Distributie-ketting

Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

Skrymger schreef:Tja, je zou het sws moeten horen als er iets versleten is de eerste paar seconde na het starten met koude motor
Ik vind dat mijn GP wel wat 'rauwer' klinkt bij een koude start (ochtend).
Maar wellicht is dat de 'cold knock' (?).... Na 500m is het weg.

Ik denk dat ik ook maar eens langs m'n garage ga.
Afbeelding
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: ditsributieketting

Bericht door walllie »

dat cold knock of nagelen is idd heel normaal hoord nou eenmaal bij koude diesels
maar moet idd binnen een paar 100 meter/paar min rijden weg zijn
anders idd wel ff goed aandacht aan besteden
ik was er optijd bij hij loopt nu weer perfect en ook een stuk rustiger
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

Zo klinkt die van mij koud.

https://www.youtube.com/watch?v=A1eqy2aXzHA" onclick="window.open(this.href);return false;

Zit me toch niet lekker nu ik er zo goed naar luister. Ik heb ondertussen een fiat dealer gesproken welke morgen navraag zal doen bij de werkplaats... Hij dacht dat er twee type kettingen in omloop waren.

Anyway.. ik ben bang dat het toch open zal moeten, al is het voor eigen gemoedstoestand :x
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: ditsributieketting

Bericht door Sjoerd H. »

Zo erg klinkt die van mij nog net niet.. Klinkt niet echt positief. Balen zeg!
Ik zal eens luisteren met open kap.. ik zit altijd binnen, dat moffelt ook altijd wat geluid weg...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

Warm is het eigenlijk niet merkbaar.. maarja, dat zegt ook weinig denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

crosspost
Scarrrr schreef:Nou de betreffende dealer heeft meerdere punto's in onderhoud met allemaal een stand boven de 200.000 met originele ketting. Echter, als ze erg worden belast en vooral wanneer ze nog niet op temperatuur zijn, kan dit slijtage versnellen (bekend natuurlijk).

Als de motor onregelmatig begint te lopen en erg rauw gaat klinken, dan is het tijd om de boel te vervangen. Zal ongeveer een dag werk zijn met een kostenplaatje van 1000,-

Ik heb deze info verkregen per mail en heb ze ook mijn filmpje meegestuurd. Op basis daarvan konden ze niet zeggen wat ik kon verwachten dus ik moet nog een keer langs rijden.
Afbeelding
fia(t)sco
Berichten: 3
Lid geworden op: za mar 05, 2016 15:37

Re: ditsributieketting

Bericht door fia(t)sco »

Gisteren mijn auto weer opgehaald, coulance van 70% is redelijk, maar ook niet meer als dat.
Blijf erbij dat de ketting niet had mogen breken ivm de claim van fiat dat het onderhoudsvrij is.
Alles bij elkaar kost het me zelf een kleine 1000 euro.
Motorhuis Gouda, schandalige garage, nooit meer geen enkel merk meer die ze voeren.
Garage Aarsman Zevenbergen, waar ik ooit de auto kocht, heeft het prima opgelost verder.
Was mijn laatste fiat, dat staat vast....
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: ditsributieketting

Bericht door walllie »

ik zou bij twijfel altijd een insectie laten uitvoeren
kost een paar centen maar een geknapte ketting kost je ten alle tijden meer
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Warpten
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 20:28
Locatie: Spijkenisse

Re: ditsributieketting

Bericht door Warpten »

Mijn distributieketting is ook gebroken. Bij een kilometerstand van 240.000km
En idd bij mij was het kostenplaatje €2500, voor vervanging van tuimelaartje stoters, ketting etc.
Helaas nu 3 maanden verder is de auto nog altijd niet gerepareerd.
Althans het motorblok zit in elkaar, maar de motor loopt zeer onregelmatig. Verstuiver zijn nog gecheckt door diesel expert maar deze waren goed. De garagehouder weet nu eigenlijk ook niet meer waarom de motor zo slecht loop.

Ik begin nu toch te denken dat ik mijn Punto nooit meer gerepareerd terug ga zien
AfbeeldingAfbeelding
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: ditsributieketting

Bericht door damted »

Zijn ruilblokken ( uit schade auto's of gereviseerd ) niet goedkoper?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
marlon94
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 02, 2016 21:25

Re: ditsributieketting

Bericht door marlon94 »

Ik hoorde van een kennis van me die werkplaatschef is bij een BMW dealer dat ze oook wel eens auto's terugkrijgen met problemen aan hun ketting.

hij zei me dat dit vaak terug te halen is uit de onderhoudshistorie. Bij de meeste merken word 30.000 aangegeven net als bij fiat. Dit is naar mijn mening al veel te lang. ik ververs zelf altijd 15-20.000 (mijn dagelijkse woonwerk verkeer is maar 30 km) dus ik ververs mijn olie optijd.

hij zei dat zeker 90% van de mensen die terugkwamen al geregeld over hun onderhouds km stand zaten. en veel korte stukken reden waardoor je olie dus vervuild raakt.

Ook is een van de veelbekende redenen te laag in de toeren rijden. Hierdoor komt er veel afwisselende spanning op je ketting die ook vaak schokkend is.
Er zitten niet voor niets turbo's op die 1.3 mjet blokjes. gassen ermee:P

Ik maak me tevens ook wel zorgen om die van mij. maar zolang ik geen overdreven gekke geluiden hoor( wat een diesel toch al wel van zichzelf heeft) probeer ik me er geen zorgen om te maken. misschien dat ik hem bij de volgende beurt wel even laat controleren maar dit ligt dan ook aan het kostenplaatje en aan de arbeidstijd.

ik vraag me wel af hoeveel% van de 1.3 mjets last heeft van de kettingen.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

Ik ben nog steeds niet bij de garage geweest :( Moet er echt eens tijd voor maken.

Het geluid wat ik hoor is weg bij warme motor. Maar bij koude motor is het niet heel erg aangenaam.
Hoe zit dit dan? Is de spanning bij warme motor beter? Zit de spanner vast?

Zonder echt in het blok te kijken blijft het gissen. Hier op het Forum hoor je best wat issues met de ketting, echter mijn (bevriende) fiat dealer herkent zich er niet in. Die heeft er genoeg in onderhoud.

Nu ben ik niet de eerste eigenaar, maar wat wordt bijv verstaan onder korte stukjes? Ik rijd 500km per week, dagelijks 2x40km enkele reis. Maar daar buiten rijd ik in het weekend wel veel kortere afstanden (ff naar de super etc). Is dit dan meteen funest?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

Nog een toevoeging van mij;

Maatje heeft 3 maanden geleden een GP mjet gekocht. Met 207.000km op de teller viel de auto twee weken terug stil. "Controleer uitlaat" was het bericht. Auto nagelopen, distributieketting gebroken. De ketting is trouwens zo smal, het lijkt wel een fietsketting. In elk geval niet iets wat je verwacht een autoleven mee te gaan. Bij hem komt er nu een blok van de sloop in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

Ik ga het topic toch nog een bump geven..
Wat mag het vervangen van de ketting zo ongeveer kosten?

Bevriende dealer rekent 800,-
Bevriende monteur (zzp) zonder dealerschap schat +- 700

Ligt niet echt ver van elkaar af :x

Nu moet de auto ook een grote beurt... wat dat dan ook mag voorstellen.. totaal kostenplaatje ~1000,- :cry:
Dag vakantiegeld :shock:

En alleen maar om met een gerust hart te rijden. Auto staat op 166.000km, maar heb hem pas een klein jaar. Was er van plan minimaal nog 100k op te zetten (4j). Dat is de enige manier waarop ik de kosten aan mezelf kan verantwoorden.
Afbeelding
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: ditsributieketting

Bericht door ing_BRW »

166.000km en dan je ketting vervangen?
Is dat omdat je het graag zelf wilt of is dit je geadviseerd?

Ik heb hier bijna 220.000km op de teller staan en er is nog niets merkwaardigs te horen aan de ketting.
Dus waarom onnodige kosten maken als het allemaal nog goed klinkt?
Gesloten