Distributie-ketting

Warpten
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 20:28
Locatie: Spijkenisse

Re: ditsributieketting

Bericht door Warpten »

Bij mij was er ook niks merkwaardigs te horen totdat hij bij 240.000km tot plotseling brak.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: ditsributieketting

Bericht door Scarrrr »

ing_BRW schreef:166.000km en dan je ketting vervangen?
Is dat omdat je het graag zelf wilt of is dit je geadviseerd?

Ik heb hier bijna 220.000km op de teller staan en er is nog niets merkwaardigs te horen aan de ketting.
Dus waarom onnodige kosten maken als het allemaal nog goed klinkt?
Hij rammelt wanneer koud.. heb nog om een second opinion gevraagd.
Bij een maatje van me is hij dus ook geknapt op de snelweg (210.000). Kon je van te voren ook niks aan horen.

Controleren is bijna evenveel werk als vervangen, dus misschien maak ik mezelf panisch, maar heb geen zin in een kapot blok. Dat is het nare.. het is pas met zekerheid te zeggen als ie open is.

Edit:
Nou, second opinion is dat er niks geks te horen is, behalve wellicht een versnellingsbak-lager ver op de achtergrond.. iets anders om dus in de gaten te houden. De keren dat de ketting zo'n geluid leek te maken was wel met de vrieskou :?:

Conclusie: Er is geen touw aan vast te knopen.
Afbeelding
dennis7
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 10:03

Re: ditsributieketting

Bericht door dennis7 »

Ik moet die van mij ook binnenkort vervangen.Voor alle materialen ben je ongeveer 230-250eu kwijt via mister auto en de kettingset via ebay.de.Dan heb ik meegerekend motorolie,oliefilter,koelvoeistof,distributiekettingset,riemschijf krukas,krukas pakking.Dan moet je alleen toevallig nog iemand kennen die het werk voor je voor een zacht prijsje kan doen ben je 400-450eu kwijt totaal.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: ditsributieketting

Bericht door Rado »

Hierbij twee links met demontage en montage van de distibutiekettingset bij een Opel Corsa 1.3 Multijet.

https://www.youtube.com/watch?v=YvbnlBC5JV4" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=8lKPy5mnfW8" onclick="window.open(this.href);return false;
dennis7
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 10:03

Re: ditsributieketting

Bericht door dennis7 »

Ja had deze ook gezien snap dat gedeelte van de nokkenas,vliegwiel en krukas blokkeren niet helemaal anders had ik het zelf durven te vervangen.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: ditsributieketting

Bericht door Rado »

Bij het vervangen van een distributieketting moeten ook de tandwielen worden vervangen. Als je de tandwielen demonteerd heb je geen fixeerpunten meer zoals je dat bij de poelies van een distributieriem hebt. Deze tandriempoelies hoeven in het algemeen niet worden vervangen (evt. krukaskeerring). Daarom moeten de krukas en nokkenas in dit geval op een andere plaats worden vastgezet.
Laatst gewijzigd door Rudabroda op wo jun 08, 2016 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, zie punt 5 alg. voorwaarden.
marlon94
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 02, 2016 21:25

Re: ditsributieketting

Bericht door marlon94 »

ik vind het allemaal raar hoe het zomaar kapot kan lopen. Meestal zijn die dingen te herlijden naar achterstallig onderhoud.

De neef van mijn vriendin werkt bij een alfa garage en hebben nog geen mensen terug gekregen met deze problemen. In de alfa's liggen dezelfde 1.3 multijet blokken.

En de 1.3 rammelt altijd als hij koud is en is nooit stabiel bij koude start. dus kan er echt niet uithalen of mijn ketting rammelt ofniet.

en we kunnen wel panisch worden. maar tegenwoordig is bijna geen enkele auto meer betrouwbaar. Kijk naar volkswagen en bmw. Dit waren vroeger DE merken. hebben tegenwoordig ook alleen maar gezeik met distributiekettingen en olieverbruik etc.

ik rijd gewoon door en hoop niks aan mijn distriebutie te krijgen. en anders optijd de deur uit met de punto.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: ditsributieketting

Bericht door Rado »

marlon94 schreef:ik vind het allemaal raar hoe het zomaar kapot kan lopen. Meestal zijn die dingen te herlijden naar achterstallig onderhoud.
Het heeft niet alleen te maken met onderhoud maar ook met constructie. De distributieketting wordt gesmeerd door de motorolie maar de constructie van de set is volgens mij niet geschikt om 240.000km mee te gaan.

Ik heb een nieuwe set gekocht incl. waterpomp; deze worden morgen/overmorgen gemonteerd. De ketting is niet meer dan een robuuste (simplex) fietsketting terwijl de meeste distributiekettingen duplex zijn uitgevoerd. De ketting loopt over plastic geleiders; 1 van deze geleiders wordt aangedrukt door de spanner die nogal klein is uitgevoerd.
De vakgarage die de ketting gaat vervangen geeft ook aan dat zij bekend zijn met de zwakke constructie.

Ik laat de distributiekettingset uit voorzorg vervangen (130.000km) en ben benieuwd hoe de oude set er uit ziet.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: ditsributieketting

Bericht door Skrymger »

Kan je foto's plaatsen van de oude ketting wanneer deze vervangen is? Ben benieuwd want mijn staat ondertussen. Ook op ca 130k.

Verstuurd van mijn Nexus 6
1.3 Mjet Punto Evo '10
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: ditsributieketting

Bericht door ing_BRW »

Ik denk dat je het het beste kan zien als de je nieuwe en de oude ketting naast elkaar legt.
Als er rek is ontstaan op de oude ketting dan zou deze (misschien een paar millimeter) langer moeten zijn dan de nieuwe.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Distributie-ketting

Bericht door Rado »

Vandaag de distributiekettingset laten vervangen bij een vakgarage (130.000km).

De redenen om dit te laten doen waren een toenemend ratelend/nagelend geluid tussen 1700-2300 toeren (vanaf 60.000km), een kort klapperend geluid bij het starten (vanaf 80.000km) en een kort piepend geluid bij het afzetten van de motor (vanaf 80.000km?). Deze geluiden zijn nu na mijn eerste korte rit van 20km niet meer hoorbaar.
Het klapperend geluid kwam destijds volgens een Fiat dealer van een 'steun sierlijst' op de motor. Toen ik het ratelend/nagelend geluid aangaf werd er wel gerefereerd naar de distributie.

De monteur van de vakgarage gaf aan dat de ketting was opgerekt en de spanner behoorlijk was uitgeslagen.
De oude onderdelen zien er goed uit; geen sporen van slijtage of beschadigingen. De originelen delen waren van het merk INA.

Mijn kosten waren € 175,- voor de set en waterpomp (Febi) en € 450,- voor arbeid (55,-/uur) , olie en koelvloeistof.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Distributie-ketting

Bericht door ing_BRW »

Zojuist telefonisch contact gehad met Fiat Nederland:
Zij berusten zich op het feit dat de distributieketting in eerste instantie onderhoudsvrij is. Dit zou dus het geval moeten zijn bij normaal gebruik en tijdig (goed) onderhoud van de auto. Men benadrukt wel de voorwaarde dat de ketting altijd juist en correct gespannen dient te zijn.

Een ratelende ketting is bijvoorbeeld geen indicatie dat deze vervangen moet worden maar dat er iets mis kan zijn met de spanner van de ketting. Bij het vervangen van zo'n spanner kan de monteur altijd beoordelen wat er aan de hand is aangezien hij net zoveel werk moet verrichten om toegang te krijgen tot de spanners als tot de ketting.

Moet je dan meteen (preventief) de ketting vervangen als je alles open hebt liggen? Volgens Fiat niet.
Als je de ketting vervangen moet je ook de tandwielen vervangen, de ketting en de tandwielen zijn in de loop der tijd namelijk op elkaar ingesleten. Een nieuwe ketting op versleten tandwielen kan namelijk bij grote afwijking los slippen, je moet altijd nieuw op nieuw zetten.

