Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Op het moment van het geluid, voel je dan verandering van trilling in je stuur?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Dat kan ik niet echt zeggen; echt opgevallen is het me in ieder geval niet.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Gisteren heb ik mijn Grande Tok bij de garage gedropt. Eerst samen met de monteur een stukje gereden en het geluid laten horen. Met een passagier erin is het duidelijk minder hoorbaar, dus hij en zijn collega hebben daarna ook nog een stuk gereden. Ze hebben alles nagelopen en geen speling o.i.d. kunnen vinden.
Wat hen echter wel opviel: de schokbrekers links- en rechtsvoor zijn niet identiek. De ene heeft een ander kleur rubber (wit i.p.v. zwart) en de dikte/maat van die rubber lijkt ook anders te zijn. Daarnaast ‘zweet’ een van de twee schokbrekers (vloeistof komt mee omhoog) en zit er bij de ene wél een sticker op met o.a. de tekst ‘Made in Poland’ en bij de andere zit die sticker er niet. Ook zijn de veren onderaan wat geroest. Volgens de garage lijkt een van de twee schokbrekers niet nieuw te zijn.
Dit alles vind ik eigenlijk wel heel vreemd, omdat beide (!) schokbrekers nog geen jaar geleden vervangen zouden zijn bij een FIAT dealer... ik ben dus even de papieren ingedoken waar ik de artikelnummers van de geplaatste schokbrekers heb kunnen vinden. Ze zijn inderdaad niet identiek; de ene is wel een originele FIAT demper, maar de andere lijkt (als ik naar de Google-resultaten kijkt) van Monroe te zijn. Welke van de twee ‘zweet’ weet ik niet. Beide zijn volgens de informatie die ik kan vinden, wel geschikt voor een T-JET.
Oplossing van het ‘tok’ geluid is waarschijnlijk (maar dat weten ze dus niet 100% zeker) het vervangen van de schokbreker(s). Ze vermoeden dat de ‘tok’ het geluid is van de dempers die op hun eindpunt komen...
Mijn vraag: hoort een FIAT dealer niet altijd originele onderdelen te gebruiken (ook tijdens BOVAG-garantieperiode)? Mag een demper na nog geen jaar tijd al gaan zweten? Is hier werk van te maken?
Als er dan toch nieuwe schokbrekers onder moeten, wil ik me gaan oriënteren op een aftermarket setje dat van goede kwaliteit is en even comfortabel of comfortabeler is dan de standaard setup van een T-JET in Sport-uitvoering. Suggesties zijn welkom!
Wat hen echter wel opviel: de schokbrekers links- en rechtsvoor zijn niet identiek. De ene heeft een ander kleur rubber (wit i.p.v. zwart) en de dikte/maat van die rubber lijkt ook anders te zijn. Daarnaast ‘zweet’ een van de twee schokbrekers (vloeistof komt mee omhoog) en zit er bij de ene wél een sticker op met o.a. de tekst ‘Made in Poland’ en bij de andere zit die sticker er niet. Ook zijn de veren onderaan wat geroest. Volgens de garage lijkt een van de twee schokbrekers niet nieuw te zijn.
Dit alles vind ik eigenlijk wel heel vreemd, omdat beide (!) schokbrekers nog geen jaar geleden vervangen zouden zijn bij een FIAT dealer... ik ben dus even de papieren ingedoken waar ik de artikelnummers van de geplaatste schokbrekers heb kunnen vinden. Ze zijn inderdaad niet identiek; de ene is wel een originele FIAT demper, maar de andere lijkt (als ik naar de Google-resultaten kijkt) van Monroe te zijn. Welke van de twee ‘zweet’ weet ik niet. Beide zijn volgens de informatie die ik kan vinden, wel geschikt voor een T-JET.
Oplossing van het ‘tok’ geluid is waarschijnlijk (maar dat weten ze dus niet 100% zeker) het vervangen van de schokbreker(s). Ze vermoeden dat de ‘tok’ het geluid is van de dempers die op hun eindpunt komen...
Mijn vraag: hoort een FIAT dealer niet altijd originele onderdelen te gebruiken (ook tijdens BOVAG-garantieperiode)? Mag een demper na nog geen jaar tijd al gaan zweten? Is hier werk van te maken?
Als er dan toch nieuwe schokbrekers onder moeten, wil ik me gaan oriënteren op een aftermarket setje dat van goede kwaliteit is en even comfortabel of comfortabeler is dan de standaard setup van een T-JET in Sport-uitvoering. Suggesties zijn welkom!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ha Joris,
Die schokbrekers zou ik ff navragen. Twee, nieuwe, verschillende, ziet er raar uit. Nu zweet één van de twee nieuwe?
Even langstokken maar. Succes hè?
Kâhwe ggoete ùt De Haag,
Chris
Die schokbrekers zou ik ff navragen. Twee, nieuwe, verschillende, ziet er raar uit. Nu zweet één van de twee nieuwe?
Even langstokken maar. Succes hè?
