Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Skrymger »

Kijk ook even of alles in het setje zit. Ook de olieleiding!, Spanner, geleiderails, Krukaskeerring, tandwielen, pakking en natuurlijk de ketting zelf [emoji14] bij febi Billstein zit die erin. Als je op de qverde shop kijkt raden ze aan die olieleiding mee te bestellen met originele onderdeel nummer erbij. Die zit dus al in de febi Billstein set die bij o.a. mister auto te koop is.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Vitamine
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di aug 20, 2013 18:55
Locatie: Groningen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Vitamine »

Helaas moet ik mij hier ook melden:

8. Vitamine
133.xxxkm
(Niet gechipt)
bouwjaar 2010
Reparatiekosten (nog) onbekend.

Ter info: http://forum.grandepuntoclub.nl/posting ... 4&p=288789" onclick="window.open(this.href);return false;
Vitamine schreef:Ik zal ook een duit in het zakje doen.
Afgelopen zaterdag onderweg naar een familiedag. Net 15 minuten onderweg valt de motor compleet uit (Punto Evo '10 met 133k km gereden) met een storing van het motormanagement. Auto aan de kant en Wegenwacht erbij en leest de auto uit. Twee storingen:
- Nokkensensor
- Systeemdruk brandstofverdeelleiding

Auto afgesleept naar de vaste dealer en die belt mij maandag terug met de melding dat de distributieketting geknapt is :cry: .
Een kort telefoontje met Fiat verteld mij dat men het niet raar vindt dat hij knapt met 'maar' 133k km en aangezien de auto 7 jaar oud is hoef ik niet te rekenen op coulance. Oja, de dealer moest zelf maar even contact opnemen met Fiat want het was niet de bedoeling dat de particulier dit zelf deed. Ondanks dat het de klantenservice was.
Goed, nog geen bericht van de dealer hoe extreem de schade is maar ik houd mij hart vast.
Laatst gewijzigd door Vitamine op wo jun 14, 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

Ik vind het een mooi iniatief en een "mooi" lijstje.. maar ik mis wat.
Dat die dingen af en toe breken is me wel duidelijk maar ik zou graag zien welke van deze auto's gechipt zijn.

Mag ik de aanname lanceren dat bij gechipte auto's deze kettingen vaker de geest geven?
Wie het weet mag het zeggen.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door ing_BRW »

Goede vraag Elco. Ik heb mij ook altijd afgevraagd in hoeverre tuning effect heeft op de je distributie. In theorie staat die natuurlijk in verbinding met je nokkenas.

En natuurlijk heb ik het even uitgezocht :lol:

1. silent_intruder
Voor zover ik kan vinden stock

2. ing_BRW
SaVaLi @ 96.000km

3. silven010
Voor zover ik kan vinden stock

4. fia(t)sco
Voor zover ik kan vinden stock

5. Warpten
SaVaLi @ 72.500km

6. tjo
Voor zover ik kan vinden stock

7. kevinr1989
SaVaLi @ 100.000km

8. crizz322
Voor zover ik kan vinden stock

9.Vitamine
Stock
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Denk niet dat chippen van invloed is op de ketting. Zal eens informeren bij Ronald. Balen vitamine! Ik zet je erbij in de lijst. Nummer 9. Had een reactie gehad via Facebook. Zal die ook verwerken in de startpost. Ze weten dat ik het hier communiceer. Sindsdien ook geen reactie meer gehad overigens

Edit: zie dat vitamine er al bij staat. Bedankt Elco (denk ik). Zit zelf op een iPad en werkt wat lastig. Zit in de kost in Groningen ivm Mn werk. Vandaar.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Kenny92 »

Wat ik me juist afvraag, wie rijd het op de manier van het nieuwe rijden? Dus in de 4e versnelling 50 rijden. Kortom vroeg opschakelen en niet te veel toeren. En dan wie juist niet.
Dit omdat ik toevallig laatst een foto zag van een ketting met het nieuwe rijden en het "oude" rijden. Kan alleen de foto helaas niet terug vinden. Maar de ketting waarmee het nieuwe rijden werd toegepast was meer opgerekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Daar heb ik ook wat van gelezen inderdaad. Dat het nieuwe rijden funest is voor motoren, ook distributiekettingen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Kenny92 »

Daarom ben ik er erg benieuwd naar hoe iedereen gereden heeft. Wellicht dat misschien zo langzaam ergens iets van een oorzaak boven water kan komen.
Stel het licht aan het nieuwe rijden. Dan ga ik het schakelen er wel op aanpassen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Skrymger »

Dan maar iets meer verbruik ;) alstie netjes warm is gereden vind ik dat sowieso niet heel erg

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Het nieuwe rijden doe ik zoiezo niet aan mee.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thomas1993
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 15, 2016 21:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Thomas1993 »

Zit zelf te twijfelen om de ketting preventief te vervangen, zit nu op 153K en is van 2012.
Bij een kennis van mij is die zelfs 2 keer stuk gegaan.
Ik meen dat die toen een andere ketting gekregen heeft die standaard op de 1.3 zit die in de Doblo ligt.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door ing_BRW »

Hopelijk heeft hij daar niet meer voor betaald dan voor een "standaard" ketting, want zou je het bijna oplichting kunnen noemen :o .
In theorie zijn het dezelfde motoren, dus ook dezelfde onderdelen. De onderdeelnummers van de Fiat ketting op de 1.3 diesel zijn namelijk voor de Punto en Doblo (en Panda, Idea, Strada, Palio, Alfa Romeo Mito, Lancia Ypsiolon en Musa) hetzelfde (55221385).
Thomas1993
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 15, 2016 21:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Thomas1993 »

Of die er meer voor betaald heeft weet ik niet.
Heb even een offerte aangevraagd bij de Fiat delear en komt op 970 euro voor ketting etc. vervangen en 4 nieuwe gloeiboegies.
Hoop geld voor iets preventiefs maar als die knapt kost het al gauw het dubbele.
Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Tammo »

Het 'nieuwe' rijden ben ik geen fan van. Een JTD vind het fijn om af en toe flink wat vermogen te leveren.

Hoe zeer dit invloed heeft op de ketting, ik verwacht van niet.

Het probleem is dat de ketting oprekt en dat de spanner dat op een gegeven moment niet meer kan opvangen, heel jammer dat Fiat hier geen oplossing voor kan bedenken, zodat iemand die dat wil het probleem ook voorgoed achter zich kan laten.
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
IvdZijden
Berichten: 7
Lid geworden op: do feb 25, 2016 14:14
Locatie: Rotterdam

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door IvdZijden »

Mijn ketting is 3000 km geleden gebroken, kosten 1800,- bij kmstand 138000. bouwjaar 2010. punto is niet gechipt.
:(
Plaats reactie