Motor reviseren of vervangen

Samh2
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 28, 2016 16:17

Motor reviseren of vervangen

Bericht door Samh2 »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum!
Ik heb om precies te zijn 0 verstand van autos:)

Ik heb een 2e hands grande punto sport gekocht bouwjaar: 2006
De auto rijd prima! Alleen bij wegrijden komt er rook uit de uitlaat.
Nu heeft mijn vader wel wat verstand van autos( hij racede vroeger met 600Abarth!
Hij heeft mij gezegd dat ik de motor moet laten reviseren of vervangen!
Heeft er iemand een andresje voor dit? Of een jongere motor? 1.4 95pk met weinig km's? (Misschien van een schade auto)?

Mijn auto heeft zelf 147.000 gereden!

Ik hoor het graag!

Sam
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door damted »

Misschien is koprevisie al voldoende en dat is meestal goedkoper dan een andere motor.

Ga eens bij een goede garage langs en laat kijken waar het olieverbruik vandaan komt.

Als je rook uit je uitlaat krijgt bij sterk afremmen op de motor zijn het vaak de klepgeleiders, dat is koprevisie.

Bij optrekken rook, meestal de zuigerveren en dat is een hele dure revisie.

Houd ook even een tijdje je olieverbuik in de gaten, mogelijk valt het wel mee.

P.S. Stel je ook even voor, dan krijg je meestal meer spontane reacties.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Samh2
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 28, 2016 16:17

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door Samh2 »

Thanks! Ik zal het olie verbruik sws wel even in de gaten houden!
Inderdaad vergeten te doen!

Ik ben Sam 21 jaar oud en kom uit Hilversum!
Via mijn vader bij deze club gekomen! Hij was op zandvoort in contact gekomen met een van jullie een paar weken geleden!
LightningNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door LightningNL »

Aangezien ik een soortgelijke vraag heb stel ik het in dit topic:

8 maanden geleden heb ik een GP 1.4 T-Jet gekocht (bj 2007), ondanks na enorm veel onderhoud in deze maanden (APK, distributieriem, nieuwe accu, kleine beurt, raammechanisme vervangen) is de motor kapot gegaan. Het volgende is er gebeurd:

Na een ritje op de snelweg 130km/h ging de auto inhouden, vervolgens ben ik langzamer gaan rijden, het motor lampje ging knipperen. Toen besloot ik met 80 km/h in elk geval de snelweg af te gaan (ik was bijna thuis). De motor vibreerde enorm. Bij een stoplicht de auto aan/uit gezet. Daarna nog 100m doorgereden op zeer lage snelheid met de waarschuwingslampen totdat er rook uit de uitlaat kwam. De auto direct uit gezet. De auto is naar de garage gebracht met het volgende nieuws:

Een expert heeft uitgewezen dat een klep is afgebroken en de cilinderwanden eigenlijk compleet zwart/kapot zijn. De motor is overleden. Nu wil ik graag weten of er in dit forum enige ervaring is met het vervangen of reviseren van de motor en wat daar de kosten van zijn, ik vermoed dat de auto (economisch) total loss is. Hebben jullie enig idee?

Erg jammer dat de auto zo ontzettend veel geld heeft gekost, ik heb juist een GP gekocht vanwege het uiterlijk, het feit dat het niet een afgetrapte golf is en ik daarom meer vertrouwen erin heb (en full options).
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door damted »

Ging alleen het motorlampje knipperen, of was er ook een waarschuwing voor oliedruk (rood lampje)
Aan je verhaal te horen, kunnen de volgende dingen gebeurz zijn:
1. heeft of je motor droog gestaan door te weinig olie / oliedruk
2. distributie riem gebroken en kleppen krom / afgebroken
3. drijfstang gebroken
4. klep gebroken en die heeft de schade aan zuiger en cilinder veroorzaakt.

Meest voor de hand liggend lijkt hier 4, omdat dit al door de garage is bevestigd.

Afhankelijk of je cilinder en zuiger echt beschadigd is, wordt het meer dan een koprevisie en dan kan het wel eens erg duur worden.
Misschien is een ruilmotor een optie, maar dan zou ik wel kijken of je een jonge motor met weinig km kan vinden en een vaste prijs voor vervanging afspreken.

Zal toch wel gauw boven de 2000 Euro gaan uitkomen. Misschien nog wel meer.
Carsom.nl al geprobeerd?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
LightningNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door LightningNL »

Enkel het motorlampje ging knipperen, ik heb direct daarna (een van de weinige dingen die je met pech kan doen) het oliepeil gecontroleerd en die zat nog nét aan boven de minimale waarde. De rest van de lampjes en temperatuur waren prima.

Optie 4, klep gebroken en zuiger + cilinder schade had ik dus ook begrepen. Ik ben bang dat de auto nu dus vrijwel afgeschreven is. Ik ga die website even raadplegen.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door Skrymger »

Kijk even of je wellicht goedkoop een complete motor kan vinden op onderdelenlijn.nl

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door Odelot »

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/5870237/" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet niet wat een motorwissel kost, maar dit lijkt mij de beste optie.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
LightningNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door LightningNL »

De ruilmotor optie incl. montage zal rond de 2500-3000€ kosten ben ik bang (met bovenstaande motor). Dat vind ik persoonlijk wel erg veel geld voor een reparatie (en een motor met 117.000), en wie weet zijn opeens wel de koppeling/remmen/banden aan vervanging toe.

Zijn er ervaringen wat zo'n auto nu nog kan opleveren? Ik ben bang dat het in onderdelen verkopen mij erg veel tijd gaat kosten.

Erg jammer, deze auto was én snel én zag er goed uit en alles klopte.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door Odelot »

Ik zou her en der eens informeren wat een motor uit en inbouwen zou moeten kosten. Lijkt me in een dag wel te doen toch? Desnoods door een beunhaas. Dan moet het voor een paar honderd euro wel kunnen denk ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door RVE »

In je openingspost heb je het over een 95pk blok, maar nu zit er een T-Jet (120pk) in toch?
Denk niet dat dat een op een uit te wisselen is (versnellingsbak etc.), dus zul je naar T-Jet ruilmotor opzoek moeten gaan.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door J.V. »

LightningNL is niet de TS (dat is Samh2). ;-)

Beiden zitten in een vergelijkbare situatie, waarbij Samh2 een 95 pk en LightningNL een 120 pk motor heeft.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door RVE »

Even niet opgelet, mijn fout :o
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door J.V. »

Is menselijk. :lol:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
LightningNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06

Re: Motor reviseren of vervangen

Bericht door LightningNL »

De eerste informatie druppelt binnen, een motorwissel is toch wel een goede 2 dagen werk. Dat zal dus minimaal €1.000-€1.500 zijn aan werkplaatskosten ben ik bang. Daar bovenop de motor zelf dus de goedkoopste optie op dit moment zal uitkomen op €2.500.

Dat wordt nog even een paar nachtjes slapen (Opbrengst van de auto ligt op €1.000). Reparatie én een snelle auto hebben waar ik gek op ben, maar wel het nadeel dat er wellicht binnen een jaar nóg een reparatie moet plaatsvinden (Banden, remmen, koppeling, wie weet?).
Plaats reactie