Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Wat me opvalt zijn het auto's met lage kilometerstanden.
Bij mij was de ketting bij 209.000 km hoorbaar en toen ook vervangen.
Bij mij was de ketting bij 209.000 km hoorbaar en toen ook vervangen.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Ik vind het vooral veel Pevo's uit 2010/2011.. maar dat is een te snelle conclusie op zo'n kleine schaal.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Ja klopt inderdaad.
Heb antwoord gehad van Fiat, en gelijk weer gereageerd. Communicatie staat in de startpost.
Fiat Nederland zegt het volgende over kettingschade na het verlopen van de fabrieksgarantie:
Een beslissing met betrekking tot coulance wordt genomen door de erkende dealer en is te allen tijde afhankelijk van de situatie met betrekking tot leeftijd, kilometerstand, onderhoudshistorie van de auto en de aard van het defect.
Volgens hun beslist de dealer dus of er coulance gegeven wordt of niet. Dat is dan sinds kort veranderd blijkbaar, want normaalgesproken moet de dealer zoiets altijd voorleggen aan de importeur... Hier heb ik nog vragen over gesteld aan Fiat Nederland.
Heb antwoord gehad van Fiat, en gelijk weer gereageerd. Communicatie staat in de startpost.
Fiat Nederland zegt het volgende over kettingschade na het verlopen van de fabrieksgarantie:
Een beslissing met betrekking tot coulance wordt genomen door de erkende dealer en is te allen tijde afhankelijk van de situatie met betrekking tot leeftijd, kilometerstand, onderhoudshistorie van de auto en de aard van het defect.
Volgens hun beslist de dealer dus of er coulance gegeven wordt of niet. Dat is dan sinds kort veranderd blijkbaar, want normaalgesproken moet de dealer zoiets altijd voorleggen aan de importeur... Hier heb ik nog vragen over gesteld aan Fiat Nederland.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Het voelt nu, dat je nu dus verplicht bent om je auto altijd naar de "dure" Fiat dealer te brengen. Onze Punto Evo is 6 jaar en heeft er nu 115+++ opstaan. Diesletje loopt als een treintje, maar ik ga sinds een jaar niet meer naar de dealer. Onderhoud wordt wel gewoon goed uitgevoerd en staat ook in het onderhoudhistorie-boekje. Dus alles volgens de norm van Fiat, alleen een veelgoedkoper uurtarfief. (scheelt gauw meer als de helft).
Mocht het zover komen, dat ook bij ons dit zou gebeuren, dan zouden wij dus never en nooit geen coulance kunnen krijgen als ik dit zo lees. Dat terwijl de ketting "onderhouds" vrij is. Heb zelf ook al nagedacht om preventief de ketting te laten vervangen, maar ook mijn garage zegt gewoon dat het niet nodig is. Ik heb géén voortekenen, en ook hij zegt dat deze "onderhoudsvrij is". Toch zit het me niet lekker dat ik misschien straks ook een dikke rekening van een paar duizend euro krijg. Het kon wel eens ons laatste jaartje worden met de EVO (de GP blijft ten alle tijde) om dit gezeur voor te zijn.
Ik weet het niet wat Fiat hier doet. Trek er zwaar mijn twijfels aan, zodat Fiat zijn billen niet brand. Dan zitten wij zelf op de blaren......
Mocht het zover komen, dat ook bij ons dit zou gebeuren, dan zouden wij dus never en nooit geen coulance kunnen krijgen als ik dit zo lees. Dat terwijl de ketting "onderhouds" vrij is. Heb zelf ook al nagedacht om preventief de ketting te laten vervangen, maar ook mijn garage zegt gewoon dat het niet nodig is. Ik heb géén voortekenen, en ook hij zegt dat deze "onderhoudsvrij is". Toch zit het me niet lekker dat ik misschien straks ook een dikke rekening van een paar duizend euro krijg. Het kon wel eens ons laatste jaartje worden met de EVO (de GP blijft ten alle tijde) om dit gezeur voor te zijn.
Ik weet het niet wat Fiat hier doet. Trek er zwaar mijn twijfels aan, zodat Fiat zijn billen niet brand. Dan zitten wij zelf op de blaren......
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Kijk, ik snap dat ze grenzen moeten stellen, maar als je boekje netjes afgestempeld is, al dan niet bij de dealer, dan dienen ze gewoon de kosten volledig te vergoeden, want dit is geen normaal iets. Het is een ontwerpfout, waar de klant voor op kan draaien.
Mocht het mij gebeuren en ik krijg geen coulance dan was dit mijn 5e en laatste fiat. Mijne is wel altijd dealeronderhouden overigens, maar wel gechipt. Dan zullen ze het daar wel op schuiven. Hier had fiat zich kunnen onderscheiden van bijvoorbeeld vw/pon. Ze blijken echter allemaal hetzelfde te zijn zoals je ziet. Gewoon fouten niet toegeven en de klant opzadelen met de kosten van hun ontwerpfouten. Afschuifgedrag ala Pon.
Mocht het mij gebeuren en ik krijg geen coulance dan was dit mijn 5e en laatste fiat. Mijne is wel altijd dealeronderhouden overigens, maar wel gechipt. Dan zullen ze het daar wel op schuiven. Hier had fiat zich kunnen onderscheiden van bijvoorbeeld vw/pon. Ze blijken echter allemaal hetzelfde te zijn zoals je ziet. Gewoon fouten niet toegeven en de klant opzadelen met de kosten van hun ontwerpfouten. Afschuifgedrag ala Pon.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
In de laatste reactie van Fiat valt mij op dat ze spreken over slijtage gevoelige onderdelen.
Kunnen ze dat meer toelichting? Want als zij nu gaan zeggen dat een distributieketting een slijtage onderdeel is, dan spreken ze hun eigen standpunt met betrekking tot een onderhoudsvrije ketting daarmee tegen.
Kunnen ze dat meer toelichting? Want als zij nu gaan zeggen dat een distributieketting een slijtage onderdeel is, dan spreken ze hun eigen standpunt met betrekking tot een onderhoudsvrije ketting daarmee tegen.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Vrijwel alle delen van een auto zijn slijtage-gevoelig.
Waarschijnlijk draaien ze het op onvoldoende onderhoud (te weinig olie, niet vaak genoeg ververst) etc. etc.
Waarschijnlijk draaien ze het op onvoldoende onderhoud (te weinig olie, niet vaak genoeg ververst) etc. etc.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Nou, eigenlijk hoop ik bijna dat het bij de mijne dan mis gaat, want ik heb altijd alle beurten bij de dealer uit laten voeren, en altijd eerder dan voorgeschreven. Kijken wat hun coulance dan waard is...
Hard geld Crizz322
Hard geld Crizz322
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Mijn monteur (werkzaam bij Alfa/Fiat) denkt dat het komt door de voorgeschreven verversingsbeurten. Volgens het boekje is dit elke 30.000 km maar beter is het om de olie elke 10.000 a 15.000 km te verversen.
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Dat is idd veel geld crizz322.
En om de 15.000 olie verversen vind ik nogal snel. Zeker voor een diesel bigron.
Hoewel de dealer waar ik de auto gekocht heb (ex fiat dealer), raad aan de beurten om de 20.000 te doen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En om de 15.000 olie verversen vind ik nogal snel. Zeker voor een diesel bigron.
Hoewel de dealer waar ik de auto gekocht heb (ex fiat dealer), raad aan de beurten om de 20.000 te doen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Bij mijn vorige en mijn huidige Pevo diesel wordt de olie netjes om de 15.000 km ververst. Bij de huidige heb ik direct na aankoop de distributieketting laten vervangen. Mijn monteur zegt dat je het vooral in de gaten moet houden wanneer de Pevo bij het aanslaan even rammelt. Dit schijnt het begin van het einde te zijn. Ik ben zelf niet heel technisch dus meldt hier alleen zijn woorden. Ik was trouwens bij Tuynder ongeveer 180 euro kwijt aan materiaal en hij had er 7 uurtjes werk aan.
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo jul 12, 2017 19:22
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Speciaal vanwege dit onderwerp een account aangemaakt op het forum.
Mijn neefje Kevinr1989 heeft dus dit probleem gehad en vandaag heb ik dus preventief op aanraden van zijn vader de ketting laten controleren icm apk en beurt.
En inderdaad,ook onze distributieketting was opgerekt. Dus een vervanging waar we niet op zaten te wachten,immers onderhoudsvrij is onderhoudsvrij. Tevens heeft een collega 4 weken geleden het ook preventief laten doen.
Conclusie,Fiat heeft ondeugdelijk materiaal gebruikt en bij de verkooppraatjes bewust de boel besodemieterd.
In de states kan je dan een rechtszaak verwachten. Ikzelf heb net een mail gestuurd naar Fiat en wacht af wat het antwoord zal zijn.
Zijn er hier geen mensen die eventueel dit willen aankaarten op bv tv?Tros radar? Dat vara programma?
grtz Marcel
Mijn neefje Kevinr1989 heeft dus dit probleem gehad en vandaag heb ik dus preventief op aanraden van zijn vader de ketting laten controleren icm apk en beurt.
En inderdaad,ook onze distributieketting was opgerekt. Dus een vervanging waar we niet op zaten te wachten,immers onderhoudsvrij is onderhoudsvrij. Tevens heeft een collega 4 weken geleden het ook preventief laten doen.
Conclusie,Fiat heeft ondeugdelijk materiaal gebruikt en bij de verkooppraatjes bewust de boel besodemieterd.
In de states kan je dan een rechtszaak verwachten. Ikzelf heb net een mail gestuurd naar Fiat en wacht af wat het antwoord zal zijn.
Zijn er hier geen mensen die eventueel dit willen aankaarten op bv tv?Tros radar? Dat vara programma?
grtz Marcel
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
15 k verversen vind ik ook nogal veel voor een JTD.Kenny92 schreef:Dat is idd veel geld crizz322.
En om de 15.000 olie verversen vind ik nogal snel. Zeker voor een diesel bigron.
Hoewel de dealer waar ik de auto gekocht heb (ex fiat dealer), raad aan de beurten om de 20.000 te doen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zelf hou ik met mijn JTD c.a. 20k aan
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v
Huidig:
Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v
Huidig:
Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Ik ververs hem wel om de 15k.
Dit omdat ik ook vaker veel korte stukjes rij, wat niet bevorderlijk is voor de olie en de viscositeit ervan.
Mede ook een oorzaak van de gesneuvelde turbo bij mij. Dus hoe dan ook, rond de 15k is wisselen bij mij.
Dit omdat ik ook vaker veel korte stukjes rij, wat niet bevorderlijk is voor de olie en de viscositeit ervan.
Mede ook een oorzaak van de gesneuvelde turbo bij mij. Dus hoe dan ook, rond de 15k is wisselen bij mij.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier
Misschien al eens voorbijgekomen, maar hier interessante artikelen over rekkende kettingen:
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... we-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet dat ik een ketting heb, maar ik zorg er mede hiervoor wel voor dat de olie alijd tot MAX is bijgevuld, en niet in het midden tussen min en max. Dan is hij gewoon halfvol, en hij moet helemaal vol zijn.
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... we-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet dat ik een ketting heb, maar ik zorg er mede hiervoor wel voor dat de olie alijd tot MAX is bijgevuld, en niet in het midden tussen min en max. Dan is hij gewoon halfvol, en hij moet helemaal vol zijn.