Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Tammo »

Ik vind het helemaal rubbish dat de ketting Kwalitatief Uitermate Teleurstellend blijkt, maar Even terug naar de Basis; Garantie.

Als ik kijk in de markt; naar het merk met de beste garantie voorwaarden dan is dit KIA

Men geeft op 7 jaar garantie te geven, dit klopt maar is gelimiteerd tot 150.000 km, maar wordt anders als bij andere merken wel naar de 2e eigenaar over gedragen.

Als je kijkt naar Fiat, is de standaard garantie 24 maanden; geen limitatie op de km`s.



Maar; als je dus een auto koopt met de beste garantie voorwaarden; ook dan val je na 150.000 km buiten je recht.. Helaas; en bij de Punto is dat strikt volgens de voorwaarden al voorbij bij de 2e eigenaar/ of na 24 mnd!

Het consumentenrecht geeft je meer, maar ik verwacht dat het dan met 5 jaar / 100.000 km ook op is.
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Scarrrr »

Een maatje van mij rijdt een Saab en die vertelde trots (nadat iemand anders z'n auto had weggebracht voor distributie-riem) dat zijn auto een ketting had en dat die wel 500.000km mee konden. :lol:

Ja als je een degelijke ketting er in hebt zitten geloof ik dat graag. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Odelot »

@Tammo,

Bij Fiat kun je extra garantie bijkopen. Tot 5 jaar extra. Dan heb je dus 7 jaar garantie in totaal. En dat is met onbeperkte kilometers. Voor zover ik weet is Fiat het enige merk die dit biedt. Ik had het destijds zelf verlengd met 3 jaar, dus 5 jaar in totaal. Heb best wel wat laten repareren in die periode, en ze hebben nooit ergens moeilijk over gedaan. En ik ken meer mensen die dat hadden, en die ook nooit problemen hebben gehad met hun verlengde garantie.

Daarnaast is de uitgebreide garantie van Fiat ook overdraagbaar aan de volgende eigenaar. Die hoeft alleen maar een nieuwe pas á 25,00 euro aan te vragen.

Ik vind dat gewoon goed geregeld.

2 jaar fabrieksgarantie is trouwens wel erg kort! Ik heb nu een nieuwe seat en die heeft standaard 4 jaar/100k km.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Rado »

KIA draagt inderdaad de fabrieksgarantie over aan een nieuwe eigenaar mits er aan KIA (onderhouds)voorwaarden is voldaan.
Het is in het algemeen natuurlijk de vraag welke delen wel en niet onder garantie vallen, ook bij de extra Fiat garantie.
Misschien valt een gebroken ketting en arbeidskosten voor vervanging wel onder garantie maar de gevolgschade niet.......
Dit is ook vaak het geval als een nieuw gemonteerde distributieketting/riem breekt.

Bij Saab (oude 900) ging de distributieketting inderdaad vele 100-duizenden kilometers mee maar deze rekte wel, net als iedere ketting. Daarom moest periodiek de spanner worden gedemonteerd en de uitslag hiervan worden gemeten. Te veel uitslag: ketting vervangen.
Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Tammo »

Netjes Odelot.

Ik heb onze Dealer 0.0 horen reppen over extra garantie. Zou misschien een optie zijn geweest, onze P. is nu 5 en 33000 km. Jammer, dat ze geen meerwaarde (willen) verkopen bij A-Palace.

Sinds vandaag; ook niet meer daar in onderhoud, daar ik het de lokale Garage meer gun dan de Stealer.



Afbeelding

Afbeelding
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
Lars654
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 20:07

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Lars654 »

De distributieketting van mijn Punto uit 2011 is ook gebroken met 188.000 km. Motor viel uit tijdens het rijden op de snelweg. Tuimelaars waren ook beschadigd. Heb hem uiteindelijk laten repareren voor 1900 euro.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Odelot »

@Lars654, heb je erbij gezet in de lijst in de startpost. Onderaan de startpost staat een overzichtje met het aantal gevallen, totale onkosten voor zover bekend en de gemiddelde onkosten per geval. 25 gevallen alleen al hier op het forum vind ik best bizar.

Ik zou iedereen die een tweedehands 1.3 mjet aan wil schaffen dan ook aanraden om dit niet te doen zonder dat je zwart op wit hebt dat er een nieuwe ketting op zit. Je zou maar net een exemplaar gekocht hebben en na een maand breekt de distributieketting.

Kan me er alles bij voorstellen dat voor sommige mensen de gevolgen niet te overzien zijn. Voor de 1 is een paar duizend euro niet veel, voor de ander die net zijn zuurverdiende centen in noodzakelijk vervoer heeft gestopt kan het zijn financiële ondergang betekenen.

Dat vind ik gewoon niet te pruimen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Lars654
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 20:07

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door Lars654 »

Ik ben het met je eens Odelot. Het is een dure reparatie die nog bovenop het reguliere onderhoud komt. Vier maanden geleden heeft de auto een onderhoudsbeurt bij een Fiat garage gehad en een paar dagen voor de ketting brak een APK-keuring, maar zij hebben aangegeven dat ze met onderhoud niet kunnen zien of er iets mis is met de distributieketting, omdat ze niet in de motor kunnen kijken. De Fiat garage waar ik hem heb laten repareren zegt dat ze dit meestal wel aan de motor kunnen horen en in dat geval preventief vervangen. Heb het ook nog nagevraagd bij Fiat zelf, maar het enige dat zij zeggen is dat onderhoudsvrij niet betekent dat het niet kapot kan gaan.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door meloenie »

Er is wel een inspectieklepje achter de motorsteun dan kan je zien hoever de kettingspanner uitgeschoven is. Dat is een vrij goede indicatie of er vervangen moet worden. Tenminste dat is mij verteld.
Dure reparatie als ie breekt maar ook om te vervangen. Eigenlijk was een snaar beter geweest. Die vervang je gewoon om de 120k km en die kosten zijn meestal rond €400. Ketting het dubbele.
Ik had een Autobianchi A112, met ketting, daarop een ombouw setje naar distributie riem (van Trigger meen ik).
Was dat er nu ook maar :)
Dus ja onderhoudsvrij want je doet er geen onderhoud aan..... je moet m vervangen.....zo kan je alles wel recht lullen....
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door Scarrrr »

Onderhoudsvrij, mits, maar....

Als een ketting ~2x zo lang mee gaat, en minimaal 2x zo duur is als het vervangen van een riem, waarom zou je dan ooit een ketting plaatsen? Bij andere auto's gaat zo'n ketting 4ton mee.. Dan praat je ergens over. Maar een ketting die (gezien de OP) tussen de 100.000 en 200.000km kapot kan gaan is gewoon slechte kwaliteit/constructie.
Afbeelding
STEKiE
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jan 06, 2016 11:28

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door STEKiE »

Ik heb vorig jaar mijn Punto ingeruild op Ford Focus MK3. De Punto had 241000 op de teller en als ik dit zoal lees dan mag ik mij gelukkig wanen met die km stand. FoFo 1.6 TDCI heeft een riem die 180000 km mee gaat volgen de Ford gegevens. Deze heb ik onlangs laten vervangen bij 181000 samen met een grote beurt en filter en zo'n 900 € lichter...maar ja...

Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 XL met Tapatalk
tbracing
Berichten: 2
Lid geworden op: zo okt 11, 2015 16:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door tbracing »

En hier is nummer......
Ketting gebroken, bij 127000km reed 130 km/h. dank je wel meneer de politie en meneer de berger om veilig van de snelweg te komen.
Start stop staat nooit aan,rijdt nooit file. Netjes zijn beurtjes gehad. Geen berg gezien en Uit 2010.
Was van plan om bij de komende beurt de ketting te laten vervangen, is dus niet meer nodig.(e.a vanwege de info hier)
Geen vaste dealer, dealer failliet, overgenomen verhuist etc etc. Dus coulance zal wel niet.
Ooit een Punto EVO gekocht vanwege de distributie ketting, ging een auto leven mee werd me verteld.....

Iemand tips: waar te laten maken (verwachte kosten)
Iemand interesse in een Punto met kapotte motor
Hoe communiceren met Fiat en de rechtsbijstand verzekering.
Etc.etc...

Laat het me weten!!
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door Floppus »

En hier nog een. 2010 model, ca. 175k op de teller.

Garage had bij Fiat nagevraagd maar die zegt geen coulance. Verwezen naar ANWB artikel met toevoeging dat de zaak Quelle laat blijken dat ook gebruiksvergoeding niet van toepassing is. Ik hak wel meer met het consumentenrecht bijltje, en ik maak een zaak als het niet opgelost wordt. Ook weer bruikbare jurisprudentie voor andere bezitters. Wat @Rado enkele posts terug plaatst houdt juridisch geen steek.

Eens kijken waar de garage mee terugkomt.

Garantietermijnen zijn in Nederland bij wet niet vast. Het gaat om wat redelijkerwijs verwacht mag worden op basis van uitingen van dealer en fabrikant. Die adverteerde onderhoudsvrij, en dat was voor velen een significante reden om de fiat te kiezen.

De verkoper kan zich niet verschuilen achter statements dat het altijd een slijtage-artikel is. Adverteer het dan alszodanig. Hij is verantwoordelijk voor die uitingen. Dat betekent dat de garantie op deze ketting nooit verloopt- niemand had rekening moeten hoeven houden met deze problemen. De gekozen ketting is dus bij aflevering al niet conform wat volgens eigen uitingen verwacht mag worden.

Het artikel van de ANWB verwijst terecht naar WB7:17 / WB7:21/22 - er is sprake van non-conformiteit. Hoe lang Fiat stelt dat garantie duurt staat hier los van. Garantie loopt altijd via verkoper, en verkoper kan dit verhalen op Fiat- wat Fiat hen ook meent te kunnen vertellen dat het niet zo is (regresrecht).

Waar de ANWB fout gaat is het statement over bijdrage van een gebruiksvergoeding. Die kan redelijk zijn als er lang gebruik gemaakt is en er met de reparatie een duidelijke verlenging van de levensduur optreedt. Echter is verlenging van de levensduur van een ketting die levenslang meemoet gaan niet van toepassing.
Het Quelle-arrest zegt dat een gebruiksvergoeding niet van toepassing is: dat had er maar een conform product geleverd moeten worden direct.

Per saldo moet de verkloper dus opdraaien voor alle kosten. Inclusief eventuele sleep en leenauto van een initeel andere garage. Nu zullen ze daar weinig voor voelen, maar in een zaak hebben ze geen andere keuze. Ik ben best bereid begrip te hebben voor hun situatie en wat kosten te vergoeden. Wil zelfs adviseren hoe ze het doorvorderen naar Fiat. Maar als ze zich niet redelijk opstellen, is het naar de rechter en wil ik alles vergoed hebben.

Een dagvaarding betekenen kost een keer 100 euro, de zaak kan je zelf voeren. De ingebrekestelling en dagvaarding wel even laten controleren. Dit soort bedragen zijn het meer dan waard om een rechter te laten toetsen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door Odelot »

Hey Floppus,

Interessant verhaal! Zou het mogelijk zijn om hier collectief wat mee te doen, of moet dat individueel?

Heb jullie beide in de startpost opgenomen waarmee het aantal gedupeerden opgelopen is naar maar liefst 27!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 25 gedupeer

Bericht door Floppus »

Het probleem is dat de overeenkomst voor ieder met een eigen verkoper is. Dat is het enige wettelijke recht. Dus Fiat aanpakken kan niet direct. Wat wél interessant is, is als er een uitspraak ligt. Want daarmee, gecombineerd met uitleg van wetboek 7:25, kunnen mensen hun dealer bewegen actie te nemen.

Ik heb Fiat iig gekopieerd op mijn communicatie en ik ben teruggebeld. Veelal dezelfde argumenten als hier eerder gepost. Ik eis niets direct van hen omdat ik daar wettelijk geen mogelijkheid toe heb. Maar heb ze geinformeerd omdat dit duidelijk een breder probleem is en ze maar moeten kiezen of een publieke uitspraak is wat ze af willen wachten.

Ze zijn daar duidelijk niet op ingericht qua processen en handling, dus ik vermoed dat zelfs als iemand op het juiste niveau in zou willen stappen, dat veel te laat is. Helaas voor de dealer, gok ik dat die de kosten ook niet willen nemen en het dus een zaak wordt. Uiteindelijk kunnen mensen dan makkelijker hun recht halen, maar alle moeite, discussie en gedoe... Iedereen verliest omdat er eigenlijk gewoon een proces niet op orde is, ongeacht goede intenties bij welke partij dan ook.

Maar soms is het nodig. Ik hou mensen iig op de hoogte. De dealer heeft toegezegd uiterlijk morgenochtend te reageren.
Laatst gewijzigd door J.V. op di mar 20, 2018 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie forumvoorwaarden s.v.p.
Plaats reactie