Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Héééé hombres,

Dus de GP van J.V. gaat ok? :mrgreen:

Wat een onwès mooie Abarth zeg, had ik nog niet gezien. 't Is dat ik erg :-] met mijn T-Jet, maar als ik de 8v nog zou hebben en geen last had van mijn Euroklier zou ik er op z'n minst in willen proefrijden.

Haagse Pasen!!

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Haha, ja, mijn T-JET rijdt opzich goed.
A.s. woensdag gaat de striping eraf en donderdag gaat 'ie naar de garage. ;-)

Fijne Pasen!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Dit topic staat (stond) inmiddels al op pagina 3 dus het wordt tijd om weer eens melding te maken van terugkerende problemen... :x

Heel de zomer is het ‘getok’ weg gebleven; enkel het ratelende geluid bij ca. 2.000 toeren (stilstaand met deur/raam open) is gebleven (niet erger geworden; ik vermoed een hitteschildje of iets in de middendemper). Het irritante ‘getok’ in de (voor)wielophanging (enkel op ongelijke wegen/drempels hoorbaar) is helaas nu het weer wat kouder aan het worden is, teruggekeerd. 8-|

Opvallend is dat het vaker hoorbaar is bij uitveren, dus drempel op meestal niets maar drempel af is de tok er.

Ik ben van plan om een dezer dagen de rechtervoorzijde eens op te krikken om te kijken of ik zelf wat kan vinden. Evt. wiel eraf om er beter bij te kunnen. Als ik niets kan vinden gaat ‘ie maar weer naar de garage...

Voor de rest rijdt de Punto heerlijk.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door evospark »

Het Tok geluid was bij mijn Punto ook al snel aanwezig(BJ 2015), maar nu ik de gehele schokbrekers/ veren(Bilstein) met de lager schotels heb laten vervangen is het verdwenen. Heb nog wel een Tok maar die is te verklaren en wordt binnenkort door de dealer (Vireo) opgelost.

Begrijp van meerdere Punto rijders(lokaal) dat dit ook bij een aantal van hen voorkomt. Een kennis die bij een universele garage werkt gaf meteen aan dat dit(lager schotels op schokbrekers) waarschijnlijk het probleem was.

Ik deel dit maar even om wellicht je op een (ander) goed spoor te kunnen brengen. Vooral bij verlagen met alleen veren en originele schokbrekers schijnt dit sneller te ontstaan. Dit is mij verteld, dus geen info uit eigen hand. Hopelijk kun je er je voordeel mee doen !!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Kenny92 »

Ik heb bij het op of af rijden van een drempel ook een tok geluid. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn evo verlaagd is met novitec veren.

En ik ben hiermee bij de garage geweest, en daar zeiden ze dat het de schokbreker was. Dus deze word tzt vervangen. En dan hoop ik dat het weg is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Dank voor de reacties. Mijn GP is nog origineel (originele veren en schokbrekers); niet verlaagd dus.
Vorig jaar zijn (als ik de werkplaatspapieren mag geloven) beide veerpootlagers, schokdempers, draagarmen, stabilisatorkoppelstangen en de hoofdstabilisatorstang reeds (onder garantie) vervangen. Heel veel blijft er dan niet meer over...

Veerpootlagers, is dat hetzelfde als de zgn. top mounts/rubbers?
Ik heb het idee dat het temperatuurafhankelijk is...

Het gaat om dit geluid:
https://youtu.be/blv8a0z-xh4" onclick="window.open(this.href);return false;
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Kenny92 »

Dat is niet het geluid wat ik heb in ieder geval. Maar kan dit niet iets zijn wat los in een deur of in het dashboard zit?
Zo klinkt het voor mij in ieder geval wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Nee, dat denk ik niet.
Het is duidelijk links en rechts te horen, afhankelijk van waar het ongelijk is in de weg.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Kenny92 »

Dat is op het filmpje niet te horen. Snap goed dat je onderhand wel wil weten wat het is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Inderdaad, begin het behoorlijk irritant te vinden. :x
Opvallend is trouwens ook dat met regen/vochtig weer en/of met zwaardere belading (passagiers), het ‘getok’ minder hard hoorbaar is.

Ik ga een dezer dagen de GP rechtsvoor eens opkrikken en proberen te achterhalen waar het vandaan zou kunnen komen. Het is zowel links- als rechtsvoor hoorbaar, maar ik heb het idee dat het rechtsvoor harder gaat.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Inderdaad een rotgeluid zeg. Ik zou idd eerst eens nagaan of een veerpoot verticale speling heeft.
Opkrikken en het wiel proberen verticaal, op en neer dus, te bewegen. De linker lijkt het wel.

Houdoe uit Haag Den,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Odelot »

Toplagers zijn het niet denk ik. Dan hoor je alleen kraken met parkeren. Geen klopgeluiden.

Het is 1 of ander rubber. Daarom hoor je het ook minder erg als de auto zwaarder beladen is. Je kan het beste elk rubber nakijken. Met een koevoet kijken of er speling op zit. Al is het nog zo minimaal, in de auto hoor je het gelijk veel harder omdat die als een klankkast werkt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Dank voor de reacties; ik ga er mee aan de slag. :)
Zodra ik meer weet, laat ik weer van me horen...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door evospark »

Suggestie, kan het niet je hoedenplank zijn of de draag plateaus ervan. Ik zou eens met iemand anders achter het stuur gaan rijden, je kofferbak geheel legen incl. Reserve wiel e.d. zodat er achter niets meer in zit. Dan zelf eens achter in de auto gaan zitten en luisteren. Ook de hoedenplank eruit en dan zelf achterin gaan zitten. Er kunnen legio onderdelen dit geluid maken maar ik vermoed een contact geluid ipv een technisch mankement. De steldoppen van de achterklep kunnen het ook zijn, het rammelen van de portieren(eens de rubbers inspuiten met siliconen spray, maar let op....alleen de rubbers).

Succes met de speurtocht !!
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Dank voor de tips, maar al die zaken heb ik (vorig jaar) reeds geprobeerd en toen heb ik (helaas) moeten concluderen dat het probleem daar niet lag. :( Ik heb toen ‘voor de zekerheid’ op heel veel mogelijke rammel-plekken foamtape geplakt, maar ook dat mocht niet baten.

Vanmiddag heb ik de GP rechtsvoor omhoog gekrikt; ik heb voor zover ik dat kon controleren nergens de oorzaak kunnen vinden. Absoluut geen speling op het wiel ook (boven/onder en links/rechts)...

Wel heb ik twee andere interessante dingen gezien:
- de rubberen band die onder de voorbumper zit (die waarmee je wel eens drempels raakt) hangt aan de bestuurderskant een paar centimeter los. Als ik ‘m wat beweeg klappert dat ook wel, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
- met de motorkap open, viel me op dat de top mounts van de schokbrekers best wat omhoog/omlaag bewegen (ik gok een centimetertje?) als ik de auto naar beneden duw en weer loslaat. Wat is normaal? Mischien is het een kwestie van aandraaien?

Ik vrees dat ik er verder weinig aan kan doen en dat ‘ie dus naar de garage zal moeten voor verdere diagnose.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie