Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Budmeister
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jul 12, 2017 19:22

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Budmeister »

Net contact gehad met Fiat klantenservice. Het standaard verhaal,er is een coulance regeling maar.............,juist,er zijn voorwaarden. Heeft de auto op tijd zijn onderhoud gehad,heeft ie dit,zus en zo.
Nu is het zo dat onze dealer,waar wij de auto hebben gekocht er mee is gestopt. Daarbij,na het akkefietje,waarbij de koppelingsscilinder in de versnellingsbak de geest had gegeven (bij 78000 km) en er toen ook geen sprake was van enige coulance (want ook dit onderdeel gaat bovengemiddeld vaak stuk,buren hebben zelfde auto en bij 10000 was de cilinder al kapot) gestopt met onderhoud bij de dealer.
Die rekening was €730 euro,waarbij we wel gematst waren qua vervangend vervoer door de dealer(was precies op oudejaarsdag) en de importeur weigerde dus toen ook coulance.

Gisteren de auto opgehaald door mijn vrouw,rekening €980,- incl. apk en kleine beurt,gerepareerd bij een niet Fiat garage. Kortom,geen coulance. Wat te doen,het slikken of er mee doorgaan????
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Ze geven dus niet thuis. Terwijl het een onderhoudsvrij onderdeel zou moeten zijn. Ik zag dat je eerder gesuggereerd had om contact op te nemen met tros radar of kassa van de vara. Dat is in elk geval wel een optie.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Heb net een bericht gestuurd naar de autoweek redactie. Dit lijkt me een mooi artikel. In de startpost staat wat ik gestuurd heb.

De nieuwste berichten in de startpost staan steeds onderaan. Laat maar weten wat jullie ervan vinden. Ideeën en suggesties hoor ik graag.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Goed bezig!
Wellicht zijn programma's zoals Radar ook interessant om aan te schrijven.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Vitamine
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di aug 20, 2013 18:55
Locatie: Groningen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Vitamine »

Top, ben benieuwd!
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door etienno »

Odelot schreef: Fabrieksgarantie dekt alleen materiaal- en fabricage fouten. Slijtage gevoelige onderdelen komen niet in aanmerking voor garantie of coulance.
De aanvraag wordt door de dealer ingediend en beoordeeld door FCA. Het is hoe dan ook de dealer die afweegt of er sprake kan zijn van een coulance en de aanvraag indient. De dealers zijn volledig op de hoogte van de mogelijkheden.

Groet,
Jitske namens Fiat
Ik heb gelukkig geen ervaring met het probleem: een oud-collega kent het probleem echter wel. Bij 140k was zijn ketting er ineens klaar mee. Dat geeft mij toch wel weinig vertrouwen in mijn auto (Pevo 2011, 102k).

Maargoed: erg interessant om de berichtgeving van Fiat te zien in deze post. In Nederland heb je namelijk recht op een deugdelijk product. Het maakt niet uit hoe lang de fabrikant garantie geeft. Bij de aankoop van mijn Punto werd de ketting zelfs als voordeel neergezet, omdat hij onderhoudsvrij zou zijn.

Je hebt recht op een deugdelijk product: men zegt dat de ketting onderhoudsvrij is. Bij de aankoop van mijn auto is dat expliciet als voordeel vermeld. Levert de ketting problemen op, dan is het product ondeugdelijk. Je hebt dan recht op kosteloze vervanging of minstens een tegemoetkoming. Als men je niet wilt tegemoetkomen, dan zou je in theorie zelfs de verkoop kunnen laten ontbinden.

Daarnaast schermt Fiat dat onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn niet onder garantie vallen. Zoals eerder gezegd: men zegt dat de ketting onderhoudsvrij is. Daarbij wederom: je hebt recht op een deugdelijk product. Dat betekend dat als de ketting binnen onredelijke tijd versleten is, het product ondeugdelijk is. Het maakt daarvoor niet uit dat het product aan slijtage onderhevig is.

Om even een voorbeeld te schetsen: stel jij koopt een dure spijkerbroek in de winkel van € 120. De spijkerbroek draag je 2 dagen in de week en was je 1 keer per week. De eerste 2 keer was je de broek los van andere kleding. Ondanks dat de spijkerbroek aan slijtage onderhevig is, mag je verwachten dat deze niet binnen 3 maanden ernstig verkleurd is. Ook mag je verwachten dat er niet ineens draadjes loszitten. Beide gevallen zou een ondeugdelijk product betekenen, waarop de verkoper verantwoordelijkheid moet dragen.

Let wel: zoals je in mijn voorbeeld misschien ook leest, je sluit een koopovereenkomst met de dealer. Niét met Fiat. De dealer is verantwoordelijk om jouw probleem (het ondeugdelijke product) op te lossen. Hij zou het met de importeur moeten uitvechten, met de Fiat klantenservice zou je dus niets te maken moeten hebben.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Je hebt helemaal gelijk, het probleem is alleen dat je tegen een grotere organisatie 'vecht' en dat kost vaak veel moeite, tijd en als je pech hebt ook geld.

Bovendien zullen er veel meer gevallen van gebroken kettingen zijn, maar omdat dit zogenaamd geen echt bekend probleem is, zal de dealer het niet vertellen aan onwetende klanten die vervolgens de portemonnee maar trekken en de grote reparatie uit eigen zak betalen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

Quote: Let wel: zoals je in mijn voorbeeld misschien ook leest, je sluit een koopovereenkomst met de dealer. Niét met Fiat. De dealer is verantwoordelijk om jouw probleem (het ondeugdelijke product) op te lossen. Hij zou het met de importeur moeten uitvechten, met de Fiat klantenservice zou je dus niets te maken moeten hebben.

Dit is het rechtsbeginsel in Nederland; je moet degene aansprakelijk stellen waar je het (ondeugdelijke) product hebt gekocht. Je moet hierbij aantonen dat het product ondeugdelijk is.
Binnen de fabrieksgarantie wordt een claim afgehandeld door de dealer met de importeur.
Buiten de fabrieksgarantie kun je bij de dealer aanspraak maken op het zogenoemde conformiteitsbeginsel.
Deze zal dan, eventueel in samenwerking met de importeur, een coulance regeling kunnen treffen.
Hierbij zal alleen de distributieset en arbeidsloon worden berekend en niet de gevolgschade.

Een onderhoudsvrije distributieketting wil niet zeggen dat de ketting niet slijt en/of vervangen hoeft te worden.
Dit zal tijdens het voorgeschreven onderhoud een controlepunt en reparatieadvies moeten zijn van de dealer.
Een distributie ketting is en blijft samen met de distributiecomponenten een slijtage product.
Gebruikersavatar
jaccovdzaag
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 02, 2016 18:41

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door jaccovdzaag »

Nou. Die van mij is weer klaar.

De kleppen waren niet krom. Er waren wel een handvol tuimelaars gebroken. En dus de ketting. Cilinderkop is wel weggeweest, schoongemaakt, gevlakt, kleppen opnieuw erin. Nieuwe ringen om de verstuivers, dus dat is allemaal goed.

Uiteindelijk viel het dus mee, geen verdere schade, gelukkig. Kostte me 1250 euro. Ben allang blij dat ik er weer mee kan rijden, zo'n 130TC als daily valt niet mee namelijk... :D
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

Beste allemaal,

Ik kwam met toeval weer op jullie forum terecht en las het distributieketting probleem. In 2011 heb ik ook nieuw een Punto gekocht. Ben toen ook lid geworden van dit forum. In de loop van jaren wel geregeld jullie forum gelezen maar eigenlijk niets concreets gepost.

Afgelopen februari 2017 is bij mij op de snelweg met een snelheid van +/- 120km/u de distributieketting van de Punto stuk gegaan met 156.000km op de teller. Op het Technocenter van de ANWB is dit geconstateerd. Omdat ik de auto in onderhoud heb bij de dealer deze daar ook gelijk van op de hoogte gebracht. Antwoord wat ik kreeg "zelf maar Fiat Nederland bellen en vragen om Coulance. Als wij (de dealer) bellen dan is het gelijk nee". Dit gedaan en uiteindelijk na 2 tot 3 weken te horen gekregen van Fiat dat dit kan gebeuren door bv rijstijl, zwaar belasten van de auto, file rijden enz. Aangezien mijn Punto op een maand na 6 jaar is dus ouder dan 5 jaar en al meer dan 150.000km heeft gereden wordt er geen coulance toegekend. Dealer ermee geconfronteerd en deze konden ook niets doen.

Vervolgens heb ik rechtsbijstand ingeschakeld. Deze hebben gelijk een brief gezonden naar de dealer waarna ik de Punto voor een diagnose moest langsbrengen. Eerst allerlei smoesjes van de dealer, zelf teveel olie ingedaan of verkeerde olie gebruikt, waarschijnlijk diesel in de olie gekomen, bla, bla, bla. Na uiteindelijk veel getouwtrek is na 2 halve maand de Punto weer gemaakt. De reparatiekosten bedroegen +/- € 2.450,00 en met behulp van rechtsbijstand € 1.300,00 betaald. Op zich nog wel een hoop geld maar je hebt er geen andere auto voor. Daar komt bij dat ik buiten de servicebeurten nagenoeg geen onkosten aan de Punto heb gehad. Als ik voor die tijd de ketting preventief had moeten vervangen waren de kosten soortgelijk geweest als ik dat zo lees.

Ik rij er nu weer dagelijks woon-werkverkeer mee (75km per dag) en moet zeggen hij rijdt weer als nieuw.

Mocht het je overkomen en Fiat doet niets schakel rechtsbijstand in. Je hebt gewoon recht op een coulance omdat Fiat aangeeft dat de ketting onderhoudsvrij is.

Groet,
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Beste klakka,

Bedankt voor je verhaal. Ik plaats het in het starttopic. Fiat Nederland heeft mij gezegd dat de dealer moet beoordelen of er coulance wordt gegeven. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik ga contact met ze opnemen weer. Dit slaat werkelijk nergens op. Ze sturen je dus gewoon van het kastje naar de muur. Mooie reclame.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
willowtjesfiat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jul 24, 2017 11:26

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door willowtjesfiat »

zet mij er maar bij.

Punto Evo, bj. 2010
80.000km
kosten €1900,= als ik geluk heb
Laatst gewijzigd door J.V. op wo jul 26, 2017 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Model en bouwjaar toegevoegd; toevoegen aan de startpost laat ik over aan Odelot
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

En nummer 14 toegevoegd aan de lijst. Ze sneuvelen bij bosjes. Allemaal volgens verkeerd gebruik in de ogen van Fiat. We gaan gewoon door met de lijst aanvullen.

@Willowtjesfiat: Mocht je rechtsbijstand hebben zou ik die even inschakelen. Wijs ze ook op dit topic. Dan wordt het al snel duidelijk dat het om een ondeugdelijk product gaat.

Afgelopen middag was ik bij van den Dungen. De monteur daar gaf aan dat ze al diverse kettingen vervangen hebben. Preventief. Als ze daar een 1.3 mjet starten luisteren ze gelijk of de ketting rammelt. Dit kun je met een geoefend oor de eerste 5-6 seconden waarnemen. Op die manier hebben ze er al veel gered van een vroegtijdige ondergang.
Met name filerijden is funest voor deze motor.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Startpost geupdated. Link naar artikel op anwb site geplaatst.
Deze: https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... tieketting" onclick="window.open(this.href);return false;

Tevens een vraag gesteld op het antwoord van de anwb expert.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

Gezien mijn auto is geleverd in Duitsland heb ik op het internet eens gezocht op 'multijet steuerkette'.
Dit gaf direct resultaten als 'steuerkette gerissen' bij verschillende Fiat modellen met de 1.3 multijet motoren.
De gebroken kettingen komen dus ook in Duitsland voor hoewel de berichten al iets ouder zijn, 2012-2016.
Plaats reactie