Kâhwe ggoete ùt De Haag,
Chris
Laatst gewijzigd door Christ op do feb 08, 2018 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ik vind het ook maar vreemd, maar heb absoluut geen zin om die dealer (...) weer aan mijn auto te laten rommelen... vertrouwen in hen is bij mij totaal weg en dat weten zij ook.
Ik ga een mail naar ze opstellen en die CC’en naar FIAT en BOVAG.
Ik ga een mail naar ze opstellen en die CC’en naar FIAT en BOVAG.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
-
- Membro del Consiglio
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
- Locatie: Bilthoven
- Contacteer:
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Lijkt mij dat je er van uit mag gaan dat een merkdealer originele onderdelen monteert,
tenzij anders afgesproken!
Laat staan dat ze verschillende aan de ene kant merk A en de andere kant merk B monteren!
tenzij anders afgesproken!
Laat staan dat ze verschillende aan de ene kant merk A en de andere kant merk B monteren!
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Inderdaad. Misschien dat ze tijdens de BOVAG-garantie pakken wat er voorhanden is; misschien was de demper die nu 'zweet' al tweedehands toen 'ie gemonteerd werd. Blijkbaar is linksvoor wel een originele schokbreker geplaatst (artikelnr. 71775955), maar rechtsvoor staat er een ander nummer (51865490) dat op Google veel 'Monroe' schokbrekers als resultaat geeft...
De dempers zijn overigens niet tegelijkertijd vervangen, maar kort na elkaar.
De dempers zijn overigens niet tegelijkertijd vervangen, maar kort na elkaar.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Lekkere dealer waar je hem gekocht hebt. 2 verschillende schokdempers lijkt me nou niet de bedoeling. Ook al zijn ze allebei voor een tjet.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Inderdaad. Ik baal er alleen van dat ik het niet eerder gezien heb, dan had ik er meteen wat van gezegd. We zijn nu inmiddels net geen jaar verder, dus ze zullen zich op de een of andere manier wel indekken. Zodra ik de mail de deur uit gedaan heb en een reactie heb gehad, volgt hier weer een update.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ja snap ik! Ik zou dat ook opgelost willen hebben. Zeker als er nu al een lek is. Wel heel snel ook, na nog geen jaar...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
nou zou het niet uit mogen maken welk merk er onder zit Monroe is een van de beste merken zelf bij vele auto merken als orgineel geleverd.
maar bij mij zat er ook een tok in mijn auto en was het de achterste motorsteun die gescheurd was en dat kantelde de motor een stukje en bij terug gaf het een tok geluid
was niet goed te zien tot hij eraf was kost 30euro en nog geen half uurtje arbeid
maar bij mij zat er ook een tok in mijn auto en was het de achterste motorsteun die gescheurd was en dat kantelde de motor een stukje en bij terug gaf het een tok geluid
was niet goed te zien tot hij eraf was kost 30euro en nog geen half uurtje arbeid
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Interessant; heb je een artikelnummer/foto’s daarvan (gaat om een GP 1.4 T-JET Sport uit 2009)? Is namelijk zo dat de schokbrekers destijds vervangen zijn i.v.m. ditzelfde ‘tok’-geluid. Na vervanging was de ‘tok’ er nog steeds. Ik vraag me dan ook af of nieuwe schokbrekers de ‘tok’ op gaan lossen (zal sowieso vervangen moeten worden aangezien ze niet mogen lekken natuurlijk).
Was de ‘tok’ bij jou ook enkel hoorbaar op drempels en ongelijke wegen? Of ook bij gas geven en loslaten? Bij mij is het namelijk enkel op drempels en ongelijke wegen hoorbaar, en ik heb het idee dat het minder goed hoorbaar is als er een passagier meerijdt. Overigens is soms bij optrekken/opschakelen wel een veel zachtere ‘tok’ te horen, maar ik dacht dat dat normaal was. Misschien is dat ook een aanwijzing naar deze achterste motorsteun? In de zomer is de ‘tok’ niet hoorbaar (rubber zachter?).
Was de ‘tok’ bij jou ook enkel hoorbaar op drempels en ongelijke wegen? Of ook bij gas geven en loslaten? Bij mij is het namelijk enkel op drempels en ongelijke wegen hoorbaar, en ik heb het idee dat het minder goed hoorbaar is als er een passagier meerijdt. Overigens is soms bij optrekken/opschakelen wel een veel zachtere ‘tok’ te horen, maar ik dacht dat dat normaal was. Misschien is dat ook een aanwijzing naar deze achterste motorsteun? In de zomer is de ‘tok’ niet hoorbaar (rubber zachter?).
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
onderdeel nummer zal ik maandag ff op werk opzoeken heb ik zo niet bij de hand
bij mij was het meest op slechte wegen bij optrekken en gas loslaten (motorkanteling )
bij mij was het meest op slechte wegen bij optrekken en gas loslaten (motorkanteling )
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Top, thanks!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Heb je het onderdeelnr. nog kunnen vinden, walpunto?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.