NordicGP2006

Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeerden!

Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeerden!

Berichtdoor Odelot » za jun 03, 2017 18:10

Dit topic is voor het probleem met de distributiekettingen in de 1.3 mjet. Communicatie die hierover geweest is met Fiat Nederland staat onder de lijst gedupeerden.

Fiat pretendeert dat de distributieketting van deze auto onderhoudsvrij is. Dat wil zeggen dat deze dus een autoleven lang mee kan. Uit diverse forumberichten blijkt echter het tegendeel, en worden mensen geconfronteerd met een 1.3 Mjet met een gebroken distributieketting.

In dit topic kunnen we eens kijken hoeveel mensen zich hier al gemeld hebben met een gebroken ketting.

Ik ben van mening dat er hier sprake is van een ondeugdelijk product, waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat dit gewoon een autoleven lang meegaat. Mede omdat dit volgens fiat zo is. Toen ik mijn Mjet kocht werd dit mij ook verteld door de verkoper.

Zal dit topic dan ook sticky maken, en iedereen die zich meld zal ik in de startpost plaatsen.

Leden met een gebroken distributieketting:

1. silent_intruder
+/- 180.000km
bouwjaar 2010
verkocht

2. ing_BRW
222.209km
bouwjaar 2010
verkocht

3. silven010
+/- 132.000km
bouwjaar 2010 of 2011
status onbekend

4. fia(t)sco
km-stand onbekend
bouwjaar 2012
gerepareerd voor €1.000,- bij Fiat-dealer na 70% coulance

5. Warpten
+/- 240.000km
bouwjaar 2010
5 maanden gewacht op reparatie, status onbekend

6. tjo
163.300km
bouwjaar 2010
gerepareerd voor €2.675 bij Fiat dealer

7. kevinr1989
169.000km
bouwjaar 2010
gerepareerd voor ruim €3.000,- bij Fiat dealer

8. crizz322
143.000 km
Bouwjaar 2011
Laten repareren, duur 1 maand.
Kosten €2100,-

9.Vitamine
+/- 133.000
Bouwjaar 2010
Kop moet gereviseerd worden etc. Kosten € 2750,00

10. IvdZijden
138.000 km
Bouwjaar 2010
Kosten reparatie €1800,00

11. jaccovdzaag
220.000 km
Bouwjaar 2010
Savali gechipt
Kosten van de reparatie: Nog geen idee.

12. masterofevil
135.000 km
Bouwjaar 2011
Geen coulance, nog niets bekend over de kosten.

13. klakka
156.000 km
Bouwjaar 2011
Kosten plusminus 2450,00 euro, na tussenkomst van rechtsbijstand 1300,00 moeten betalen.

14. willowtjesfiat
Punto Evo, bj. 2010
80.000km
kosten €1900,= als ik geluk heb

15. Jellevries
Punto evo bj. 11-2010
180.000 km
Gerepareerd voor €2120,- (inclusief volledige motorreiniging).

16. Debby.Coolen
157.000 km
Bouwjaar 2010
Kosten nog niet bekend.

17. CorneR
204.000 km
Bouwjaar 2011
Kosten nog niet bekend.

18: Alexia
12 september j.l. ketting geknapt..
155.000 km
Bouwjaar 2012
Staat nu bij de garage. Schatting reparatie: € 3000,-

19: JZwolle
194.000 km
Bouwjaar 2011
Offerte voor reparatie: € 1400,00

20: sijbren
203.000 km
Bouwjaar 2011
Geschatte kosten ongeveer 3500.00

21: Hans Evo
Bouwjaar: 2011
197.000 km
Geschatte kosten 2000-2500

22: RaydeJee
Bouwjaar 2010
Km stand 132.000
Geschatte kosten nog niet bekend

23: Andreschuit
Bouwjaar 2010
Km stand 205.000
Kosten: 2000,00

24: SGer
Bouwjaar 2011
Km stand 190.000
Kosten: 4000,00 (ruilmotor)
Er is gekozen om de auto in de huidige staat te verkopen.

