Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

Ik heb nu 153.000km met mijn Punto gereden en iedere 15.000km olie+filter vervangen, 5W30 C2.
Nu 3x EGR gereinigd (iedere 50.000km) en nooit problemen met de DPF gehad.
De motor begon wel te nagelen vanaf ca. 60.000km rond de 2200 toeren.
Bij 130.000km heb ik de distributieset uit voorzorg laten vervangen; ik weet niet of er sprake was van rek/slijtage.
De ketting en tandwielen zagen er nog goed uit.

Ik heb laatst 2x een geforceerde regeneratie uitgevoerd waarbij ik geen zwarte rook o.i.d. heb gezien.
De motor is wel beter gaan lopen; ik denk dat ik de kop/verstuivers schoon heb gebrand.
Ik heb 3 bussen Liqui Moly injectorreiniger gekocht om bij een volle tank diesel te gooien en ben hoger in toeren gaan rijden. Ik heb nu 1.5 tank verbruikt en de motor loopt en trekt weer goed, het nagelen is nagenoeg verdwenen.
CorneR
Berichten: 2
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 13:16

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door CorneR »

Een poos geleden de kettingbreuk van onze 1.3 Mjet gemeld. De auto is naar de dealer gebracht, onderzoek wees 'aanzienlijke motorschade' uit. Reparatie zou behoorlijk in de papieren lopen. Dealer gaf ons een leenauto in de tijd dat de auto in onderzoek was. De dealer heeft overlegd met Fiat over een coulance-regeling, niets mogelijk...(garantietermijn verstreken, te veel km's, tweede eigenaar etc etc)
Intussen hebben we contact opgenomen met de garage waar we de auto 2 jaar geleden als occasion hebben aangeschaft. Hij heeft uiteindelijk onze auto gerepareerd 'tegen kostprijs' en ons een leenauto ter beschikking gesteld. De reparatie kostte nog steeds een hoop geld, maar daar heb je zo gauw ook geen andere auto voor.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

@Rado, de mijne heb ik met de 180k verkocht. Nooit problemen gehad met de egr of roetfilter. Evenmin met nagelen. Het nieuwe rijden heb ik gelukkig nooit gedaan. Denk dat dat me veel ellende bespaard heeft. Met regenereren ook nooit problemen gehad trouwens. Deed ie weleens, en dan was het wel goed te merken. Slechte respons op het gaspedaal en veel blauwe rook. Maar heb ik eigenlijk maar een paar keer daadwerkelijk gezien. Had afgelopen middag iemand die mijn velgen overgenomen heeft, en die had om de 350 km last van regenereren. Die had echter ook weer een exemplaar uit 2011, maar met 95 gram uitstoot. De mijne had een iets nieuwer motortype met 90 gram uitstoot. Die hebben vrijwel geen last van dat vaak regenereren.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Hans Evo
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 18, 2016 11:50

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Hans Evo »

Jawel was afgelopen weekend goed raak. Midden op de snelweg. 197000 km. Ketting aan gort... 2000-2500 schade vlgs inschatting garage. Wat is wijsheid? Nb: altijd op tijd onderhoud gehad en er wordt niet extreem mee gereden. Wel veel file.
Evo 1.3 Mjet 2011
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Nou, lekker eerste bericht Hans! Sterkte met de afhandeling! Ik zet je erbij in de startpost.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Hans Evo
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 18, 2016 11:50

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door Hans Evo »

Dankjewel Odelot. Was bouwjaar vergeten te vermelden: 2011.
Evo 1.3 Mjet 2011
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door J.V. »

Dankjewel. Ik heb het bouwjaar toegevoegd. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door J.V. »

Inderdaad... van toeval kun je haast niet meer spreken.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door Odelot »

Neuh dit is bepaald geen toeval. Kijken of we dit jaar de 30 nog gaan halen. Dan wordt het een mooi item voor een consumentenprogramma.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door Rudabroda »

Het is voor mij in iedergeval een reden om geen Fiat meer aan te schaffen.
Meest ergelijke vindt ik nog de manier hoe Fiat met zijn/haar klanten omgaat, en natuurlijk kan zoiets ook gebeuren bij andere merken maar het valt en staat met customer service.

Ik heb al best veel Fiats gehad, van 1988 af en werkelijk nooit hebben ze me laten staan. Nooit grote motorische issues..tot de Grande Punto. Best jammer eigenlijk, want het rijdt fantastisch en ziet er nog goed uit ook.
Jammer dat de overall kwaliteit ruk is.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
@ctual
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 13:52
Locatie: Breda

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door @ctual »

Rudabroda schreef:Het is voor mij in iedergeval een reden om geen Fiat meer aan te schaffen.
Meest ergelijke vindt ik nog de manier hoe Fiat met zijn/haar klanten omgaat, en natuurlijk kan zoiets ook gebeuren bij andere merken maar het valt en staat met customer service.

Ik heb al best veel Fiats gehad, van 1988 af en werkelijk nooit hebben ze me laten staan. Nooit grote motorische issues..tot de Grande Punto. Best jammer eigenlijk, want het rijdt fantastisch en ziet er nog goed uit ook.
Jammer dat de overall kwaliteit ruk is.
Volgens mij is ditzelfde aan de hand bij de VAG modellen... Dus dat kwaliteit achteruit gaat is niet alleen voor Fiat. Het gaat om geld verdienen... dus zo goedkoop mogelijk produceren. En ja... Het is net als bij een verzekering... Als je komt claimen dan krijg je ook : NEE, is niet gedekt... (tenzij...)
Ik ben het ermee eens dat het verkocht wordt als onverslijtbaar en dat dat niet klopt. Maar koop je een ander auto met riem moet je ook wisselen. Dus zo zie ik het maar. Ik heb nu ongeveer 72000 km op mijn Pevo staan... zal bij de eerstvolgende beurt gewoon laten controleren. Tis niet anders... Zo heeft volgens mij ieder merk iets. En verantwoordelijkheid accepteren is lastig voor ieder (Groot) concern. VAG is ook aardig arrogant wat dat betreft. Maarja, zo lang ze auto's blijven verkopen als warme broodjes... wat zouden ze zich dan zorgen maken ...
'SERVO PER AMIKECO'
Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door Tammo »

H & S had er weer een. Nu een Mito ( van April 2011 )


Afbeelding

Afbeelding
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door meloenie »

Hoeveel km had deze gereden? Enneh wie is dan h&s?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door J.V. »

Ik neem aan dat H&S Corse bedoeld wordt. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 21 gedupeer

Bericht door J.V. »

Eergisteren keek ik een 'Klokje Rond'-aflevering van AutoWeek, waarin een FIAT Bravo met 1.9 dieselmotor behandeld werd: https://www.youtube.com/watch?v=Nb00nyiAu3g

De monteur die de keuringen uitvoert - Joep Schuurman van Carrec Technocenter te Soesterberg - haalt in het filmpje kort aan dat de 1.3 motoren (in tegenstelling tot de 1.9 motoren) zeker niet probleemloos zijn. Ik heb naar aanleiding van die opmerking een mailtje gestuurd aan Joep / Carrec Technocenter met de vraag of ook zij de kettingproblemen herkennen.

Het antwoord van Joep:
Joep Schuurman - Carrec Technocenter schreef:De 1.3Mjet motor van Fiat staat bij ons inderdaad niet zo goed bekend. In de Doblo gaan ze met enige regelmaat stuk (door diverse oorzaken) en in zowel de Punto als Corsa toepassingen zien wij ze regelmatig met verstuiverproblemen. Ook roetfilters en turbo’s geven problemen. Aanvragen voor het vervangen van de ketting, of auto’s met gebroken ketting hebben wij nog niet binnen gehad. Bij ons is dus (nog) geen sprake van een trend.
Ik had eigenlijk gehoopt dat zij het probleem ook al vaker meegemaakt hadden, maar dat blijkt dus (nog) niet het geval.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie