kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Plaats reactie
floors
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 13, 2016 8:04

kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Bericht door floors »

Hallo forum leden.
ik ben net in het bezit van een punto grande 13. diesel bouwjaar 2011 met 36.000 km op de teller.
ik lees hier allerlei horror verhalen over de betrouwbaarheid van het motortje.
Zijn hier ook leden die tevreden zijn en nooit problemen hebben?
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door Sjoerd H. »

Horror verhalen genoeg ja...
Het is echter wel een fijn blokje vind ik zelf. Zuinig maar met behulp van chiptuning ook nog lekker vlot.

Er kan genoeg mis mee gaan. De distributieketting is een puntje.

Als ik jou was, een diesel uit 2011 met maar 36dkm...
Eerst je olie vervangen, sowieso eens een dieselreiniger erin gooien + EGR/DPF reiniger. en vooral even een paar lange stukken rijden. Grote kans dat die auto nonstop korte stukken heeft gereden en de olie slecht is, de DPF niet fatsoenlijk gereinigd is omdat die niet kan regenereren en check je carterventilatie (even zoeken op het forum naar carterventilatie)

Ondanks mijn pech met een kapotte turbo ben ik best tevreden met het blokje. Heb er inmiddels bijna 50dkm mee gereden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
floors
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 13, 2016 8:04

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door floors »

thx sjoerd voor de snelle reactie! Was sowieso al van plan direct een beurtje te laten geven.
Dat van de carterventilatie had ik al gelezen.
Met de horror verhalen bedoelde ik inderdaad de EGR en allerlei problemen met sensoren enz..
Rij zelf 110 km per dag in rustig tempo.. lijkt me afdoende
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door evospark »

Dag floors, wat Sjoerd al aan geeft is wellicht het meest verstandige om te doen...daarmee doel ik op de chiptuning.i.i.g. de EGR klep software matig sluiten. Hoor veel geluiden vanuit de automotive bronnen dat diverse diesels van verschillende merken kampen met een volledig vervuilde motor al dan niet met schadelijke gevolgen. De interne reiniging van een motor met uurloon en noodzakelijke onderdelen is al een ware hoofdzorg. Savali (Ronald) tuning is hiervoor een uitkomst zoals je kunt lezen op dit forum van de GPC. Voorkomen is beter dan....Succes !!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door ing_BRW »

Hier de 1.3 diesel gekocht met 63.000km op de teller, vandaag de dag staan we op 220.000km.

Veel kilometers dus veel gebeurd, je moet het wel relatieveren en niet denken dat al die ervaringen van anderen je meteen na de eerste kilometer overkomt.

De EGR kan inderdaad dicht slibben, groot drama? Nee, maar als de EGR zodanig is verontreinigd dat die moet worden vervangen is het best prijzig. Veel mensen laten de EGR afsluiten.
Ook bij de DPF geldt, wordt die niet goed schoongehouden en is hij zodanig verstopt dan is vervangen een dure grap, (verwijderen kan en is zelfs goedkoper).

Bij sommige dingen is het gewoon heel nuchter "shit happens". Maar over het algemeen: zorg je goed voor de 1.3 diesel dan zorgt hij goed voor jou. De tips van Sjoerd H. zijn zeker belangrijk om even af te vinken op je to do list

Ik zie soms weleens een 1.3 multijet leasebak rijden en dan klappert zo'n chauffeur ermee over de snelweg alsof het een 2.5 diesel is. En dat gaat op den duur een keer fout, de leaserijder lacht erom want het kost hem niets maar de particulier betaald zich blauw. Het belangrijkste dus; wees zuinig op de 1.3 diesel en hij stelt je niet teleur.
Laatst gewijzigd door ing_BRW op vr sep 30, 2016 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
slim6671
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 17:42

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door slim6671 »

Dat verhaal klopt niet , doordat je de EGR uitzet wordt de verbranding beter waardoor er minder roet deeltjes onstaan . dus de roetfilter wordt MINDER belast .
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door Mario TT »

