Multiair Module kapot

Aras
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 09, 2017 16:45

Multiair Module kapot

Bericht door Aras »

Goedemiddag allen,

Sinds kort heb ik reeds sinds enkele keren een motorstoring gehad, deze heb ik laten uitlezen en het blijkt de MA module te zijn, deze geeft een storing op de 1e cilinder en de garage waar ik dit heb gedaan denkt dat de module vervangen dient te worden. Nu heb ik hier wel al iets over kunnen vinden, maar vrij beperkt.

Is er iemand die dit ook heeft gehad en zo ja, heb je deze laten vervangen of was deze nog te repareren? Bij vervanging, wat waren de kosten en mogelijk heb je een tip waar ik dit kan laten doen?

Alle info is welkom, alvast bedankt!
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Multiair Module kapot

Bericht door damted »

check deze link even:
http://www.fiat500usaforum.com/showthre ... noid-valve" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt erop dat je een blok hebt met variabele klepaansturing.

Er zijn een aantal randvoorwaarden, waardoor de storing kan optreden:
oliedruk
fout filter
vieze olie

allemaal te vinden in de link

Kan duur grapje zijn....
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Multiair Module kapot

Bericht door Giordino »

Ervaringsdeskundige hier (helaas).
De MA unit van mijn Abarth was ook defect en is vervangen door een nieuw exemplaar.
Schijnt dat de nieuwe exemplaren een modificatie aan boord hebben t.o.v. de "oude".

En ja het is een duur geintje á €1500!

De mijne destijds vervangen bij een bedrijf/specialist in Nieuwegein.

Om een idee te geven dit is de complete multiair unit niet echt iets waar veel aan te repareren valt.
Afbeelding
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Aras
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 09, 2017 16:45

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Aras »

Oké Dankje voor info .
Ik had bij fiat dealer prijs opgaven gedaan daar kost 1048 euro en hen zegen dat er geen nieuwe olie op moet .
Omdat begingen november auto grote beurt gehad heeft .
En bij waar al ons auto in onderhoud doen prijs opgave gedaan daar koste 1400 euro want Vlogens hun moet er nieuw
- Pakking
- Bout
- Pakking
- Bus
- Olie
- Koelvl.
Vlogens hun is dat ook echt nodig als ze de ma model vervangen
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Giordino »

Aangezien groot aantal onderdelen van de kop eraf moeten zou ik liever zien dat ze de pakkingen ook vervangen door een nieuw exemplaar.
Dit zodat het allemaal weer netjes afsluit en niet door eventuele beschadigingen lekken ontstaan.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Aras
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 09, 2017 16:45

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Aras »

Pakking worden ook gedaan maar nieuw olie en koelvloeistof is toch niet nodig
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Rudabroda »

Op zo'n totaal bedrag zou ik niet bezuinigen op vloeistoffen. Better safe than sorry..
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Multiair Module kapot

Bericht door BramvE »

Helaas heb ik in mijn net aangeschafte Bravo ook Multi-Air gerelateerde storingen.
Inmiddels een weekje onderzoek aan het doen en heel wat info rijker.

Welke storingen heb je precies? En wanneer doen (deden) ze zich voor?

Een mogelijke oplossing is een goede flush te doen, het oliefilter EN het multi-air filter te vervangen en vervolgens inderdaad de door Fiat voorgeschreven olie te gebruiken (dus niet een random 5W40C3 maar daadwerkelijk de Selenia K).

Ik ga dit binnenkort doen en hoop dat dat helpt, anders is er inderdaad niet heel veel meer aan die module te doen.
Ik zou overigens voor deze storingen niet naar een dealer gaan maar naar een specialist. Merkdealers hebben helaas een zeer beperkt kennisniveau als het aankomt op motorspecifieke storingen en zullen sneller een module vervangen.

Nog een toevoeging daarop: als de olie heel vers is is een wissel niet noodzakelijk, de MA Module zit bovenop en zal dus droog zijn als de motor is afgekoeld. Aan de andere kant is vervuilde of verkeerde olie de nummer 1 oorzaak van defecte units. Maar je moet de unit handmatig voorsmeren voordat je hem plaatst, dat zou ik wel met schone olie doen.

Waarom KVS vervangen moet worden is mij een raadsel, volgens mij werkt het MA systeem volledig los van de KVS...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Aras
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 09, 2017 16:45

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Aras »

de foutmelding die krijg na het uit lezen is p1061. (Inlaat -magneetklep klepslagregeling cilinder 1 component kleeft). de melding komt meestal als ik iets sneller op trek met koude motor maar gaat ook van zelf weer weg de melding .maar ik durf het niet zeggen welke olie ze in gedaan hebben . ik hoop wel de goede olie .
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Multiair Module kapot

Bericht door J.V. »

Heb je niet ergens zo'n kaartje zitten waarop het type olie staat dat ze gebruikt hebben? Tegen de zijkant van het dashboard/de deur of (daar zit 'ie bij mij) in de zonneklep aan de bestuurderskant.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Multiair Module kapot

Bericht door BramvE »

Ik heb dezelfde melding, maar dan op cilinder 2. En inderdaad alleen last met een koude start, hij loopt dan een minuutje op 3 cilinders en daarna gaat 'ie weer als vanouds.

Vandaag krijg ik spullen binnen om een flush te doen:
- nieuw (origineel) oliefilter
- multi-air filter
-400mL flush vloeistof
- 4L originele Selenia K multiair 5W40 olie

omdat het inderdaad een 'vastzittend' component betreft heb ik enige hoop dat dit gaat helpen. Ik hou je wel op de hoogte.
Als het niet helpt overweeg ik om de module zelf te bekijken en eventueel te fiksen, officieel is dat niet mogelijk maar een vastzittende solenoid klinkt als een niet heel complexe storing. Ik wil in ieder geval alles geprobeerd hebben alvorens ik de module laat vervangen.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Giordino »

Zelfde foutmelding als ik toen de tijd had…
Ik had het probleem ook bij een koude start.
Maar op het laatst soms ook bij een warme start, kan dus van kwaad naar erger gaan!
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Multiair Module kapot

Bericht door BramvE »

Heb jij de defecte unit uiteindelijk gezien? Was het een fysiek defect? Zie online veel losgedraaide veertjes maar dat geeft andere meldingen...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Multiair Module kapot

Bericht door Giordino »

Nee heb hem zelf niet gezien.
Weet dus ook niet wat dan precies het onderdeel is van de unit dat defect raakt.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Multiair Module kapot

Bericht door BramvE »

Flush heeft helaas niet geholpen, storing blijft terugkomen.

Ik ben van plan de module zelf te demonteren en te repareren, er is eigenlijk maar 1 bekend defect aan die modules en dat is het vanzelf losdraaien van de bussen waar de klep'stoters' in zitten. Als deze uit zichzelf zijn losgedraaid en het schroefdraad is nog intact kun je de module demonteren en repareren.

Aan onderdelen hoef je dan alleen wat pakkingen te bestellen, is best het proberen waard. Mocht de module niet te repareren zijn kun je er een nieuwe inzetten, maar dat is inderdaad best prijzig.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie