Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Plaats reactie
Pienvana
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 30, 2017 8:02

Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door Pienvana »

Hallo allemaal,

Punto (Evo?) Multijet 1.3, juni 2012, in bezit sinds oktober 2016 met km-stand ong. 115.000 km. Km-stand nu 125.100km.

Vanochtend gaf mijn Punto de volgende melding aan: start-stop systeem is niet beschikbaar. Daarbij ging het waarschuwingslampje branden, en deze bleef branden en ging niet weg nadat de melding uit beeld verdween.

De melding kwam in beeld toen ik al zo’n 52 km gereden had, voornamelijk snelweg en 80km/h wegen. Ik moest afremmen voor een wegversmalling, heb mijn auto niet volledig stil gezet maar uit laten rollen met zachtjes remmen tussendoor. Toen ik weer wilde optrekken zag ik de melding en het lampje. Ik was bijna op locatie dus heb nog ongeveer 1 km gereden tot de bestemming. Het lampje is die tijd blijven branden. Eenmaal op bestemming heb ik de auto af gezet en weer gestart, geen melding of lampje in beeld.

Nu vind ik dit een rare melding aangezien mijn start-stop systeem nooit heeft gewerkt. Ik heb het enkele keren uitgeprobeerd maar ik was in de veronderstelling dat ik telkens toch iets fout deed, of hij werkte niet vanwege een van de punten die in de gebruiksaanwijzing staan. Maar nu ik vanochtend op het forum ben gaan zoeken naar deze melding ben ik er wel degelijk van overtuigd dat het start-stop systeem niet werkt.

Ik heb het wel eens uitgeprobeerd toen ik moest stoppen bij een spoorovergang. Ik had al zo’n drie kwartier gereden, motor was dus op temperatuur. Gordel aan, geen airco, deuren zaten dicht, ramen waren gesloten, het systeem stond ingeschakeld etc. etc.
Auto in z’n vrij zetten, koppeling loslaten, maar dan blijft de auto stationair draaien en is er geen verschil. Zo heb ik het enkele keren geprobeerd maar zoals ik de verhalen hier op het forum lees reageert dat systeem goed en ben ik er nu wel achter dat het bij mij niet werkt zoals het zou moeten horen. Nu rijd ik veel op de snelweg en sta ik regelmatig in de file en is het misschien niet zo rendabel om het start-stop systeem te gebruiken, vandaar dat ik me er nooit zo’n zorgen om gemaakt heb dat het misschien niet werkt.

Maar omdat het start-stop systeem dus niet werkt vind ik de melding heel vreemd dat het niet beschikbaar is. Geeft ie deze melding nu aan dat het systeem niet werkt.. of is er iets anders waardoor hij deze melding geeft?

Mijn garantie periode is bijna verlopen, dus ik ga nog snel contact zoeken met de garage als hij deze melding straks op de terugweg weer aangeeft. Maar misschien is het zelf op te lossen?

Groeten, Pienvana
Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door Tammo »

Hallo

Bij mij werkte de S & S ook niet.

Nieuwe Accu, en bij het eerste stoplicht wat ik tegen kwam werkte deze weer.

De accu die Fiat adviseerde, is een zware variant die geschikt is voor S & S ( geschikt voor meer starts/ meer capaciteit en AGM techniek )

Succes.
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door Odelot »

Ik heb een 70 Ah Varta start & stop accu, type E39. Start & Stop heeft nog nooit zo vaak gewerkt als met deze accu.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Pienvana
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 30, 2017 8:02

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door Pienvana »

Toen ik mijn auto net een paar dagen had was de accu er al mee opgehouden dus die hebben ze begin november al vervangen. Ik weet dat dit een Bosch is, maar welk type zou ik even moeten kijken. Maar waarschijnlijk is deze nieuwe accu dus niet geschikt voor dit systeem zoals ik de reacties lees.
jordykeus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za jul 25, 2015 19:37

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door jordykeus »

Hoi Pienvana,

Ik heb precies hetzelfde probleem..heb er ook nog steeds geen oplossing voor. Is het bij jou al opgelost?
Work Hard, Play Hard
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door J.V. »

Als ik de eerdere reacties lees, is een zwaardere accu de oplossing.
Echter, het kan natuurlijk ook wat anders zijn...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Pienvana
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 30, 2017 8:02

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door Pienvana »

Sorry voor mijn late antwoord, ik ben al een tijd niet op het forum geweest en heb geen melding gehad dat er nog meer reacties op mijn bericht waren. Voorgaande berichten kreeg ik dat namelijk wel.

De auto was helaas al buiten de garantie en heb er dus niet meer naar gevraagd. Ik rijd veel op de snelweg en sta dus ook geregeld in de file. Het start-stop systeem zal ik dus weinig aan hebben. Als de accu aan vervanging toe is zal ik dus een ander type accu aanschaffen. Maar om nu een gloednieuwe accu al te gaan vervangen speciaal voor dat vond ik onnodig.

In de tussentijd heb ik de melding ook nooit meer gehad. Dus waarom ik destijds een melding kreeg weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Start-stop systeem melding - werkte voorheen al niet

Bericht door Rudabroda »

Off-Topic:
Pienvana schreef:...heb geen melding gehad dat er nog meer reacties op mijn bericht waren. Voorgaande berichten kreeg ik dat namelijk wel...
Via Profiel -> Foruminstellingen -> Wijzig berichtstandaarden -> Waarschuw mij bij antwoorden..
Check of daar je vinkje op "Ja" staat.

On-Topic.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Plaats reactie