25: Lars654
Bouwjaar 2011
Km stand 188.000
Kosten 1900,00
Op eigen kosten laten repareren.

26: tbracing
Bouwjaar 2010
Km stand 127.000
Garantie/coulance Geen

27:Floppus
Bouwjaar 2010
Km stand 175.000
Garantie Nee, maar gaat er werk van maken.

28:tom134
Bouwjaar 2010
Km.stand 175.000
Kosten 3500-4000 voor een nieuwe motor
Garantie, nee

29:Gradje
Bouwjaar 2010
Km.stand 133.000
Kosten volgens dealer 3500,00
Garantie, nee

30:Summeren
Bouwjaar 2010
Km.stand 135.000
Kosten 1999,48
Garantie, coulance gedurende 21 dagen reparatie in de vorm van gratis vervangend vervoer.

31.BlaZe
Bouwjaar 2010
Km. stand 203.000
Zou minimaal 1500,00 moeten gaan kosten. Auto opgekocht door handelaar.

Inmiddels al 31 gedupeerden hier op het forum. Heb jij dit probleem ook? Meld je dan maar aan, zodat we je erbij kunnen plaatsen.

@ing_BRW heb even jouw bijdrage opgenomen in de startpost. Mooie aanvulling!

11-6-2017

Ik heb via facebook Fiat Nederland benaderd met het volgende bericht:

Goedemiddag, wat vinden jullie hiervan: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 16#p288638,

Wat is jullie visie hierop? Waarom krijgt de ene wel coulance, en de andere niet? Wat zijn precies de criteria om coulance te krijgen hiervoor? Kan men ook coulance krijgen als men de ketting uit voorzorg wil laten vervangen? Graag hoor/zie ik jullie antwoorden tegemoet, zodat ik deze in het betreffende topic kan plaatsen. Alvast bedankt!
Einde chatgesprek

12-6-2017 Reactie Fiat Nederland:

Hi Mark,

Wat is het precies dat je te weten wil komen? Heb je uiteindelijk zelf nog bij de dealer geïnformeerd voor het preventief vervangen?
Alvast dank :)

Groet,
Jitske namens Fiat

30-6-2017 Mark:

Hoi Jitske, ik dacht dat ik al geantwoord had, maar dat is misgegaan blijkbaar. Wat ik te weten wil komen is het volgende: De distributieketting is volgens Fiat onderhoudsvrij. Wat vind men bij Fiat van het feit dat deze kettingen met regelmaat van de klok breken? Inmiddels hebben we alleen op het punto forum al 10 gedupeerden. Vaste leden, dus geen mensen die zich vanwege dit probleem aangemeld hebben op het forum. Kunnen deze mensen rekenen op coulance, want dit is een productiefout. En mensen die nog geen gebroken ketting hebben, moeten die gewoon doorrijden totdat deze breekt, of wat is jullie advies hierin? En mocht het zo zijn dat de dealer adviseert een ketting te vervangen, kan men dan ook rekenen op coulance, of is alles gewoon voor rekening van de eigenaar? Dat die voor productiefouten van fiat op kan draaien zeg maar. Ala volkswagen. Ik hoor dit graag van jullie.

Ik heb trouwens zelf 2 offertes opgevraagd om de ketting preventief te vervangen. De kosten hiervan zijn bij beide rond de 1200,00. Toch ook een flinke smak geld voor iets wat onderhoudsvrij zou moeten zijn, of vinden jullie van niet?

3-7-2017:
Hi Mark,

Dat maakt niet uit, pakken we het weer op vanaf hier. :)

Ik begrijp de vraag nu, goed dat je hier even over informeert. Zelf heb ik hier geen antwoord op, maar ik ga hier zeker achteraan om het antwoord te vinden. Ik zal mijn collega vandaag de vraag voorleggen en hoop op zo snel mogelijk antwoord. Je hoort van mij zodra ik meer weet.

Groet,
Jitske namens Fiat

5-7-2017

Hi Mark,

Bij normaal gebruik en onder normale omstandigheden behoeft de distributieketting niet te worden vervangen. Echter kan het voorkomen dat de ketting oprekt of breekt, dit kan bijv. veroorzaakt worden door achterstallig onderhoud.

Na de fabrieksgarantie komen de kosten van reparaties voor rekening van de eigenaar. Er is nimmer structureel sprake van een tegemoetkoming in reparatiekosten of een deel daarvan. Een beslissing met betrekking tot coulance wordt genomen door de erkende dealer en is te allen tijde afhankelijk van de situatie met betrekking tot leeftijd, kilometerstand, onderhoudshistorie van de auto en de aard van het defect.

Groet,
Jitske namens Fiat

5-7-2017

Hoi Jitske,bedankt voor de toelichting/antwoord. Alleen in de fabrieksgarantie kan men dus aanspraak maken op gratis reparatie, en daarna moet de dealer beslissen of er coulance wordt gegeven of niet. Maar de dealer moet dat altijd bij Fiat Nederland aanvragen weet ik. Hoe zit dat dan? Want jij zegt nu dat de dealer dit zelf mag beslissen indien de fabrieksgarantie verlopen is? Zijn de dealers hiervan op de hoogte?

7-7-2017

Hi Mark,

Fabrieksgarantie dekt alleen materiaal- en fabricage fouten. Slijtage gevoelige onderdelen komen niet in aanmerking voor garantie of coulance.
De aanvraag wordt door de dealer ingediend en beoordeeld door FCA. Het is hoe dan ook de dealer die afweegt of er sprake kan zijn van een coulance en de aanvraag indient. De dealers zijn volledig op de hoogte van de mogelijkheden.

Groet,
Jitske namens Fiat

26-7-2017

Hoi Jitske, wat vind je van dit verhaal? Beste allemaal,

Ik kwam met toeval weer op jullie forum terecht en las het distributieketting probleem. In 2011 heb ik ook nieuw een Punto gekocht. Ben toen ook lid geworden van dit forum. In de loop van jaren wel geregeld jullie forum gelezen maar eigenlijk niets concreets gepost.

Afgelopen februari 2017 is bij mij op de snelweg met een snelheid van +/- 120km/u de distributieketting van de Punto stuk gegaan met 156.000km op de teller. Op het Technocenter van de ANWB is dit geconstateerd. Omdat ik de auto in onderhoud heb bij de dealer deze daar ook gelijk van op de hoogte gebracht. Antwoord wat ik kreeg "zelf maar Fiat Nederland bellen en vragen om Coulance. Als wij (de dealer) bellen dan is het gelijk nee". Dit gedaan en uiteindelijk na 2 tot 3 weken te horen gekregen van Fiat dat dit kan gebeuren door bv rijstijl, zwaar belasten van de auto, file rijden enz. Aangezien mijn Punto op een maand na 6 jaar is dus ouder dan 5 jaar en al meer dan 150.000km heeft gereden wordt er geen coulance toegekend. Dealer ermee geconfronteerd en deze konden ook niets doen.

Vervolgens heb ik rechtsbijstand ingeschakeld. Deze hebben gelijk een brief gezonden naar de dealer waarna ik de Punto voor een diagnose moest langsbrengen. Eerst allerlei smoesjes van de dealer, zelf teveel olie ingedaan of verkeerde olie gebruikt, waarschijnlijk diesel in de olie gekomen, bla, bla, bla. Na uiteindelijk veel getouwtrek is na 2 halve maand de Punto weer gemaakt. De reparatiekosten bedroegen +/- € 2.450,00 en met behulp van rechtsbijstand € 1.300,00 betaald. Op zich nog wel een hoop geld maar je hebt er geen andere auto voor. Daar komt bij dat ik buiten de servicebeurten nagenoeg geen onkosten aan de Punto heb gehad. Als ik voor die tijd de ketting preventief had moeten vervangen waren de kosten soortgelijk geweest als ik dat zo lees.

Ik rij er nu weer dagelijks woon-werkverkeer mee (75km per dag) en moet zeggen hij rijdt weer als nieuw.

Mocht het je overkomen en Fiat doet niets schakel rechtsbijstand in. Je hebt gewoon recht op een coulance omdat Fiat aangeeft dat de ketting onderhoudsvrij is.

Groet,

Een nieuwe gedupeerde, de 13e op het forum inmiddels. Volgens Fiat Nederland moet de dealer bepalen of er sprake is van coulance. Uit dit verhaal blijkt dat de praktijk anders is helaas. Pas na tussenkomst van een jurist werd de helft van de kosten ongeveer vergoed. Dit kan toch gewoon niet?

19-7-2017

Zojuist heb ik een bericht gestuurd naar de redactie van autoweek. Als ik reactie ontvang zal ik deze ook weer plaatsen:

Beste,

Graag wil ik jullie informeren over het volgende. Misschien iets voor een artikel op de site of eventueel blad:
Ik rij zelf een fiat punto 1.3 mjet diesel. Destijds een vrij veel verkocht model ivm de milieuvoordelen.
Die milieuvoordelen van destijds lijken echter niet op te wegen tegen de enorme kosten waarmee gebruikers opgezadeld worden ivm een ontwerpfout van Fiat. De distributiekettingen geven namelijk met bosjes de geest. Volgens Fiat is dit onderdeel onderhoudsvrij. Niets blijkt echter minder waar. Op het forum van de grande punto club heb ik een topic aangemaakt met de daar bekende gevallen. Dit topic is nu 1,5 maand oud, en er zijn al liefst 12 mensen die een gebroken ketting hebben met kosten varierend van 1000-3000 euro. Ik heb contact gehad met Fiat Nederland via facebook, maar het komt erop neer dat die niet thuis geven. Terwijl dit duidelijk een grove ontwerpfout is. Een diesel is gemaakt om km's te maken. Deze motoren duidelijk niet, want vanaf pakweg 100.000 km kunnen ze de geest geven. Ik, en velen met mij vinden dit absurd. Wat wij willen is dat Fiat dit probleem erkend, en oplost, en gedupeerden niet met een vaag coulance verhaal met allerlei voorwaarden afscheept. Zoals gezegd rij ik zelf ook een mjet. De mijne is perfect dealeronderhouden, elke beurt staat afgestempeld in het boekje. Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik de ketting na laten kijken door de dealer en op de factuur laten zetten dat deze in orde bevonden is. Volgens Fiat zou er bij mijn eigen punto niets mis kunnen zijn. Immers volledig dealeronderhouden. Ik ben bereid om bij wijze van proef mijn ketting te laten checken door bijvoorbeeld Joep Schuurman. Die kan dan zien of er daadwerkelijk niets aan de hand is. De mijne is een voorbeeldexemplaar van hoe een auto onderhouden zou moeten worden, dus de ketting zou niets mogen mankeren. Ik hoor graag van jullie of jullie hier wat mee kunnen. Mij lijkt het wel een artikel waard. Vandaar mijn bericht. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Mvg

Odelot

Dit zegt een expert van de anwb over het distributiekettingprobleem. Let wel, dit is een punto met 240.000 km op de teller!

30-8 via facebook het volgende bericht van fiat Nederland ontvangen:

Hi Odelot,

Dankjewel voor je bericht. Onze excuses. Op dit moment kunnen we niet voldoende informatie inzien over de persoon waarnaar je ons verwijst, zou deze persoon contact met ons op willen nemen? Dan behandelen we via die weg de zaak verder. Mocht je het in het forum willen aangeven, graag. De beste manier op contact op te nemen met onze klantenservice is via https://www.fiat.nl/contact. Via die weg wordt het dossier erbij gepakt en gaat het contact sneller dan via berichten via deze inbox. Hopelijk weet je zo voldoende!

Groet,
Susan namens Fiat

Dit ging over Jellevries, de 15e gedupeerde met een gebroken ketting. Ik raad echter iedereen aan om contact te leggen via de link die Susan hier gaf, http://www.fiat.nl/contact en te vermelden dat je 1 van de inmiddels 15 gedupeerden bent op het forum. Kijken wat ze dan zeggen/doen.

12-9-2017 Reactie gebroken ketting Jellevries door de customer 'care' van Fiat:

Geachte heer De Vries,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wat betreft de door u geschetste kwestie, het volgende.

Ondanks zorgvuldige kwaliteitscontroles die door de fabriek tijdens de productie en door de dealer vóór de aflevering van de auto worden uitgevoerd, kunnen wij u als Fiat-rijder niet vrijwaren van eventuele defecten die na het verstrijken van de garantietermijn gepaard kunnen gaan met mogelijk onvoorziene kosten. Hoewel wij als organisatie uiteraard streven naar een technisch foutloos product, zijn dit soort zaken helaas nooit geheel uit te sluiten.

Indien er zich problemen voordoen na de contractuele fabrieksgarantie, proberen wij deze claims op coulante wijze te behandelen, echter wel binnen redelijke grenzen. Wij hebben een en ander intern besproken, maar gezien het feit dat de fabrieksgarantie van uw auto ruim verstreken is, bestaat er helaas geen grond waarop wij u kunnen ondersteunen met een financiële tegemoetkoming.

Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jannie Hendriks
Customer Care Fiat

Mijn reactie hierop:

Goede service van Fiat. Iets verkopen wat onderhoudsvrij is, en als dat niet zo blijkt te zijn de klant zo afschepen. Schandalig. Hou de komende tijd social media goed in de gaten. Evenals consumentenprogramma's en autotijdschriften. Voor fiat kan het hiermee afgedaan zijn. Voor ons, als gedupeerde klant niet.

Totale schadebedrag van de gedupeerden die hun ketting hebben laten repareren staat nu (11-12-2017) op €30.795,00.

Laatste update 9 april 2018.
28 gedupeerden
Bekende gemaakte onkosten door 17 gedupeerden: 38.908,00
Sommigen hebben wat coulance gehad, de meesten echter niet.
Van 11 gedupeerden zijn de kosten niet bekend.
Gemiddelde onkosten per geval 38.908,00/17= 2288,00

Er is iemand aanwezig op het forum die al een aantal 1.3 mjet motoren van opel en fiat (dezelfde dus) met gebroken kettingen gerepareerd heeft en die zijn diensten ook aan kan/wil bieden aan gedupeerde forumleden.

Het gaat om http://forum.grandepuntoclub.nl/memberl ... ile&u=9322

Hij kan een gebroken ketting fixen voor tussen de 12-1500,00. All inclusive, dus ook de tuimerlaars als die beschadigd zijn. Meer dan de tuimelaars komt eigenlijk nooit voor begreep ik. Kleppen enzo dus niet blijkbaar.
De gpc staat hier overigens helemaal buiten.

Het is ook mogelijk om de ketting preventief te laten vervangen bij Kees. Dit kost tussen de 5-600 euro.
Laatst bijgewerkt door Odelot op di nov 06, 2018 19:02, in totaal 27 keer bewerkt.
Reden: SGer toegevoegd (Odelot), titel aangepast (J.V.)
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Berichtdoor Kevinr1989 » di jun 06, 2017 22:48

Ik heb het probleem vorig jaar gehad, bij een kilometerstand van 169xxx
Kevinr1989
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Odelot » di jun 06, 2017 23:05

Gebroken ook? En geen coulance?
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Berichtdoor Kevinr1989 » wo jun 07, 2017 9:35

Gebroken inderdaad en de dealer zei dat er niks mogelijk was...
Laatst bijgewerkt door Rudabroda op wo jun 07, 2017 15:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quote verwijderd, zie algemene voorwaarden punt 5
Kevinr1989
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Berrychello » wo jun 07, 2017 21:52

Kriebels, dat zijn er al aardig wat zeg! Ik zit nu op 125dkm. Hoop dat ie het nog even volhoudt...

Is bekend bij welke kilometerstanden en leeftijden de kettingen braken bij betreffende forummers?
edit: ik zie het al. van 130dkm tot 220dkm. Echt van alles dus.
Berrychello
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Scarrrr » wo jun 07, 2017 23:48

maatje van mij een GP uit 2006. Gebroken bij ~220.000km
Hoeft niet opgenomen te worden in OP wegens geen lid, maar ik heb het blok gezien :x
Afbeelding
Scarrrr
Nuovo Arrivato

Berichtdoor ing_BRW » do jun 08, 2017 7:55

1. silent_intruder
+/- 180.000km
bouwjaar 2010
verkocht

2. ing_BRW
222.209km
bouwjaar 2010
verkocht

3. silven010
+/- 132.000km
bouwjaar 2010 of 2011
status onbekend

4. fia(t)sco
km-stand onbekend
bouwjaar 2012
gerepareerd voor €1.000,- bij Fiat-dealer na 70% coulance

5. Warpten
+/- 240.000km
bouwjaar 2010
5 maanden gewacht op reparatie, status onbekend

6. tjo
163.300km
bouwjaar 2010
gerepareerd voor €2.675 bij Fiat dealer

7. kevinr1989
169.000km
bouwjaar 2010
gerepareerd voor ruim €3.000,- bij Fiat dealer

---

De km-standen variëren inderdaad, @BerryChello
Maar qua bouwjaar liggen deze 7 gevallen wel verdacht dicht op elkaar :shock: Toeval?
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
ing_BRW
Senior Stato

Berichtdoor tonyvandenbroek » do jun 08, 2017 15:41

tering kriebels....onze EVO is van 2011, met een stand van 110000 krijg ik ook overal jeuk. Al ga ik het wel aanvechten als ze inderdaad binnenkort knapt. Zeker nu ik dit allemaal lees. Kei-harde bewijzen dat ze dus wel kapot gaan, en ondanks dat ze zeggen dat deze onderhoudsvrij is.
Denk dat ik toch de ketting eens laat inspcteren cq vervangen. (wat gaat dat kosten?)
Afbeelding
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC

Berichtdoor FLOiAM » do jun 08, 2017 15:51

Link in het starttopic is vrij duidelijk hierin.
viewtopic.php?f=84&t=13730&start=60#p280366
Men benadrukt wel de voorwaarde dat de ketting altijd juist en correct gespannen dient te zijn.

Zou deze controle gewoon meenemen tijdens regulier onderhoud. Niets heeft een eeuwig leven, wishfull thinking. Als je nagaat hoeveel punto's er op de weg zijn, dan zijn er relatief weinig met deze problemen is mijn indruk. Eigenaren met problemen zullen ook sneller hun bevindingen online plaatsen dan eigenaren die geen problemen ervaren. In mijn ogen is het dus maar marginaal.
FLOiAM

Berichtdoor ing_BRW » do jun 08, 2017 16:21

Het probleem ligt hem juist bij het controleren want dat is een ingewikkelde klus.
De ketting zit namelijk in een afgesloten compartiment omdat deze dus door de olie in de carter wordt getrokken voor de smering. Een opgerekte ketting zal per definitie niet meer/ander geluid maken dan een nieuwere ketting, dus op alleen geluid kan het niet beoordeeld worden.
En het doel van de kettingspanner is dus om de rek op de ketting te ondervangen zodat deze optimaal gespannen blijft.

In een brainfart dacht ik even: "waarom plaatsen ze geen sensor op de kettingspanner die een foutcode geeft zodra de kettingspanner meer dan zoveel mm naar buiten komt." Maar ja, theoretisch gezien gaan ze er vanuit dat het niet gebeurt.

Qua arbeidsduur is het controleren van de ketting evenveel werk als het vervangen. Het prijsverschil zit hem dan grotendeels in het materiaal.
Als ik mij goed herinneren zou een controle tussen de €700,- à €800,- zijn terwijl preventief vervangen rond de €900,- à €1.000,- zou zijn.
Niet echt een prettig bedrag om dat even in het reguliere onderhoud mee te nemen. Diesels zijn al vrij prijzig in onderhoud.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
ing_BRW
Senior Stato

Berichtdoor Odelot » do jun 08, 2017 19:30

@tony, herkenbaar die jeuk. Mijne staat op 171k nu. Laatste beurt hebben ze de mijne gecontroleerd en hij was in orde zeiden ze. Heb in elk geval een factuur waar dit expliciet op vermeld staat. Op speciaal verzoek. Ik rij gewoon door ermee. Breekt ie dan zie ik wel verder. Zal het er dan zeker niet bij laten zitten. Maar het is natuurlijk wel zo dat pechgevallen zich eerder hier zullen melden. Daarom kan dat wel een vertekend beeld geven. Al denk ik wel dat de meesten die hier aangegeven hebben een gebroken ketting te hebben al langer lid waren, en dat die ketting dus niet de reden was van hun aanmelding hier op het forum.
Afbeelding

Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Berichtdoor Crizz322 » vr jun 09, 2017 16:29

Je kan mij toevoegen aan de lijst...

26 mei j.l. ketting geknapt..
143.000 km
Bouwjaar 2011
Laten repareren, duur 1 maand.
Crizz322
VIP Membro
VIP Membro

Berichtdoor Odelot » vr jun 09, 2017 17:40

Balen weer! Ook toegevoegd aan de lijst.
Afbeelding

Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Berichtdoor walllie » za jun 10, 2017 10:17

Hier ook al vervangen op eigeb kosteb met originele onderdelen
Bij 180.000
Bj okt 2011
Reperatie was +- 700
Fiat dealer zo ie zo niet heen gaan die maken het voor de helft en laten je na korting nog te veel betalen
Ik heb er alles nieuw op laten zetten
Ketting/gelijders/nokken as tandwiel/nokkenas bout/waterpomp/spanner

Bij een goede garage in driel (tevens maatje van me)
Auto bedrijf jan van deelen in driel ik kom nergenw anders meer
Alles wat ik zelf kan doe ik thuis maar hier hebt je speciaal timing gereedschap voor nodig en dat had ik niet
Onderdelen onrigineel via duitse dealer laten komen scheelt echt veel en toch oem

Ik zou die ketting zo ie zo rond de 150 a 180.000 km vervangen wetende dat dit voor zoveel problemen kan zorgen

Het klopt niet van fiat mja de doblo en de opel corsa/combo hebben het zelfde probleem allemaal de zelfde motor
Is al jaren bekend maar ze doen er niks aan want dan geven ze massaal toe en komt iedereen
En inspectie is net zo kostbaar als vervangen want voor inspectie moet ook alles los en je kan de rek op meten
Mja dat heb je al die uren er al in zitten

Dit wetende doe er je voordeel mee
Vandaag is ie goed morgen is ie hoorbaarbaar (vooral klapperen met koude motor)over morgen kan ie kapot zijn en weg motorblok
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
walllie
Junior Stato

Berichtdoor Rado » zo jun 11, 2017 11:16

Ik heb mijn distributieset uit voorzorg laten vervangen bij ca. 130.000km.
De simplex ketting zoals die in de 1.3 MultiJet is gemonteerd heeft een eenvoudige constructie en moet volgens mijn inzicht bij maximaal 240.000km worden vervangen. Ook de plastic geleiders en hydraulische spanner hebben een eenvoudige constructie. Ik wist trouwens niet dat Fiat claimt dat het niet nodig is om de distributieketting te vervangen.
Ik heb een nieuwe auto besteld; een Renault Clio met TCe120 motor. Via een filmpje op YouTube kwam ik er achter dat Renault claimt dat de distributieketting niet vervangen hoeft te worden maar deze (multiplex) ketting ziet er ook heel anders uit. Nu maar hopen dat de rest van de distributie-componenten ook zo goed zijn.

Voor wat betreft garantie/coulance; het blijven slijtage onderdelen en moeten de inspectie- en onderhoudsbeurten
volgens Fiat voorschriften zijn uitgevoerd.
Zoals hierboven aangegeven worden dit soort problemen bewust genegeerd door de fabrikanten/importeurs.
Ik zou wel willen weten wat de oorzaak is van de gebroken kettingen. Is het een zwakke ketting of is er bijvoorbeeld sprake van een slecht werkende spanner door bijvoorbeeld verkeerde motorolie of vervuiling?
Rado
Nuovo Arrivato

Volgende

Keer terug naar Techniek en Onderhoud