Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

Goed bezig Floppus!

Misschien heb ik ook goed nieuws voor gedupeerden. Ik kreeg gisteravond een pb van iemand die 1.3 mjets repareert. Opels en fiats. En dan met name de gevolgen van de gebroken kettingen.

Hij kan een motor met gebroken ketting repareren voor 12-1500,00 euro. Aanzienlijk goedkoper dan de garage dus. Heb hem net gemaild dat hij hier mag posten maar ik zet zijn usernaam ook in de startpost.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
lingotto64
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 23, 2010 20:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door lingotto64 »

Hier nog een gedupeerde. Vandaag op de snelweg nog net de vluchtstrook kunnen bereiken. ANWB heeft me weggesleept en geconstateerd dat het naar alle waarschijnlijkheid de ketting is. En dat nadat ik hem heb ingeruild in afwachting van een nieuwe auto (sorry geen Punto..)
Punto Evo 1.3 mjet 2010 240km
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Jasper3011 »

@lingotto64 een Fiat Punto Evo met 240dkm is de ketting hiervan al eens vervangen? Ik heb mijn Evo gekocht met 154dkm, bij 174dkm de ketting vervangen met een SKF ketting (geen idee of deze beter is). Vervang de olie nu elke 15-20dkm schijnt ook nog een belangrijke factor te wezen.
Jetje
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 16:36

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Jetje »

Mochten er mensen belangstelling hebben voor reparatie horen wij dit graag.
lingotto64
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 23, 2010 20:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door lingotto64 »

@jasper3011: nee nooit eerder vervangen. Wist eerlijk gezegd niet van de noodzaak af totdat ik deze thread (te laat) ontdekte. Hij heeft altijd regulier onderhoud gehad. Eerst bij de dealer en later bij een all-round garage. Niet vaker dan normaal de olie laten verversen. Heb er vooral snelweg kilometers mee gemaakt. Tot voor kort probleemloos totdat de wet van Murphy toesloeg. Eerst de versnellingsbak aan gort - via MP tweedehands bak gekocht en door de garage laten monteren- en 1000 km later dus deze kettingbreuk.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Floppus »

Op mijn concept dagvaarding van 11 April met deadline 19 April is (goh...) niet gereageerd. Gisteren is de opdracht uitgezet tot betekenen van de dagvaarding. Dat is nu bevestigd als in gang gezet. De datum die ik aangegeven heb als roldatum is 9 Mei, en als het goed is houdt de gerechtsdeurwaarder die aan.

Als ze op 9 Mei niet op komen dagen of schriftelijk reageren volgt automatisch uitspraak binnen 2 weken. Reageren ze wel dan kan het best lang duren voor er zitting/uitspraak is.

Maar... Blijkbaar is de rechtsbijstand van de garage er één die ermee adverteert de juridische zaken voor de Bovag af te handelen. Die reactie zal dus wel komen. Het is dus niet gewoon een lokale hulpverlener. Het valt mij tegen dat de Bovag blijkbaar hun naam graag verbindt aan een juridisch vertegenwoordiger die niet reageert en op basis van drogredenen probeert de klant af te wimpelen terwijl ze dondersgoed weten wie aansprakelijk is.

In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte. Ik zal in de komende tijd ook even een geanonimiseerde versie van mijn dagvaarding en bewijzen maken zodat ik die hier kan delen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

~~
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door walllie »

Al die moeite voor een kettinng set van +- 100 a 150 euro
Reparatie is 6 a 8 uurtjes als je het moet laten doen x uurloon
Komt als je het netjes wilt doen nieuwe olie+fliter en kvs bij
Ja ik ben van mening dat dit een fout is van fiat

Maar rond om 4 nieuwe a merk banden zijn bijna netzo duur dan een ketting wissel
A merk micheling kost je ook 100 ex montage ps
Laat je het bij de dure dealer doen tja dan ben je serieus geld kwijt maar waarom zou je daar heen gaan
Die hebben ons in eerste instantie deze elende aangesmeerd onder valse beloftes

Ik heb het bij 177xxx km laten uitvoeren en kosten mij toen rond de 600 euro
Nu staat er 230xxx op

Elke 20k olie wissel en zelf je handen vies maken kan je veel geld besparen
Het risico je motor kapot te laten lopen voor 500 a 600 euro is het toch niet waard

Zelf onderhouden stelt niks voor
Olie + filter wissel kost mij rond de 50 a 60 euro met a merk kroon olie en een origineel filter
Schijven wissel voor bosch/brembo incl blokken kost rond de 100 euro

Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat zelf je handen vies maken je een boel geld kan besparen
Ik koop ook alleen maar a merk of originele onderdelen maar dan via qverde of andere bekende kanalen

En wat ik niet zelf kan omdat ik geen brug heb laat ik uitvoeren
Bij auto garage hier in de regio ga altijd naar de zelfde in driel gelderland
Veel goedkoper dan de dealer en alles in huis om elke reparatie uit te voeren en resetten
Waarom wachten tot je ketting knapt als je voor rond de 500 a 600 euro het kan laten doen

Mja iedereen mag uiteraard op z.n eigen manier weten hoe hij of zij dit op wilt lossen

Het loont de moeite om eens rond te bellen en te shoppen voor een ketting wissel
Onderdelen zijn via de juiste kanalen niet zo heel erg duur origineel of a merk
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door J.V. »

@walllie: het gaat niet over mensen die bewust de ketting niet preventief laten vervangen omdat de prijs daarvoor te hoog is. Het gaat om probleemgevallen waarbij de ketting onverwachts gebroken is en er vervolgens veel meer schade ontstaan is die in de duizenden euro’s loopt.

Het hele probleem is dat de meeste mensen onwetend zijn dat de ketting zomaar - ook bij lagere km. stand - kan breken. De verkoper (FIAT, dealer etc.) heeft de ketting misschien juist als bijzonderheid aangeprijsd omdat die de onderhoudskosten laag zou houden (hoeft niet vervangen te worden zoals distr. riem...). Als de mensen bij wie de ketting al gebroken is, wisten dat deze zou gaan breken ben ik er zeker van dat zij de ketting echt wel preventief zouden laten vervangen. Ongeacht de prijs die dat gekost zou hebben.

Ik proef wederom een beetje het ‘eigen schuld, dikke bult’ in je post, waarover ik eerder al mijn mening gegeven heb. Ja, voordat men de auto kocht had men op internet kunnen zoeken wat de aandachtspunten van de auto waren. Maar wat als men de auto (zo goed als) nieuw kocht in de eerdere bouwjaren? Het hele probleem van brekende kettingen is pas een aantal jaren later aan het licht gekomen. Op internet zal daarover destijds niets te vinden geweest zijn. Sterker nog, hier op het forum was de eerste melding van een gebroken ketting eind mei vorig jaar.

“Zelf onderhouden stelt niets voor” is overigens grotendeels onzin. Niet iedereen is even technisch; ieder z’n vak. :wink:
Ik ren zelf ook niet direct naar de dichtstbijzijnde dealer/garage als er een probleem is, maar of ik het zelf op kan lossen ligt helemaal aan de aard van het probleem.

Even goede vrienden? :lol: :P

@Floppus: goed bezig! Ik blijf de berichten hier volgen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Jasper3011 »

@Wallie: Als jij het zelf hebt gedaan dan ben je inderdaad die 150€ kwijt, maar ik raad het iedereen af zonder kennis. Je moet verschillende tools hebben zoals calibratie, iets 'maken' om het vliegwiel tegen te houden omdat deze enorm vast zit. Ik was er zelf ook wel dik 8 uur mee bezig en kan zeggen dat ik redelijk technisch aangelegd ben en je moet heel gestructureerd aan de gang gaan.

Ik ben benieuwd wat uit de zaak rolt en kunnen de mensen die wel de preventieve kettingwissel hebben laten uitvoeren ook op coulance rekenen van Fiat Nederland.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Jasper3011 schreef:@, iets 'maken' om het vliegwiel tegen te houden omdat deze enorm vast zit. .
Voor 8,95 kun je een vliegwielblokkeer tooltje kopen, samen met de pen in het vliegwiel is dat genoeg. Als je 1 i.p.v. twee van de nokkenas blokkeer tooltjes gebruikt kun je de turbo laten zitten dat scheelt tijd en schroefwerk.
Ketting voor/tijdens montage goed invetten met oliën op molybdeen basis.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door walllie »

@j.v. helemaal niet eigen schuld dikke bult eerst lezen aub
Er staat toch dat ik ook van mening ben dat de fout bij fiat ligt
Ik wil alleen maar aangeven dat met een dagje sleutelen en wat nieuwe onderdelen
Het echt niet zo duur hoeft te zijn dan sommige denken

Is ie geknapt tja helaas dan kan je niks meer en word het een revisie of ruil blok
En het kan soms lonen om iets toch preventief te (laten)vervangen
Ook beweert die clown van een dealer dat het nooit vervangen hoeft te worden
Je moet niet alles en iedereen geloven en vertrouwen helemaal niet als er een verdien model
Aan vast kleeft (zie vw met bijna alle tfsi blokken van af 2008 ofzo)
En de zelfde vw met de 1e en 2e generatie dsg bakken
En bwm en mb met bijna alle diesel automaat bakken die NOOIT een olie wissel nodig zouden hebben volgens de dealer het tegendeel is helaas waar

Ja ik zeg nog maals ik denk wel dat dit een grote constructie fout is maar
Maar zodra je hier over hebt gehoord kun je ook rond bellen/mailen naar een lokale garage
En preventief de boel vervangen
Alle 1.3mjet blokken van de fiat groep hebben dit probleem
En die zitten in veel fiat auto's of kleine bestel busjes
Maar ook opel heeft dit probleem o.a. bij de combo modellen (zelfde blok)
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door J.V. »

walllie schreef:Waarom wachten tot je ketting knapt als je voor rond de 500 a 600 euro het kan laten doen
Mja iedereen mag uiteraard op z.n eigen manier weten hoe hij of zij dit op wilt lossen
Ik heb goed gelezen hoor. :wink:
Bovenstaand citaat van jou lees ik als ‘je wist dat de ketting kon breken, maar hebt de gok genomen er preventief niets aan te doen’. Aangezien dit topic in het leven geroepen is voornamelijk voor gedupeerden bij wie de ketting al gebroken is, vind ik dit als ‘eigen schuld, dikke bult’ overkomen. Daarom vind ik je opmerkingen over zelf sleutelen in dit topic ook niet geheel relevant.

Ik stel voor dat we een einde maken aan deze eindeloze discussie en terug on-topic ons weer richten op het gevecht met FIAT. Zij zijn degene die met een oplossing moeten komen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Fihaps
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 01, 2014 11:17

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Fihaps »

Ook ik heb schade door een beschadigde distributieketting. Hij is weliswaar niet geknapt, maar wel opgerekt. De slijtdeeltjes die hierdoor ontstaan zijn hebben de lagers beschadigd. Hierdoor zit een ratel in de motor als ik wat vermogen vraag. Oplossing: Verkopen of motorblok reviseren/ruilblok. Kilometerstand: 221.xxx (Fiat Punto Evo 1.3 Mjet Diesel, bouwjaar 2011)

Ik denk dat ik voor een nieuwe auto ga, deze probeer in te ruilen. Mede omdat ook de verstuivers niet meer in orde zijn.
Ernst van der Grijp
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 04, 2018 12:20

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Ernst van der Grijp »

fiat 2011 1.3 MJ, ergens bij 140000 ketting kapot. bij 160.000 turbo kapot
Plaats reactie