Start-stop systeem

Plaats reactie
tuberdj
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 12:41

Start-stop systeem

Bericht door tuberdj »

Hallo allemaal,

Enkele weken geleden heb ik een Fiat Grande Punto (2010, Diesel) gekocht.
Afgelopen week viel de auto ineens 'uit' voor een verkeerslicht.
Waarschijnlijk de eerste keer dat ik de auto in z'n vrij zette voor een verkeerslicht.

Wat echter op viel was dat de auto direct weer aan sprong.
Kan dit misschien komen omdat ik de voet nog op de rem had ofzo?
Tis een relatief simpele uitvoering (zonder cruise oorspronkelijk en zonder airco), maar het display liet nog wel iets van S/S OFF zien als ik me goed herinner.

Als ik nu alleen in de handleiding duik of op google zoek kan ik vrij weinig vinden over start stop systeem.
Is er bijvoorbeeld te achterhalen of mijn auto standaard start-stop heeft?
En is de start-stop ook op één of andere manier in- of uit te schakelen?
Ik zou best aan willen hebben staan, maar dan moet ik wel zeker zijn dat het systeem ingeschakeld is.

Ben benieuwd of er mensen meer weten te vertellen hierover!
Gebruikersavatar
M113
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 1526
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 20:49
Locatie: Leiderdorp

Re: Start-stop systeem

Bericht door M113 »

Hou Tuberdj,

Als jij inderdaad een grande punto hebt, dan zit de knop om 'm aan/uit te zetten op onderstaande afbbeelding RECHTS van de alarmlichten.

Afbeelding

En bij een EVO zit die direct LINKS van alarmlichten, zie afbeelding.
Afbeelding

Bij mij is het zo, als ik een groot stuk gereden heb op de snelweg, en ik ga de bebouwde kom in, geeft het display aan start/stop niet beschikbaar. Pas na een tijdje in bebouwde kom werkt die dan weer wel.
tuberdj
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 12:41

Re: Start-stop systeem

Bericht door tuberdj »

Net was mij dat toevallig opgevallen als bijrijder, na vijf bier :P
Ik was op internet al tegengekomen dat de s/s uit staat als het lampje brandt?

Maar misschien dat vooral dat laatste geldt... Ik rijdt ook snelweg, dan autoweg (80-100) en dan nog kleine stukje met verkeerslichten... Ik zal sowieso proberen om wat vaker in de vrij te gooien om het eens te testen XD
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Start-stop systeem

Bericht door Rudabroda »

Als je de zoekfunctie gebruikt op "Start Stop" vind je 600+ topics over dit systeem. Zo nu en dan werkt het best goed dat S+S.
Maar het is sterk afhankelijk van rand zaken zoals buiten temperatuur, kwaliteit van de accu en geactiveerde airco.
Succes met ontdekken.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Start-stop systeem

Bericht door Odelot »

Als het lampje brand dan staat de s-s uit. Ik heb wel gemerkt dat de accu heel belangrijk is voor een goede werking van de start-stop.
Sinds januari heb ik een nieuwe accu, een extra zware van Varta die tevens speciaal voor auto´s met s/s bedoeld is.
Hij heeft nog nooit zo vaak gewerkt als nu.
Heb ook een standkachel (vandaar die nieuwe accu, want eerder op met die kachel) en daarom een zwaarder exemplaar. Die ik nu heb is 70 ah. De vorige was 72 Ah. Toch is deze véél beter. Schijnt de lading veel beter vast te houden dan 'normale' accu's.

Overigens hoeft dat hele s/s van mij niet te werken, maar eerst hoefde ik hem nooit uit te zetten omdat het toch vrijwel nooit werkte. Nu moet ik dat dus steeds wel doen omdat het altijd werkt.

Heb een Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah.

Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah(20h) 278x175x190x190
DE VARTA START-STOP PLUS MET AGM-TECHNOLOGIE
De VARTA Start-Stop Plus is de perfecte oplossing voor voertuigen die de geavanceerde Start-Stop-techniek met remenergieterugwinning en andere brandstofbesparende technologieën aan boord hebben.
Onder deze belastingen houden uitsluitend de speciaal ontwikkelde VARTA Start-Stop Plus-batterijen met AGM-technologie stand.
De VARTA Start-Stop Plus is in vergelijking met de VARTA Start-Stop nog krachtiger en veelzijdiger en in staat om nog meer verbruikers betrouwbaar van stroom te voorzien. De VARTA Start Stop Plus is in staat om te functioneren bij een lage laadstatus.

EEN OVERZICHT VAN DE VOORDELEN VAN DE VARTA START-STOP PLUS:
Innovatieve AGM-technologie met speciale vliesseperator
Actuele OEM-technologie voor voertuigen met geavanceerde Start-Stop-technologie
3 – 4 keer hogere cyclusvastheid, kan worden toegepast in alle Start-Stop-voertuigen en luxe voertuigen
Hogere laadcapaciteit om extra energie uit de remenergieterugwinning te kunnen opnemen
100% lekvrij en bestand tegen kantelen tot 360°
Zeer goede startkracht, ook bij lage laadstatus
Langere levensduur
Absoluut onderhoudsvrij
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
tuberdj
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 12:41

Re: Start-stop systeem

Bericht door tuberdj »

Blijft vaag dus allemaal...
Kan me niet voorstellen dat het hier altijd aan de accu ligt...
Als tekentje in display knikkert zou dit best kunnen.
Alleen vind ik niet echt een verklaring uitschakelt met start-stop en vrijwel direct weer aanslaat.
Laatst liet ik de auto afslaan, toen werkte het systeem wel mee op een of andere manier, want bij intrappen koppeling startte de auto direct weer :O
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Start-stop systeem

Bericht door Skrymger »

Ligt ook o.a. aan de bedrijfstemperatuur van de motor, verschil in temperatuur buiten en binnen en of dan de airco aan staat. De Punto wil het wel aangenaam houden voor jou als bestuurder, accu spanning, of je auto in z'n vrij staat met opgekomen koppeling en nog een legio aan factoren. Het staat ergens in het boekje [emoji14]

Reed een keer op de snelweg (accu vol, radio zacht), raam open, airco uit en kwam toen vrij abrupt stil te staan voor een sluitende brug. Toen sloeg die wel af op s/s terwijl de turbo nog vol aan het draaien was. Vond ik zelf iets minder prettig moet ik eerlijk bekennen! Heb liever geen verbrande olie [emoji14] Zet het zelf dan ook liever uit mits ik er aan denk.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
kermit
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 10:42
Locatie: Limburg

Re: Start-stop systeem

Bericht door kermit »

Beste mensen, klopt het inderdaad dat het ledje boven de dashboardknop voor Start & Stop gaat branden als je de start-en-stopfunctie uitschakelt? Ik zou juist verwachten dat ie uitgaat wanneer je die functie uitzet.

We hebben een Fiat Punto Twinair 0.9 uit 2012 met dashboardknoppen als in de EVO.
Odelot schreef:Als het lampje brand dan staat de s-s uit.
Plaats reactie