rekbouten)
spanner werkt op olie druk (hydroliek principe) en gelijders slijten nou eenmaal
als de ketting hier door slap komt te hangen en gaat ramelen of ratelen (al kan de spanner zelf ook ratelen)
kan die versrpingen of er af lopen met alle gevolgen van dien
dat dit allemaal veel te snel slijt is idd niet juist
mijn punto evo 1.3d gaat maandag as ff naar binnen voor controle
hopelijk is dit zonder al te veel kosten te controleren
kettijg spanning bij koude motor en werking en slijtage spanner en gelijder
er zal wel max zoveel % rek op mogen zitten bij warm of koud
hier zal de fiat dealer toch ook wel een passende oplossing/reparatie voor hebben zonder direct alles te vervangen
ook in snap dat niks onderhouds vrij is maar met 133xxx op de klok zou z.n ketting het niet mogen begeven
mja zo als al vermeld spanner en gelijders kunnen ook goed de boosdoener zijn en die zijn relatief
goedkoop
ps een complete ketting set kost van dayco 125.00 euro (misterauto.nl) (bij de dealer zou dit idd goed 300 kunnen kosten) en dan nog de uren en als je pech hebt de bij komende schade
er is mij verteld dat er nog een x aantal bouten bij komen (voor kruk en nok tandwiel) schijnen eenmalige bouten te zijn (zullen wel zelfde als cil kop zijn rekbouten)
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: ditsributieketting
Als ik dit allemaal zo lees dan laat ik de mijne maar is snel controleren. 138k op de teller nu. Heb nog wel uitgebreide fabrieksgarantie tot november, maar hou 'm toch liever heel als het enigszins mogelijk is...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: ditsributieketting
Vandaag oordeel van de dealer gehad....
Ketting in 5 stukken gebroken, oliepomp beschadigd door de ketting, moet vervangen.
Complete koprevisie, tuimelaars, stoters enz. kettingset met spanner.
Schade €2555,-
Nu nog afwachten wat de importeur doet kwa coulance.
Ik houd jullie op de hoogte...
@silven010: jij nog bezig met coulance ofzo?
Ketting in 5 stukken gebroken, oliepomp beschadigd door de ketting, moet vervangen.
Complete koprevisie, tuimelaars, stoters enz. kettingset met spanner.
Schade €2555,-
Nu nog afwachten wat de importeur doet kwa coulance.
Ik houd jullie op de hoogte...
@silven010: jij nog bezig met coulance ofzo?
Re: ditsributieketting
Nee,heb m niet bij de dealer gebracht
Auto altijd bij dealer in onderhoud gehad
Was 2 weken daarvoor nog voor een beurt bij de dealer geweest,die zei me direct dat ik coulance wel kom vergeten
Dus ben een beetje klaar met de dealer,90 euro per uur en nog een hoop ellende
Hadden mij ook al een prijsopgaaf gedaan van rond de 2500
Auto altijd bij dealer in onderhoud gehad
Was 2 weken daarvoor nog voor een beurt bij de dealer geweest,die zei me direct dat ik coulance wel kom vergeten
Dus ben een beetje klaar met de dealer,90 euro per uur en nog een hoop ellende
Hadden mij ook al een prijsopgaaf gedaan van rond de 2500