Storingen en foutmeldingen boordcomputer

Plaats reactie
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Storingen en foutmeldingen boordcomputer

Bericht door Dick Kroon »

Hoi lui,

Ik zie met regelmaat storingen, vage meldingen, lampjes die aangaan en andere toeters en bellen voorbij komen.
Voordat de paniek bij jullie toeslaat enkele tips uit eigen ervaring.
Mijn GP-tje Dualogic heeft net een taart gekregen omdat hij de 10 jaar gepasseerd is.
Ik heb de laatste jaren ook al wat lampjes en rare meldingen gehad en ook nog eens slechter oppakken van de startmotor. Een daarvan was "zet motor uit, koelvloeistof te heet" of zo iets en dat bij een steenkoude motor.
Motormanagement lampje liet zich ook nog wel eens zien en al deze meldingen alleen tijdens het starten.
Ik bespaar je een lang leuterverhaal en kom maar direct ter zaken.
Al deze problemen werden veroorzaakt door een slechte aarding, de kabel van de accu naar het chassis.
Tijdens het starten trekt de startmotor een dip in de spanning en de boordcomputer krijgt daardoor vermoedelijke even een te lage werk spanning en gaat dan vage meldingen geven, zoals koelvloeistof te heet.
Ik heb naar aanleiding van wat opmerkingen van forumleden het plan geopperd om een extra aardlijn te leggen van de accu naar de versnellingsbak. Een kabel van 20mm2 met aan beide zijde een krimp oog. onder de accu op de versnellingsbak een punt gevonden om deze er op te zetten met een boutje, ook een op de MIN van de accu en klaar is kees. Een slechte aarding kan dus flink roet in het eten gooien en je zoekt je het apenzuur.
Nu al ruim 4 maanden verder en geen enkele storing meer gehad, wellicht een idee en een goedkope mogelijke oplossing.
Niet geschoten, altijd mis.

Laters,
Dick
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Storingen en foutmeldingen boordcomputer

Bericht door meloenie »

Dick

Dank voor het delen, is bij veel andere auto's een probleem overigens. Bezuiniging op kabels en toegenomen elektronica etc zijn beetje de boosdoeners.
Fijn dat het bij jou opgelost is
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie