Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

WillyNie
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 10, 2014 16:35

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door WillyNie »

Wat me opvalt zijn het auto's met lage kilometerstanden.

Bij mij was de ketting bij 209.000 km hoorbaar en toen ook vervangen.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Scarrrr »

Ik vind het vooral veel Pevo's uit 2010/2011.. maar dat is een te snelle conclusie op zo'n kleine schaal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Ja klopt inderdaad.

Heb antwoord gehad van Fiat, en gelijk weer gereageerd. Communicatie staat in de startpost.

Fiat Nederland zegt het volgende over kettingschade na het verlopen van de fabrieksgarantie:

Een beslissing met betrekking tot coulance wordt genomen door de erkende dealer en is te allen tijde afhankelijk van de situatie met betrekking tot leeftijd, kilometerstand, onderhoudshistorie van de auto en de aard van het defect.

Volgens hun beslist de dealer dus of er coulance gegeven wordt of niet. Dat is dan sinds kort veranderd blijkbaar, want normaalgesproken moet de dealer zoiets altijd voorleggen aan de importeur... Hier heb ik nog vragen over gesteld aan Fiat Nederland.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door tonyvandenbroek »

Het voelt nu, dat je nu dus verplicht bent om je auto altijd naar de "dure" Fiat dealer te brengen. Onze Punto Evo is 6 jaar en heeft er nu 115+++ opstaan. Diesletje loopt als een treintje, maar ik ga sinds een jaar niet meer naar de dealer. Onderhoud wordt wel gewoon goed uitgevoerd en staat ook in het onderhoudhistorie-boekje. Dus alles volgens de norm van Fiat, alleen een veelgoedkoper uurtarfief. (scheelt gauw meer als de helft).

Mocht het zover komen, dat ook bij ons dit zou gebeuren, dan zouden wij dus never en nooit geen coulance kunnen krijgen als ik dit zo lees. Dat terwijl de ketting "onderhouds" vrij is. Heb zelf ook al nagedacht om preventief de ketting te laten vervangen, maar ook mijn garage zegt gewoon dat het niet nodig is. Ik heb géén voortekenen, en ook hij zegt dat deze "onderhoudsvrij is". Toch zit het me niet lekker dat ik misschien straks ook een dikke rekening van een paar duizend euro krijg. Het kon wel eens ons laatste jaartje worden met de EVO (de GP blijft ten alle tijde) om dit gezeur voor te zijn.

Ik weet het niet wat Fiat hier doet. Trek er zwaar mijn twijfels aan, zodat Fiat zijn billen niet brand. Dan zitten wij zelf op de blaren...... 8-|
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Kijk, ik snap dat ze grenzen moeten stellen, maar als je boekje netjes afgestempeld is, al dan niet bij de dealer, dan dienen ze gewoon de kosten volledig te vergoeden, want dit is geen normaal iets. Het is een ontwerpfout, waar de klant voor op kan draaien.
Mocht het mij gebeuren en ik krijg geen coulance dan was dit mijn 5e en laatste fiat. Mijne is wel altijd dealeronderhouden overigens, maar wel gechipt. Dan zullen ze het daar wel op schuiven. Hier had fiat zich kunnen onderscheiden van bijvoorbeeld vw/pon. Ze blijken echter allemaal hetzelfde te zijn zoals je ziet. Gewoon fouten niet toegeven en de klant opzadelen met de kosten van hun ontwerpfouten. Afschuifgedrag ala Pon.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door ing_BRW »

In de laatste reactie van Fiat valt mij op dat ze spreken over slijtage gevoelige onderdelen.
Kunnen ze dat meer toelichting? Want als zij nu gaan zeggen dat een distributieketting een slijtage onderdeel is, dan spreken ze hun eigen standpunt met betrekking tot een onderhoudsvrije ketting daarmee tegen.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Vrijwel alle delen van een auto zijn slijtage-gevoelig.
Waarschijnlijk draaien ze het op onvoldoende onderhoud (te weinig olie, niet vaak genoeg ververst) etc. etc.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Nou, eigenlijk hoop ik bijna dat het bij de mijne dan mis gaat, want ik heb altijd alle beurten bij de dealer uit laten voeren, en altijd eerder dan voorgeschreven. Kijken wat hun coulance dan waard is...

Hard geld Crizz322 :(
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door BiGRoN »

Mijn monteur (werkzaam bij Alfa/Fiat) denkt dat het komt door de voorgeschreven verversingsbeurten. Volgens het boekje is dit elke 30.000 km maar beter is het om de olie elke 10.000 a 15.000 km te verversen.
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Kenny92 »

Dat is idd veel geld crizz322.

En om de 15.000 olie verversen vind ik nogal snel. Zeker voor een diesel bigron.
Hoewel de dealer waar ik de auto gekocht heb (ex fiat dealer), raad aan de beurten om de 20.000 te doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door BiGRoN »

Bij mijn vorige en mijn huidige Pevo diesel wordt de olie netjes om de 15.000 km ververst. Bij de huidige heb ik direct na aankoop de distributieketting laten vervangen. Mijn monteur zegt dat je het vooral in de gaten moet houden wanneer de Pevo bij het aanslaan even rammelt. Dit schijnt het begin van het einde te zijn. Ik ben zelf niet heel technisch dus meldt hier alleen zijn woorden. Ik was trouwens bij Tuynder ongeveer 180 euro kwijt aan materiaal en hij had er 7 uurtjes werk aan.
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Budmeister
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jul 12, 2017 19:22

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Budmeister »

Speciaal vanwege dit onderwerp een account aangemaakt op het forum.

Mijn neefje Kevinr1989 heeft dus dit probleem gehad en vandaag heb ik dus preventief op aanraden van zijn vader de ketting laten controleren icm apk en beurt.
En inderdaad,ook onze distributieketting was opgerekt. Dus een vervanging waar we niet op zaten te wachten,immers onderhoudsvrij is onderhoudsvrij. Tevens heeft een collega 4 weken geleden het ook preventief laten doen.
Conclusie,Fiat heeft ondeugdelijk materiaal gebruikt en bij de verkooppraatjes bewust de boel besodemieterd.
In de states kan je dan een rechtszaak verwachten. Ikzelf heb net een mail gestuurd naar Fiat en wacht af wat het antwoord zal zijn.
Zijn er hier geen mensen die eventueel dit willen aankaarten op bv tv?Tros radar? Dat vara programma?

grtz Marcel
Gebruikersavatar
Tammo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr dec 23, 2016 0:03
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Tammo »

Kenny92 schreef:Dat is idd veel geld crizz322.

En om de 15.000 olie verversen vind ik nogal snel. Zeker voor een diesel bigron.
Hoewel de dealer waar ik de auto gekocht heb (ex fiat dealer), raad aan de beurten om de 20.000 te doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
15 k verversen vind ik ook nogal veel voor een JTD.

Zelf hou ik met mijn JTD c.a. 20k aan
Alfa 146 1997 1.6 Twinspark Lusso
Alfa 147 2001 1.6 Twinspark Veloce G3
Alfa 156 2004 1.9 JTD 16v

Huidig:

Alfa 159 2007 2.4 JTD Berlina
Fiat Punto 2012 Twin Air
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Sjoerd H. »

Ik ververs hem wel om de 15k.
Dit omdat ik ook vaker veel korte stukjes rij, wat niet bevorderlijk is voor de olie en de viscositeit ervan.
Mede ook een oorzaak van de gesneuvelde turbo bij mij. Dus hoe dan ook, rond de 15k is wisselen bij mij.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door BramvE »

Misschien al eens voorbijgekomen, maar hier interessante artikelen over rekkende kettingen:

http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... we-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet dat ik een ketting heb, maar ik zorg er mede hiervoor wel voor dat de olie alijd tot MAX is bijgevuld, en niet in het midden tussen min en max. Dan is hij gewoon halfvol, en hij moet helemaal vol zijn.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie