Verlichtings probleem

Plaats reactie
Patrick weyers
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 02, 2017 11:53

Verlichtings probleem

Bericht door Patrick weyers »

Hallo allemaal mijn naam is Patrick en we hebben een grande Punto van 2008 . Nu is het zo dat mijn verlichting meteen aan gaat als ik de auto op contact zet , de lichtschakelaar aan het stuurkolom werkt niet.
Mijn verlichting ( stats en gewoon licht ) brand dus altijd. In eerste instantie dacht ik schakelaar kapot maar bij het los koppelen van de stekkers aan de schakelaar gingen de lampen ook niet uit. Dus naar mijn mening is de schakelaar niet kapot. Heeft hier iemand ervaring mee gehad?

Mvg patrick
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: Verlichtings probleem

Bericht door Dick Kroon »

Hoi Patrick

De voedingsspanning voor de verlichting loopt niet direct over de schakelaar.
De schakelaar stuurt een relay aan die de lampen bediend.
Kan ook niet anders, de stroom door de schakelaar zou te hoog zijn en deze zou dan verbranden.
Dus je probleem zit denk ik ergens in een relay, ik vermoed dat hij blijft hangen/verkleven.
Ik heb geen idee welk relay dat is, maar hij zit in de zwarte box bij de accu in de buurt.
Schakel het contact aan en zet de lichtschakelaar uit en tik dan eens met de achterkant van een schroevendraaier op diverse relay's in de box. wellicht springt hij los en weet je gelijk welke het is.
Je kan ook één voor één een relay los trekken, gaat je licht uit? Dan is dat de boosdoener.

Adios,
Dick
Patrick weyers
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 02, 2017 11:53

Re: Verlichtings probleem

Bericht door Patrick weyers »

Dat heb ik gecontroleerd , ander relay ingestoken maar lampen blijven branden lijkt of het relay constant stroom krijgt .hoort het relay ook meteen schakelen .misschien problemen in zekeringskastje?

Gr Patrick
RheniumTeapot
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 16, 2017 20:46

Re: Verlichtings probleem

Bericht door RheniumTeapot »

Hallo Patrick,

heb je je probleem kunnen oplossen, heb hier hetzelfde voor met een Grande Punto uit 2009.

....heb het vermoeden dat de unit met hendels moet vervangen worden....
Patrick weyers
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 02, 2017 11:53

Re: Verlichtings probleem

Bericht door Patrick weyers »

Hallo het probleem lag hem inderdaad aan het stuurkolom unit met de hendels, die heb ik moeten vervangen.
Plaats reactie