Dat klopt, omdat bij recirculeren de verbrandingstemperatuur juist omlaag gaat. Dit om de Nox deeltjes te laten afnemen, wat als gevolg heeft dat het roeten juist omhoog gaat. Dus zonder EGR betere verbranding maar wel meer Nox uitstoot wat schadelijk is voor de mens. Dat het roeten omhoog gaat maakt voor fabrikanten iets minder uit omdat er toch een filter in de uitlaat zit.
Overigens als een leaserijder dus lekker vlammend over de weggaat betekend het dat de motor heter wordt en dus ook de uitlaat en het filter waardoor deze schoner blijft. Bovendien krijgt een leasebak z`n beurten, als het goed is, op tijd en wordt daar niet op bespaard. Dus krijgt deze mogelijk vaker schone olie, wat erg belangrijk is bij een diesel.
Dat ze de auto misschien minder goed behandelen is een neveneffect en kan maar hoeft niet perse schadelijker te zijn. Want een leaserijder met een diesel rijdt vaker lange afstanden en dat is beter voor de auto.
Je hebt overal mitsen en maren, dus eigenlijk kan je er niet veel over zeggen of een auto van een leasemaatschappij goed of slecht is. Je hebt ook gewoon mensen die zuinig met andermans spullen omgaan.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: kwaliteit fiant punto grande 1.3 diesel

Bericht door Odelot »

Mijne heeft er nu 157k opstaan. Motorisch heb ik nog geen problemen gehad. Bij de 55k is ie door savali gechipt.
Roetfilter, erg en distributieketting zijn allemaal nog origineel. Laat wel de ketting nog checken voor de garantie verloopt in november.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Bericht door Rudabroda »

Van de week de 55K aangetikt, geen rare dingen tot op heden.
Mijn Punto is niet gechipt en ik rij elke dag ongeveer 60km woonwerk met een vaartje zo rond de 110km/h.

Toen ik veel korte stukken reed liep ie minder fijn dan nu.
Succes met je aanschaf.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Jobo_156
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: vr mei 13, 2016 7:21
Locatie: Lochem / Tiel

Re: kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Bericht door Jobo_156 »

Heb mijn Pevo begin dit jaar gekocht met 130.000km op de klok.
Vers uit de lease. Alle stempels gehad, alle beurtjes keurig op tijd.
Inmiddels de 180.000km aangetikt en behalve wat lampjes geen problemen gehad.
Ik rij er dagelijks 200 km snelweg mee. Voor de drive-ability ben ik naar Savali geweest voor een kuurtje.

Gewoon elke 30.000-35.000 km zn beurtje geven, en elke 17-20.000 km even de olie + filter wisselen. (kost niets, want er gaat maar 3 liter olie in.

Succes met de aanschaf!
Luck is an Attitude!
John_76
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 24, 2017 22:46

Re: kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Bericht door John_76 »

Oud topic dan maar even omhoog halen. Ik heb de Pevo van Jobo_156 in Feb dit jaar overgekocht. Na wat middenklassers als Alfa 166 en Lancia Lybra gereden te hebben kan ik stellen dat de Pevo mij op alle punten positief heeft weten te verrassen! Ook ik rij er bijna 200km dagelijks mee en het verbruik ligt rond de 1:19 met flut Hi Fly banden en nu dik 1:20 met Michelins.

Wel heb ik bij aanschaf preventief ervoor gekozen de distributieketting en de spanner te vervangen, dat geeft een heel zeker gevoel, km stand was 197.000 toen. Nu gisteren met 220.000 op de teller de koppeling, drukgroep enz laten vervangen. De originele koppeling lag er nog in, maar ik bemerkte wel slip..maar toch zeker niet gek met deze km stand. Verder is er niets wat stuk gegaan is buiten een koplamp en rijdt ze perfect.

Al met al denk ik zelf dat een 1.3 diesel met een aantoonbare onderhoudshistorie en meer km's ipv het natuurlijk instinct om voor weinig te gaan, vanwege dichtslibben en halve DPF reiniging, een verstandige en betrouwbare keuze is. :D
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Bericht door tcp461 »

Ik heb een pevo uit begin 2011, bijna 220000 op de teller, gewoon regelmatig onderhoud, technisch nul problemen gehad, afgelopen 1,5jaar

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Thijssie!
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 25, 2014 11:52

Re: kwaliteit fiat punto grande 1.3 diesel

Bericht door Thijssie! »

Het probleem is ook vaak; mensen bezoeken fora vaak bij problemen. Hierdoor lijkt het dat er uitsluitend problemen zijn. Maar er wordt vaak vergeten de positieve verhalen van een auto te vermelden.

Resultaat: veel horrorverhalen en weinig lofverhalen.
Plaats reactie