Motor overleden!

Gebruikersavatar
silent_intruder
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 18, 2013 0:11

Motor overleden!

Bericht door silent_intruder »

Beste mede Punto Evo eigenaren.

Afgelopen zaterdag ging ik lekker op pad met mijn vrouw toen opeens de auto een zachte stoot gaf... de motor stopte ermee!

Snel naar de vluchtstrook en ANWB gebeld. Die hebben mijn auto opgepikt en naar een garage gebracht waarna ik vandaag te horen heb gekregen dat mijn motor overleden is! De ketting is gebroken... Ik heb mijn auto altijd netjes onderhouden, olie op tijd vervangen en alle filters.

Kan dit zomaar? Kan ik hier wat mee bij de Fiat dealer ondanks dat de auto niet bij hen is onderhouden? Ik heb een donor motor gevonden (kost ongeveer €1100-€1200) maar weet niet wat het inbouwen gaat kosten.

Heb echt geen zin om een andere auto te zoeken zo op korte termijn want ik ben teveel gehecht aan mijn p-evo.

Ik hoor graag van jullie.

P.S. Het betreft een 1.3 multijet uit 2010 met +/-180.000 op de teller.
Fiat Punto Evo | Colore Nero | 1.3 JTD
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Motor overleden!

Bericht door walllie »

Tja een nieuwe ketting had dit kunnen voorkomen
En een goede garage had je hier op gewezen
Nu kost het je een kleine 2000 nieuwe motor incl inbouw

Voorzie wel jet nieuwe blok van een nieuwe ketting
Nu kan je er perfect bij denk ook aan alle filters en spappen en nieuwe gloeistiften
En reinig de egr of dop hem af


Nu kost het toch geld kan jehet net zo goed in een keer goed doen
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Motor overleden!

Bericht door Rudabroda »

Ja, dat zijn geen grappen.. Als je Googled of op dit forum kijkt zul je wel een aantal verhalen/verwijzingen tegenkomen over die ketting.
Ik meen ergens gezien te hebben dat deze ketting preventief bij 120K vervangen dient te worden.
Uiteraard heeft dat natuurlijk ook een financieel aspect, maar alles beter dan deze ellende die je nu hebt, niet waar?
Tevens meen ik uit je eerder posts op te maken dat je deze auto gebruikt hebt gekocht bij een kilometerstand boven de 100K?
Heb je nooit de ketting laten vervangen / controleren?
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Motor overleden!

Bericht door ing_BRW »

Je kan altijd Fiat Nederland proberen te benaderen met eerst de onschuldige vraag over het onderhoud van de distributie ketting. Ik kreeg toen het antwoord dat die 'in principe' onderhoudsvrij is.
2 maanden later brak die toch zonder enige vooraankondiging zoals ratelen, vermogenverlies o.i.d.

Toen ik lichtelijk gefrustreerd weer contact gezocht met Fiat Nederland en vroegen ze of ik (een Fiat dealer) opdracht had gegeven het te repareren à €1.500,- want dan wilde ze eventueel coulance bieden.
Helaas had ik al afstand gedaan van de auto dus zal nooit weten wat die coulance zou zijn.

Merkloze garages zoals bv. Profile willen het nog weleens repareren voor €900,-.

Maar om nu garages die het niet preventief vervangen slecht te noemen is ook kort door de bocht. De fabrikant blijft nog altijd volhouden dat de ketting onderhoudsvrij is en niet vervangen hoeft te worden.
Maar of je nu Toppie Toppie B.V. heet of een Fiat logo op de gevel hebt;
- ze hebben allemaal een naam hoog te houden;
- ze zullen allemaal de klant erop wijzen als ze iets merkwaardigs horen/zien;
- ze willen allemaal graag klanten binden; en
- als de klant op basis van hun advies voor hun kiest zijn dat ook weer inkomen.

Het grootste nadeel is nog altijd dat wat je niet kan zien moeilijk de staat van in te schatten is.
Vroeg of laat gaat alles een keer kapot, en helaas zit je nu met de pech dat die ketting vroeg is gekomen.
Voor €1500,- rijdt je geen vergelijkbare auto. Je hebt op basis van de km-stand een aardig jonge auto, dus gerepareerd zou die nog vele kilometers mee moeten gaan.

Ik denk wel dat je duurder uitkomt met een ruilblok waarvan je de ketting (preventief) gaat vervangen dan dat je je huidige blok laat repareren.

Er is in ieder geval op internet veel te vinden over de distributieketting van de 1.3 diesels in de Fiat's, Alfa's en Opels en Suzuki's'. Veel positiefs, negatiefs en allerlei adviezen die meestal nog tegendraads op elkaar zijn.
Doe altijd waar je zelf het beste gevoel bij hebt en wat je financieel acceptabel vindt.

Je hebt in ieder geval al 3× de toekomstige Mercedes AMG Project One verslagen. :lol:
Gebruikersavatar
silent_intruder
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 18, 2013 0:11

Re: Motor overleden!

Bericht door silent_intruder »

@walllie
een nieuwe ketting had dit waarschijnlijk kunnen voorkomen maar dat soort dingen moet je maar net weten.

@Rudabroda
als ik op de hoogte was dat een "onderhoudsvrij" onderdeel niet bepaald onderhoudsvrij is dan had ik dit zeker preventief gedaan. heeft niks met financiën te maken want ik zit nu in veel grotere shit dan dat ik dat ding preventief laat vervangen.

en nee, ook nooit laten controleren want ja.... onderhoudsvrij!

@ing_BRW
dank je wel voor je bemoedigende woorden, ik ga er toch een andere motor in laten lepelen met een nieuwe ketting en waarschijnlijk nieuwe gloeibougies.

en ja, die amg project is nogal waardeloos maar die auto's zijn ook niet bedoeld om naar je werk en terug te rijden. het zijn verzamelobjecten.
Fiat Punto Evo | Colore Nero | 1.3 JTD
WillyNie
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 10, 2014 16:35

Re: Motor overleden!

Bericht door WillyNie »

Ik zou je rechtsbijstand er achteraan zetten.
Dit heb ik destijds gedaan met de vervanging van de ketting, deze is 100% vergoed.

De auto s mij verkocht met een onderhoudsvrije ketting. Tevens vond ik op internet een afbeelding van Fiat waar dit in werd bevestigd.

Ik zeg het proberen waard.
Gebruikersavatar
Kevinr1989
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 8:59
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Motor overleden!

Bericht door Kevinr1989 »

Ik heb het vorig jaar gehad! Ketting gebroken, de nodige ellende gehad. Geintje heeft me iets meer dan 3000 gekost om het te laten maken bij een erkende fiat dealer! Rijd sindsdien weer als een zonnetje, heb wel getwijfeld wat ik met de auto zou doen... Donor motor kan, maar dan weet je niet wat je in huis haalt. Als je het financieel kan behappen laten maken en dan verkopen of doorrijden. Ik heb niks met verzekering gedaan of iets, wellicht wel moeten doen achteraf.... Stond net geen 170.000 op de teler
Gebruikersavatar
silent_intruder
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 18, 2013 0:11

Re: Motor overleden!

Bericht door silent_intruder »

Aangezien het veel voorkomt zou dit wel iets moeten zijn wat gemeld wordt door fiat vind ik... het is geen kleinigheidje!

En hier op het forum ben ik het ook niet echt tegen gekomen.
Fiat Punto Evo | Colore Nero | 1.3 JTD
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Motor overleden!

Bericht door RVE »

Op het forum is er wel veel over geschreven: blader hier maar eens door:
http://forum.grandepuntoclub.nl/search. ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
silent_intruder
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 18, 2013 0:11

Re: Motor overleden!

Bericht door silent_intruder »

Duidelijk, dank je wel!

Vind toch echt dat Fiat hier iets aan moet doen, het is blijkbaar een heel groot probleem.
Fiat Punto Evo | Colore Nero | 1.3 JTD
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Motor overleden!

Bericht door RVE »

Ben ik helemaal met je eens.
Een koper hoeft in principe helemaal zelf geen onderzoek te doen naar iets wat volgens de producent 'vrij van onderhoud' is.
Ik zou dan ook zeker contact met Fiat Nederland opnemen.
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Motor overleden!

Bericht door Giordino »

Oei dat is een flinke domper!
Wat betreft problemen en bekendheid bij fabrikant/importeur; Fiat weet volgens mij van meer problemen af qua techniek net zoals de multiair motoren.
Helaas hebben wij hier in NL/EU geen strenge waakhond/toezichthouder zoals in Amerika.
Zou inderdaad contact opnemen met Fiat Nederland, baat het. Iet dan schaad het niet zullen we maar zeggen.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motor overleden!

Bericht door J.V. »

Flink balen! Sterkte ermee...
Vraagje: waarom staat dit topic in 'Aangeboden'?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Motor overleden!

Bericht door walpunto »

zeker kontakt opnemen met fiat wij hebben diverse doblo s maar sommige zijn de 3 ton al gepasseerd geen enkel probleem en we hebben er een met iets meer als een ton zelfde probleem .
fiat stuurt de dekra erop af en als die constateren wat het probleem is krijg je vaak wel coulance

s6 ermee
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Motor overleden!

Bericht door Skrymger »

Ook ik had het er niet op en heb em preventief vervangen die kl. Ketting, materiaalprijs voor een ketting plus alle benodigdheden is echt geen drol in verhouding tot een nieuwe motor. Succes met de keuze en mogelijke coulance!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie