Onbekend probleem Punto 1.3 Multijet 2012

Plaats reactie
Donsimon
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: vr okt 14, 2016 21:18

Onbekend probleem Punto 1.3 Multijet 2012

Bericht door Donsimon »

Ruim een week geleden bracht ik mijn goed rijdende Punto (1.3 Multijet uit 2012) naar de garage voor de APK. Verwachtte eigenlijk helemaal geen problemen, echter kwam de auto niet door de uitstoottest. Op aanraden van de garage het weekend daarna hoge toeren gereden maar helaas kwam de auto maandag weer niet door de test. De garage gaf aan dat er toch iets mis was met 1 a 2 van de verstuivers. 1 lekte en de ander was goed vies. De brandplaatjes zijn vervangen en schoon gemaakt. Daarna kwam de test gemakkelijk door de uitstoot test.

Echter viel mij direct op dat de auto niet meer lekker reed. Nu na een aantal dagen kan ik concluderen dat de auto met koude motor veel meer (witte) rook produceert dan voorheen. De power een stuk minder is en de auto ook vaak stoot/bokt. Ook het verbruik is toegenomen. In de eerste versnelling wegrijden met een koude motor is eigenlijk best lastig momenteel. Als de auto warm is doen de problemen zich minder voor.

Erg jammer, zeker omdat ik voor de reparatie en alles bij elkaar 600 euro heb afgetikt.
De auto is destijds bij Savali in houten geweest voor het optimaliseren/tunen van de motor. (Nu niet daar voor onderhoud geweest overigens).

Hoop dat jullie een idee hebben wat dit kan zijn? Wil eigenlijk nog 1 keer naar de garage en dat ze even een rondje rijden maar ben ook benieuwd naar jullie ideeën.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Onbekend probleem Punto 1.3 Multijet 2012

Bericht door evospark »

Waarschijnlijk is de software van Savali overschreven. In houten Ronald eens raadplegen zou ik doen. Succes !!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Donsimon
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: vr okt 14, 2016 21:18

Re: Onbekend probleem Punto 1.3 Multijet 2012

Bericht door Donsimon »

Na heel veel gezeik was het probleem uiteindelijk verholpen. Het bleek niet de software te zijn die was overschreven, Ronald was zo vriendelijk om deze weer terug te zetten. de injectoren waren niet goed. Er moest er één vervangen worden, helaas was eerst de verkeerde vervangen (een goede voor een goede). Waardoor de auto nog steeds slecht liep en veel rook produceerde. De garage zocht niet meer bij de injectoren omdat ze deze al hadden gecontroleerd en vervangen. Na een aantal maal aandringen van mij zijn ze toch nog eens gaan kijken en toen bleek de verkeerde vervangen te zijn. Daarna was het verholpen.
De auto heb ik inmiddels (werkend) verkocht.
Plaats reactie