Gordel alarm bij gesloten gordel

Plaats reactie
Wern44
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 24, 2016 9:28

Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door Wern44 »

Beste forumleden,

Sinds enkele dagen geeft mijn Punto MY2012 het gordel alarm signaal (piep + indicatie) terwijl ik de gordel om heb. Het gaat om de bestuurdersstoel. Dit gebeurt sporadisch tijdens het rijden; opvallend is dat als ik even anders ga zitten op de stoel het signaal weer stopt.

Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is? Ik heb wat rond gezocht op het internet en daar lees ik dat vaak het schakelaartje in het gordelslot het euvel is, maar ik kan mij dat in dit geval niet voorstellen om dat het probleem zich oplost met het verplaatsen van gewicht op de bestuurdersstoel.

Ik benieuwd of anderen dit probleempje herkennen,

Grt Werner
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door zwabbers »

Ik heb mijn stoel al eens uit elkaar gehad om er een nieuwe zitting bekleding op te zetten en ben daar geen sensor tegen gekomen die meld dat er iemand op zit .
Ik denk dus ook dat het de schakelaar van het gordelslot is , als je gaat verzitten dan trek je ( onbewust) ook wat aan de gordel en daar mee ook aan het slot .
Wat je evt kan nakijken is of de stekker onder de stoel we goed zit .

Ik bedenk nu dat als je veel spullen onder je stoel heb dat dat ook de kabel kan beschadigen .
Gebruikersavatar
tomlolol
Junior Stato
Berichten: 264
Lid geworden op: vr nov 13, 2015 15:22

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door tomlolol »

bij mij is er aan de onderkant van de stoel een soort stekker, als je deze uittrekt piept de auto nooit meer. Ik het bij mij gedaan omdat het gepiep afging als mijn schoolboeken erop lagen.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Wern44
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 24, 2016 9:28

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door Wern44 »

Bedankt voor de reacties. Ik ga er morgen even naar kijken.
Ik heb vandaag wel geprobeerd om het gordelslot tijdens het rijden te bewegen (op alle mogelijke manieren), maar het alarmsignaal bleef uit.

Ik heb trouwens ook de lendensteun optie, dus mogelijk loopt de bekabeling door elkaar heen?
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door BramvE »

Even een kick, maar mijn gordel-alarm gaat ook loos terwijl ik de gordel draag. Heb contactspray in de gordelhouder gespoten maar heeft niet geholpen. Probleem lijkt erger te worden naarmate het buiten kouder wordt.

Wat vreemd is: soms is het knipperen en piepen, soms brandt alleen het gordellampje op het dashboard zonder piep (ook bij hogere snelheden).

Nu kan ik het kabeltje loshalen, maar brandt het lampje dan niet permanent? En ik vind het een beetje een karige oplossing, heb liever dat alles gewoon werkt zoals het hoort. Hoe kom je fatsoenlijk bij de stekkers onder de stoel, en welke moet je dan hebben?
Ik heb mijn stoel al eens uit elkaar gehad om er een nieuwe zitting bekleding op te zetten en ben daar geen sensor tegen gekomen die meld dat er iemand op zit .
dat is vreemd, hoe verklaar je dan dat de piep wel gaat als er iemand op de passagiersstoel zit zonder gordel om? In ieder geval in de passagiersstoel moet een sensor zitten dan?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door meloenie »

Kan je uitzetten met multiecuscan (en daarna via boordcomputer gewoon zelf weer aanzetten...vreemde jongens bij fiat)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door BramvE »

Maar als ik het uit zet, piept hij niet meer, ook niet als ik de gordel niet om heb?

Hij mag van mij best piepen als ik de gordel niet draag, maar niet als ik hem wel draag.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door BramvE »

Heb vandaag de 'gordelvanger' vervangen. Dat zou het probleem moeten oplossen. Om dit te doen moet de stoel er uit.

Op Facebook enz werd ook vaak de optie aangedragen om het stekkertje onder de stoel los te halen maar dit werkt niet, het rode lampje op je instrumentenpaneel brandt dan permanent en dat wil je niet.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Grande Punto
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: vr jan 27, 2017 9:39

Re: Gordel alarm bij gesloten gordel

Bericht door Grande Punto »

Ik heb hetzelfde probleem met de passagiersstoel.
Vandaag hoop ik de obd scanner/computer aan te sluiten en de functie uit te zetten.

De andere oplossingen zijn me een beetje te ingewikkeld/ingrijpend :lol:
Plaats reactie