Aldus het gesprek met Fiat.
Ga ik nu mijn distributieketting vervangen? Nee, zelf constateer ik daar geen indicaties om het te doen.
Moet iemand anders het doen? Allemaal iemands eigen mening en inzicht, waar jij het beste gevoel bij hebt.

Realistisch gezien is het best een flinke investering.
Volgens ANWB is mijn GP nog €3.250,- waard bij total loss en €1.900,- bij inruil, Autoweek zegt €3.500,- bij inruil. De verschillen zijn groot, maar op de twee grootste bedragen is €800,- een groot bedrag van bijna 25% wat ik veel vind voor een auto met zo'n km-stand.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Distributie-ketting

Bericht door Scarrrr »

Mooi verhaal.

Baal er zelf behoorlijk van dat het uitsluiten of het een en ander nog goed is, bijna net zoveel kost als het vervangen van de hele reutemeteut. Daarbij dat 'geen rammel' ook geen garantie blijkt te zien voor een goede motor.

Ik heb me er momenteel bij neergelegd en hou het gewoon in de gaten... voor zover dat kan.

800,- op een marktwaarde van 3000 is inderdaad veel geld. Maar 800,- investeren om vervolgens weer jaren vooruit te kunnen, of op een dag wellicht stilstaan en een nieuwe auto kunnen uitzoeken voor een hoop geld :x Dat is mijn dilemma.

Ik vind het bedrag bij total loss nogal hoog trouwens? Dat is verzekeringsgeld neem ik aan, niet wat hij opbrengt als wrak... :mrgreen:
Afbeelding
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Distributie-ketting

Bericht door ing_BRW »

Beetje off-topic, maar ik vind het bedrag bij total loss juist laag. Ik zie op internet Punto's staan uit dezelfde bouwperiode met evenveel kilometers en minder opties die €4.700,- moeten opbrengen.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat als het stuk loopt je voor €800,- niet een vergelijkbare auto voor terugkrijgt.
tjo
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 16:06

Re: Distributie-ketting

Bericht door tjo »

Hallo,
Na 4 jaar, soms met stijgende verbazing, op dit forum gezeten nu toch een reactie.
Maar eerst mij even netjes voorstellen; Ik ben Taeke en rijd nu bijna 4 jaar, met alle soorten van genoegen, rond in een zwarte Punto Evo uit 2010, een 13 jtd met 85 pk. Heb haar gekocht toen ze net was ingereden. Ze is voorzien van 17" velgen en een verlaging van 4 cm.
Heel veel van storingen, die ik in het forum ben tegen gekomen, zijn mij bespaard gebleven. Ben erg tevreden met mijn autootje.

Nu mij reactie in dit forum en wel in deze rubriek: Na de olie wissel (158.00 km), 5 weken terug, startte de monteur de auto om van de brug te rijden. Hij schrok van het gerammel, en maakte zich zorgen over de ketting. Zijn advies was niet te lang wachten om er naar te laten kijken. Het plan was, 14 dagen later, een controle uit te laten voeren. Zondagmiddag (daags voor de controle) om 16:00 uur belde mijn schoonzoon, Puntje, zoals we haar noemen, was uit gevallen. Op de snelweg in de polder, ja... met 130 km/h. Na inspectie bleek dat de ketting gebroken was op km stand 163.300 km!
We hebben besloten Puntje te laten repareren. De reparatie koste € 2675,00 bij de dealer, tja zij zijn tenslotte wel de FIAT specialisten.
Achteraf ben ik toch blij dat ik dit gedaan heb, want voor dit bedrag koop je geen gelijkwaardige Punto en je moet afwachten wat er aan deze versleten of kapot is.

Puntje rijdt nu beter, veel meer koppel en ze hangt veel gretiger aan het het gaspedaal, ze kan nu weer een hele poos mee. En dat maakt mij weer een blije rijder.

Kortom mijn advies, vervang de distributieketting zo snel mogelijk als je twijfelt, het kan snel gaan.
groet,
Taeke
Gesloten