stuurcentrering
stuurcentrering
Beste Forummers,
Ik zit al een tijdje, sinds ik de auto heb, met een probleem dat niet opgelost wordt. Het probleem zit hem in de stuurinrichting. Als ik namelijk het stuur los laat dan zoekt deze een middelpunt op dit iets naar rechts lijkt te zijn. Bovendien heb je rondom het gecentreerde gebied een soort van krachtloos gebied, zodat je op de snelweg een klein beetje naar links en naar rechts kan bewegen zonder dat je stuur meteen naar het midden wilt weer.
Als ik naar links stuur en het stuur los laat dan springt deze meteen terug naar een tikkie rechts en als ik naar rechts stuur en dan het stuur los laat dan komt het stuur wel terug maar blijft hij naar rechts staan, verder dan een tikkie.
Ik heb dit bij andere Punto`s niet gevoeld en bijvoorbeeld bij mijn vrouw haar Twingo kan je een beetje naar rechts sturen en dan blijft het stuur naar rechts staan en vice versa met links. Mijn Punto heeft dit dus niet en daardoor moet ik vaak een beetje kracht blijven geven naar links om het stuur recht te houden.
Mijn auto is al drie keer uitgelijnd door drie verschillende bedrijven, waaronder een specialist. De auto is echt 100% goed maar toch niet dus. Als je gaat kijken naar stuurhoeksensoren en torquesensors kan je het probleem hierin zoeken maar ik heb dus ten eerste de stuurhoek laten calibreren bij de dealer en ik heb zelf gemeten aan de torquesensor en eigenlijk is alles goed. Bovendien heb ik de zekering eruit getrokken van de stuurbekrachtiging en dan heb ik precies hetzelfde effect.
Om het probleem een beetje te verminderen rij ik nu met 1.5bar links voor en 2.5bar rechtsvoor, dit verbetert de situatie maar lost het niet op. Bovendien is dit natuurlijk ook niet de bedoeling.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen of waar het probleem te vinden?
Ik zit zelf te denken aan twee ongelijke veren. Ik voel geen zwaar punt in de wielophanging en alles gaat soepel naar links en naar rechts. De stuur uitslag naar beide kanten is identiek ook.
Ik zit al een tijdje, sinds ik de auto heb, met een probleem dat niet opgelost wordt. Het probleem zit hem in de stuurinrichting. Als ik namelijk het stuur los laat dan zoekt deze een middelpunt op dit iets naar rechts lijkt te zijn. Bovendien heb je rondom het gecentreerde gebied een soort van krachtloos gebied, zodat je op de snelweg een klein beetje naar links en naar rechts kan bewegen zonder dat je stuur meteen naar het midden wilt weer.
Als ik naar links stuur en het stuur los laat dan springt deze meteen terug naar een tikkie rechts en als ik naar rechts stuur en dan het stuur los laat dan komt het stuur wel terug maar blijft hij naar rechts staan, verder dan een tikkie.
Ik heb dit bij andere Punto`s niet gevoeld en bijvoorbeeld bij mijn vrouw haar Twingo kan je een beetje naar rechts sturen en dan blijft het stuur naar rechts staan en vice versa met links. Mijn Punto heeft dit dus niet en daardoor moet ik vaak een beetje kracht blijven geven naar links om het stuur recht te houden.
Mijn auto is al drie keer uitgelijnd door drie verschillende bedrijven, waaronder een specialist. De auto is echt 100% goed maar toch niet dus. Als je gaat kijken naar stuurhoeksensoren en torquesensors kan je het probleem hierin zoeken maar ik heb dus ten eerste de stuurhoek laten calibreren bij de dealer en ik heb zelf gemeten aan de torquesensor en eigenlijk is alles goed. Bovendien heb ik de zekering eruit getrokken van de stuurbekrachtiging en dan heb ik precies hetzelfde effect.
Om het probleem een beetje te verminderen rij ik nu met 1.5bar links voor en 2.5bar rechtsvoor, dit verbetert de situatie maar lost het niet op. Bovendien is dit natuurlijk ook niet de bedoeling.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen of waar het probleem te vinden?
