Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

robmaas99
Berichten: 6
Lid geworden op: di jan 02, 2018 0:10

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door robmaas99 »

#Nickinho1112. Wat is een leuke prijs , en waar zit je ergens ?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

robmaas99 schreef:
PS Overigens kan ik in dit topic nog steeds nergens terug vinden waar Jetje dat voor 600 aanbiedt....

Dat staat in de startpost ~~
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
robmaas99
Berichten: 6
Lid geworden op: di jan 02, 2018 0:10

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door robmaas99 »

Ik blijf er kennelijk overheen kijken want ik zie het nog steeds niet in de startpost staan ( wel de reparatie na breuk, niet het preventieve gebeuren ) :(
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

Het is ook alleen reparatie na breuk! Voor preventief vervangen kun je Jetje beter even een pb sturen!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Let erop dat bij breuk ook de zuiger(s) die de kleppen geraakt heeft vervangen wordt anders loop je de kans dat je na 10/20000km een kantelende zuiger met uitgesleten cilinder krijgt en ben je aan een ruilblok toe.
Enkel ketting paar tuimelaars en of stoters vervangen zonder kop te lichten om verdere schade te bekijken is misschien wel lekker goedkoop maar kan tot duurkoop leiden
pilli
Berichten: 3
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 13:01

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door pilli »

Geachte leden

Mij kan je er ook bij zetten hij is al 2 keer kapot gegaan bij mij
Tweede keer flink schade aan de motor gehad
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Floppus »

Update; ze hadden eerst om uitstel gevraagd, waardoor ze op 6 Juni moesten reageren. Die reactie heb ik nu binnen, maar er is geen enkel inhoudelijk verweer. Er wordt gevraagd eerst uit te spreken dat Fiat middels regresrecht naar hun aansprakelijk is en dat daarna de zaak pas inhoudelijk behandeld kan worden.

Daar hadden ze nou niet echt uitstel voor nodig imho.

Voor mijn zaak is die zaak echter niet relevant. Dat is tussen hen en Fiat. Op 4 juli moet ik mijn reactie weer indienen. Ik moet nog even bekijken wat het handigst is. Iedere reactie geeft weer een maand aan de andere kant op een wederreactie, maar ik zit ook niet te wachten op een menging met zaken die mij niet aangaan en daardoor eindeloos uitstellen.

https://drive.google.com/open?id=1lC1k- ... NXj39cEEJt" onclick="window.open(this.href);return false;
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Dus een verkopende partij geeft alleen garantie als de leverancier ervoor instaat volgens je dealer. Vreemd hoor, Maar wel slim want Fiat zelf claimt nergens dat de distributie onderhoudsvrij is.
Fiat claimt dat de kettingspanner/ketting geleiders kunnen slijten waardoor een ketting zou kunnen breken terwijl bij goed onderhoud/vervanging aan/van deze slijtage gevoelige producten de ketting wel een leven mee zal gaan.
Dat de dealer en dan met name hun verkopende personeel onder het mom van het voordeel ten opzichte van de distributieriem het laat voorkomen dat er nooit iets aan gedaan hoeft te worden doet daar niets aan af.
Betwijfel of je het gaat winnen als je niet zwart op wit hebt dat de ketting onderhoudsvrij is in je koopcontract
Uitstel in vervelende zaken is standaard al was het alleen maar voor een latere, lagere, eventuele schikking
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door tcp461 »

Volgens mijn universele garageman vervangen ze preventief distributiesets van de opeltjes met deze motor bij 150000km en de Fiat bij 175000km voor tussen de €600 en 700
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Floppus »

willeme1 schreef:Dus een verkopende partij geeft alleen garantie als de leverancier ervoor instaat volgens je dealer. Vreemd hoor, Maar wel slim want Fiat zelf claimt nergens dat de distributie onderhoudsvrij is.
Fiat claimt dat de kettingspanner/ketting geleiders kunnen slijten waardoor een ketting zou kunnen breken terwijl bij goed onderhoud/vervanging aan/van deze slijtage gevoelige producten de ketting wel een leven mee zal gaan.
Dat de dealer en dan met name hun verkopende personeel onder het mom van het voordeel ten opzichte van de distributieriem het laat voorkomen dat er nooit iets aan gedaan hoeft te worden doet daar niets aan af.
Betwijfel of je het gaat winnen als je niet zwart op wit hebt dat de ketting onderhoudsvrij is in je koopcontract
Uitstel in vervelende zaken is standaard al was het alleen maar voor een latere, lagere, eventuele schikking
Voor wat volgens overeenkomst verwacht mag worden hoeft niet allemaal expliciet in het contract te staan. Zie eerdere posts die verwijzen naar Fiat zelf die zwart op wit stelt dat het onderhoudsvrij is. Ik heb ook contact met meerdere advocaten hierover, en die bevestigen dat er een sterke zaak is.

Kan je onderbouwen op welke basis je twijfelt? De onderbuik is niet relevant voor wetgeving.

Voor de rest is het begrijpelijk en na informeren blijkt deze wijze ook standaard; dit is hoe ze beroepen op regresrecht BW 7:25. Maar het maakt het weer trager, helaas. Voordeel is wel dat als ik gelijk krijg, gelijk vast staat dat Fiat een ondeugdelijk product heeft geleverd en dus iedereen hier een sterke zaak heeft om recht te claimen en schade te verhalen.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Achterstallig onderhoud, daar bedoelen ze de kettingspanner en geleiders enof verkeerde olie etc. Daar zit hem de kneep voor je claim want dat vind je niet in de onderhoudshistorie.

Eerste post in dit topic, de mailwisseling met fiat NL
5-7-2017

Hi Mark,

Bij normaal gebruik en onder normale omstandigheden behoeft de distributieketting niet te worden vervangen. Echter kan het voorkomen dat de ketting oprekt of breekt, dit kan bijv. veroorzaakt worden door achterstallig onderhoud.

Na de fabrieksgarantie komen de kosten van reparaties voor rekening van de eigenaar. Er is nimmer structureel sprake van een tegemoetkoming in reparatiekosten of een deel daarvan. Een beslissing met betrekking tot coulance wordt genomen door de erkende dealer en is te allen tijde afhankelijk van de situatie met betrekking tot leeftijd, kilometerstand, onderhoudshistorie van de auto en de aard van het defect.

Groet,
Jitske namens Fiat
Re: Distributie-ketting

Berichtdoor ing_BRW » ma jun 13, 2016 14:13
Zojuist telefonisch contact gehad met Fiat Nederland:
Zij berusten zich op het feit dat de distributieketting in eerste instantie onderhoudsvrij is. Dit zou dus het geval moeten zijn bij normaal gebruik en tijdig (goed) onderhoud van de auto. Men benadrukt wel de voorwaarde dat de ketting altijd juist en correct gespannen dient te zijn.

Een ratelende ketting is bijvoorbeeld geen indicatie dat deze vervangen moet worden maar dat er iets mis kan zijn met de spanner van de ketting. Bij het vervangen van zo'n spanner kan de monteur altijd beoordelen wat er aan de hand is aangezien hij net zoveel werk moet verrichten om toegang te krijgen tot de spanners als tot de ketting.

Moet je dan meteen (preventief) de ketting vervangen als je alles open hebt liggen? Volgens Fiat niet.
Als je de ketting vervangen moet je ook de tandwielen vervangen, de ketting en de tandwielen zijn in de loop der tijd namelijk op elkaar ingesleten. Een nieuwe ketting op versleten tandwielen kan namelijk bij grote afwijking los slippen, je moet altijd nieuw op nieuw zetten.

Aldus het gesprek met Fiat.
Petrovic
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 14, 2018 20:38

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Petrovic »

Sinds kort een eigenaar van een Fiat punto 1,3 diesel uit 2011. Er staat 187.000km op de teller. Volgens mij kan ik beter deze preventief laten vervangen als ik het zo lees?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

Dat vermoeden heb ik ook 8)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Sherkenized »

Petrovic schreef:Sinds kort een eigenaar van een Fiat punto 1,3 diesel uit 2011. Er staat 187.000km op de teller. Volgens mij kan ik beter deze preventief laten vervangen als ik het zo lees?
Ik hoor net van een iemand op de facebookgroep van het forum die een week geleden een M-jet heeft gekocht uit 2010 met 130 K op de teller waarvan de ketting nu geknapt is.

Dus volmondig JA.

Ik heb het een twee maanden na mijn aankoop ook maar laten doen naar aanleiding van dit topic.

Gewoon doen het is even geld...maar als die klapt ben je veel verder van huis.
Petrovic
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 14, 2018 20:38

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Petrovic »

Duidelijk.

Wel verwarrend. Een garage monteur die alleen Fiat en Alpha romeo auto's doet gaf aan dat er alleen indicatie is om te vervangen als er geratel te horen is. Dit was bij mijn auto niet het geval en hij adviseerde om het niet te doen.

Zijn er mensen waarbij de ketting geknapt is zonder da hiervoor geratel te horen was?

Hoeveel procent van de auto's krijgt eigenlijk een ketting probleem?
Plaats reactie