Ik zit zelf te denken aan twee ongelijke veren. Ik voel geen zwaar punt in de wielophanging en alles gaat soepel naar links en naar rechts. De stuur uitslag naar beide kanten is identiek ook.
Re: stuurcentrering
Niemand een idee? Een stuur dat naar rechts gaat als je het los laat? Altijd een kleine trek naar links om de auto rechtuit te laten rijden. Ik ben er erg klaar mee, waarschijnlijk gaat de Punto eruit.
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: stuurcentrering
Hi Mario, wat je beschrijft is niet een normaal voor een GP. Voor geen enkele auto trouwens, maar waar het zich inzit is altijd lastig.
Weet je de geschiedenis van de auto? Heeft ie misschien ooit een tik gehad? Zeker als hij al een paar keer is uitgelijnd lijkt het toch dat het probleem daar niet zit.
De opmerking over veren is ook wel aannemelijk. Misschien een idee om dat eens te onder zoeken.
Weet je de geschiedenis van de auto? Heeft ie misschien ooit een tik gehad? Zeker als hij al een paar keer is uitgelijnd lijkt het toch dat het probleem daar niet zit.
De opmerking over veren is ook wel aannemelijk. Misschien een idee om dat eens te onder zoeken.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: stuurcentrering
Voor mij is de geschiedenis niet duidelijk, de auto is van Dealer Zeeuw geweest en ik weet verders niet wat er met de auto is gebeurd. Er vallen me wel twee dingen op verders en dat is de tape die tussen het tapijt zit en het plastic van het schutbord. Waarschijnlijk om het tapijt (weer?) tegen het schutbord te plakken. En het lijkt erop alsof er iemand ooit iets met de stuurstang heeft gedaan. Ik zal een foto proberen te plaatsen en dan graag jullie inpu(n)t(o).
Re: stuurcentrering
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is of dat dit lijkt op gepruts?
Re: stuurcentrering
En dan bedoel ik de beschadigingen in de rondingen.
Re: stuurcentrering
Loopt de stuurstang aan tegen de rondingen er omheen?
Zijn die rondingen van metaal?
Als ze aanlopen is dat wel vreemd, want hoe is het dan verbogen geraakt.
Terug buigen /kloppen en kijken of die dan niet meer aanloopt.
Zet geen kracht op je stuurstang om dit te doen, want dat lijkt me heel slecht voor je stuurhuis.
Is het tapijt er gedeeltelijk uit geweest en is het toen misschien beschadigd?
Zijn die rondingen van metaal?
Als ze aanlopen is dat wel vreemd, want hoe is het dan verbogen geraakt.
Terug buigen /kloppen en kijken of die dan niet meer aanloopt.
Zet geen kracht op je stuurstang om dit te doen, want dat lijkt me heel slecht voor je stuurhuis.
Is het tapijt er gedeeltelijk uit geweest en is het toen misschien beschadigd?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Re: stuurcentrering
Ha Mario,
Tja, die beschadigingen zien er wel vreemd uit en als die kruiskoppeling zichzelf heeft beschadigd, heeft-ie dan forse schade gehad?
Heb je de velgen voor ook al eens gewisseld? C'est une idé.
Succes hè
Haagse bedtijd nu,
Chris
Tja, die beschadigingen zien er wel vreemd uit en als die kruiskoppeling zichzelf heeft beschadigd, heeft-ie dan forse schade gehad?
Heb je de velgen voor ook al eens gewisseld? C'est une idé.
Succes hè
Haagse bedtijd nu,
Chris
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Re: stuurcentrering
Beste Christ,
Ik heb een compleet andere set velgen met andere banden eronder en er gebeurt exact hetzelfde.
Ik heb nu de sporing op gevoel aangepast en dat lijkt ietswat verbetering te brengen maar weg is het zeker niet.
Als ik naar links stuur dan blijft soms het stuur een tikje naar links staan, maar rij je dan over een hobbeltje of iets dan zie je het stuur meteen naar rechts springen. Als je naar rechts stuurt dan blijft het stuur gewoon een beetje naar rechts staan wat er ook gebeurd. Als je verder naar rechts stuurt dan springt hij terug naar middenrechts.
Naar mijn weten en met mijn technische kennis kan je niet echt zeggen dat de auto totaal in de kreukels heeft gelegen. En alles gaat verders goed en voelt goed aan. Je voelt nergens een dood punt. Zal eens kijken of ik wat met de veren kan spelen. Heeft er toevallig iemand een verenklem in de buurt van Gorinchem die ik kan lenen? Zodat ik wat kan spelen met de wagenhoogte.
Ik heb een compleet andere set velgen met andere banden eronder en er gebeurt exact hetzelfde.
Ik heb nu de sporing op gevoel aangepast en dat lijkt ietswat verbetering te brengen maar weg is het zeker niet.
Als ik naar links stuur dan blijft soms het stuur een tikje naar links staan, maar rij je dan over een hobbeltje of iets dan zie je het stuur meteen naar rechts springen. Als je naar rechts stuurt dan blijft het stuur gewoon een beetje naar rechts staan wat er ook gebeurd. Als je verder naar rechts stuurt dan springt hij terug naar middenrechts.
Naar mijn weten en met mijn technische kennis kan je niet echt zeggen dat de auto totaal in de kreukels heeft gelegen. En alles gaat verders goed en voelt goed aan. Je voelt nergens een dood punt. Zal eens kijken of ik wat met de veren kan spelen. Heeft er toevallig iemand een verenklem in de buurt van Gorinchem die ik kan lenen? Zodat ik wat kan spelen met de wagenhoogte.
Re: stuurcentrering
Ik heb een stuk rubber onder de voorveer rechts geplaatst en nu lijkt het al beter te zijn, merk wel dat het stuur iets anders staat. Ga er nog wat mee spelen maar mogelijk heb ik dus twee veren die niet hetzelfde zijn. Ze voelen niet gebroken aan.
Iemand eerder iets dergelijks meegemaakt?
Iemand eerder iets dergelijks meegemaakt?
Re: stuurcentrering
Toch wel apart.
Misschien heeft 'ie schade gehad waardoor ze een veer hebben vervangen door een (verkeerd) ander type?
Misschien heeft 'ie schade gehad waardoor ze een veer hebben vervangen door een (verkeerd) ander type?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: stuurcentrering
Merk je dit op alle wegen of voornamelijk op snelwegen? Wegen lopen vaak af naar rechts zodat regenwater niet blijft staan. Dit heeft als gevolg dat je auto dus ook altijd ietsjes naar rechts wil.
Fiat GP T-jet 2007
Re: stuurcentrering
Mark het is op alle type wegen, snelweg, binnenweg. Het enige moment dat de auto goed stuurt is als ik zijwind heb van rechts omdat dan de auto naar links wilt.
Ik ga komende week een stuk rubber onder de veer leggen zodat deze iets hoger staat, als dan het probleem naar de andere kant gaat of oplost heb ik het definitief gevonden.
Fiat heeft natuurlijk een geschiedenis met voorveren die niet goed zijn.
Ik ga komende week een stuk rubber onder de veer leggen zodat deze iets hoger staat, als dan het probleem naar de andere kant gaat of oplost heb ik het definitief gevonden.
Fiat heeft natuurlijk een geschiedenis met voorveren die niet goed zijn.
Re: stuurcentrering
Oke, dat is wel apart. Ik heb hier een beetje last van op snelwegen. Op 80 en 50 wegen eigenlijk niet. Succes met het uitzoeken in ieder geval!
Fiat GP T-jet 2007
Re: stuurcentrering
Op sommige wegen staat het stuur bij mij een heel klein beetje naar rechts bij rechtdoor rijden; op andere wegen weer niet. Ik hoef overigens niet bij te blijven sturen om rechtdoor te blijven rijden.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.