Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

JZwolle
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 20:44

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door JZwolle »

Altijd dealer onderhouden en pas +- 4 jaar oud > garantie toch? En anders coulance, en als men dat niet wil. Rechtsbijstand. Je koopt een diesel om kilometers te maken, daarmee is de te verwachten levensduur langer dan 154000 km.
Laatst gewijzigd door J.V. op di okt 10, 2017 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie voorwaarden
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Toevallig heb ik vanmorgen een mail gehad van mijn dealer. Ik heb mijn evo in de verkoop en een potentiele koper. Die heeft me gevraagd bij de dealer na te vragen of ik kan rekenen op enige coulance wanneer ik de ketting preventief laat vervangen. Lees even goed door!

Goedemorgen Mark,

Met de prijs van een universele garage kan ik niet mee, alleen de originele onderdelen zijn al een stuk duurder. Wij rekenen voor deze reparatie €850,- inclusief BTW. Wanneer de ketting breekt zijn er voor uw auto geen coulance mogelijkheden meer, de auto is bijna 6 jaar, coulance kan ik maar geven tot 5 jaar. Het zou in deze dus niets uitmaken. Wanneer de ketting breekt heb je kans op grote motorschade wat een aantal keer het bovenstaande bedrag zou kosten.

Als ik iets voor u kan betekenen hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

**** ** *******
Service manager

Aangezien jouw Mito nog geen 5 jaar is zou dit dus coulance moeten zijn.

Overigens zijn de kettingen die Fiat en Alfa monteren ook gewoon van Febi. De service manager heeft het in zijn bericht over het feit dat originele onderdelen veel duurder zijn, maar die zijn dus even duur. Alleen heeft een dealer er meer winst op.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
sijbren
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 11, 2017 20:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door sijbren »

Hallo, ik volg dit topic al een poosje en heb al veel info van het forum gehaald. Maar nu me toch maar eens aangemeld :)
De reden daarvoor is iets minder... Afgelopen september is de ketting van mijn evo 2011 ook gebroken :cry:
Kilometerstand +/- 203.000. Het gebeurde tijdens mijn vakantie. Auto af laten slepen door een berger en naar mijn vaste garage laten brengen. Daar kreeg ik later het bericht van dat ik ongeveer moest rekenen op €3500,- voor een ander blok (incl. montage en btw) Voor de Fiat, met kapotte motor wil mijn garage er €1000,- voor geven. Ik heb mijn auto geschorst en een Citroën C3 1.6 e-hdi uit 2012 gekocht. Coulance hoef ik denk ik niet op te rekenen, aangezien mijn auto niet in onderhoud was bij een dealer maar bij een universele garage in mijn dorp. Ik neig er toch naar om de auto maar van de hand te doen en €1000,- in mijn zak te steken. Ik heb de Punto 2 1/2 jaar gehad en ongeveer 75.000 km mee gereden. Erg jammer dat het zo gelopen is. Vond het altijd een fijne auto, maar nu ben ik het vertrouwen in de evo wel kwijt...
bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Pas je ook op met de 1.6hdi? Deze heeft ook vervelende problemen.
Zorg regelmatig voor verse olie, het liefste een halve liter extra en gebruik het start-stopsysteem niet.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

@sijbren,

3500 euro is wel heel veel hoor. Er was hier iemand op het forum die ze regelmatig repareert, en die was nog nooit boven de 1500,00 uitgekomen. Staat ook ergens in dit topic volgens mij. Vooralsnog wel enorm balen natuurlijk!

Heb het even opgezocht!

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 85#p289985" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij kan hem repareren of wil hem anders wel overnemen denk ik!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Kijk is bij de onderdelenlijn voor een motor.
1400euro.
Wisselen kost circa 700euro.

Revisiemotor incl nieuwe ketting 1750euro.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Scarrrr »

TomvdWeerd schreef:Hallo allen,

Ook ik heb, net als JZwolle, een account aangemaakt voor mijn situatie. Ik rijd (of eigenlijk reed) in een Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO (als ik me niet vergis bijna, zo niet hetzelfde, blok als waar we het in dit topic over hebben?). Deze MiTo heeft bouwjaar 2013 en op dit moment 154.000km op de teller. Altijd netjes dealer onderhouden.

Tot afgelopen zaterdagnacht... Ik reed +- 50 km/h toen ineens de toeren wegvielen en hij niks meer deed. Op het dashboard verscheen ''laat motor controleren''. Vandaag is hij bij de dealer aangekomen en die belde mij met het slechte nieuws dat de distributieketting was gebroken.
.
:x

Sjonge jonge.. ik had stiekem al mijn oog laten vallen op een Mito als vervanger van de Punto.. :(
Afbeelding
JZwolle
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 20:44

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door JZwolle »

Een update van mij: de verkopende garage wil de helft van de kosten betalen :) Ik heb de auto zonder garantie gekocht dus dit is erg netjes van ze. De auto is met een beetje geluk over 2 weken klaar. Ik ga nog wel even een klacht naar Fiat sturen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Wow, dat is zeker netjes van de garage! Alleen zullen ze er nog niets aan te kort komen vermoed ik , maar dan nog. Zou zeker contact opnemen met fiat!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Sherkenized »

Goededag,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Pevo 1.3 Mjet uit 2010 met nu 207.000km op de teller. Nu kwam mij ten gehore dat er mogelijk problemen zouden kunnen zijn met de Ketting rondom deze auto's en bouwjaar.

Ik ben op advies langs de dealer gereden. De hebben even geluisterd bij een koude start en hij loopt als een zonnetje zonder gerammel of iets in die trend. Dus zo op het eerste gezicht (gehoor) niets aan de hand. Nu is dit natuurlijk geen garantie dat er niets mee aan de hand is. Echter als je het wilt laten controleren kan je het net zo goed vervangen. Dat kost bij de Fiat Dealer (autoplace Almere) €800 euro. Dat is een hoop geld!

Ik heb bij de Dealer het verhaal neer gelegd wat ik hier heb gelezen. Deze mannen allebei 15 jaar ervaring hebben het bij hun slechts 1 keer eerder gezien een geknapte ketting. Hun melde ook, het is onderhoudsvrij dat wil niet zeggen dat het ongelimiteerd mee gaat. Nu is er ook niet per definitie een gegeven kmstand waarop je hem dan ook echt moet vervangen als je dat wel wil dan ongeveer het zelfde als een riem. Deze dealer gaf aan dat het niet nodig is als je hem niet hoort of dat de auto geen rare geluiden of verbruiken geeft. maar als je er een goed gevoel bij wilt hebben kan je het alleen maar preventief laten vervangen.

Hierop ben ik naar mijn eigen vaste garage geweest. Deze gaf hetzelfde oordeel. Hij klinkt en loopt als een zonnetje. geen reden om hem te vervangen. Hij vond het overigens onzin om hem preventief te laten vervangen. je hoort/merkt het vanzelf als hij anders loopt dan hoort. en als het onderhoud goed is moet je er gewoon mee kunnen blijven rijden. Hij kon vanwege wat drukte daar nog niet zo even een prijs geven wat het moet kosten om het preventief te doen. Echter was het absoluut geen advies.

Conclusie ik ben eigenlijk geen steek verder en toch ook weer wel. Die van mij klinkt iig nog uitstekend het verbruik is subliem en alle vloeistoffen op peil en het onderhoud is prima. Ik hoef me iig niet druk te maken over een te losse riem. Knappen kan een ketting altijd ondanks dat het niet zou moeten zou het wel kunnen. zelfs als je hem preventief zou laten vervangen kan hij in theorie 100km daarna alsnog kunnen knappen. onderhoudsvrij is niet hetzelfde als eindeloos. overigens vind ik het wel bizar dat je dus een ketting ongeveer hetzelfde als een riem zou moeten laten vervangen. wat dan weer een stuk duurder is dan een riem. (tot zo ver het genot van een riem).

Ik vertrouw op de 3 mannen die er verstand van hebben dat het beestje nog in goede staat is en hou het kwa geluid en dergelijke in de gaten. Mocht ik een monteur vinden die het voor 400 preventief zou kunnen vervangen zou ik het wellicht overwegen.

Er zijn 18000 punto's verkocht in nederland in 2010 en 2011 samen. neem die 20 die zicht gemeld hebben plus 20 zonder melding hier dus neem 40 dan heb je het over 0.22% van alle punto's in nederland waarbij het voorkomt na een 6 a 7 jaar. dat is wel heel minimaal natuurlijk. Dus tja....goed onderhoud. regelmatige controles, normaal doen met je auto dan ben je volgens mij een gelukkige punto rijder. en als je pech hebt. val je onder die nog geen procent. en als je het heel ruim neemt 1 procent. Verwaarloosbaar? of is het nou kolder?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

@Sherkenized,

Het is heel lastig te zeggen hoe groot het percentage is waarbij het misgaat. Maar ik schat van wel meer dan 40 in heel Nederland. Mensen komen hier bij toeval terecht, en de meeste gevallen hier waren al lid voordat hun ketting brak.

Maar zoals je zegt, goed onderhoud en regelmatige controle kan een hoop ellende voorkomen. En gewoon normaal ermee omgaan.

Heb mijn eigen mjet verkocht, en de koper meegegeven dat hij het goed in de gaten moet houden. Mijne had 178k gelopen maar de ketting was nog gewoon goed. Hij is 2x gecheckt door de dealer bij de laatste 2 beurten.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Sherkenized »

@Odelot wat netjes dat je dat eerlijk aangeeft bij de koper! Ik kwam achteraf nog wel wat dingetjes tegen bij mijn Punto. ondanks dat er "niks mis mee" was.

natuurlijk is het percentage lastig te schatten. maar zelfs al zouden het er 200 zijn dan is het nog slechts een procent ongeveer. Dat is natuurlijk op zich best pittig maar we hebben het hier ook wel over auto's van 6 a 7 jaar oud. met die jaren mag je slijtage, slecht onderhoud of foutief gebruik zeker niet afschrijven als redenen van het knappen.

en natuurlijk zullen er een aantal zijn met uitstekend onderhoud en goed gebruik waar het ook gebeurd. maar dit kan nu eenmaal gebeuren en is te verwaarlozen op het verkochte aantal punto's.

Ik zeg niet dat er niets mis is met die kettingen. maar het probleem opblazen is ook niet nodig. het zijn degelijke auto's. een stukje perspectief is wel belangrijk in deze.

uiteraard waren een aantal hier al lid. maar ook een groot gedeelte kwam hier door het probleem te hebben ondervonden. ik kwam hier ook door een probleem/vraagstuk over mijn punto. maar zoals ik al zei neem er 200 en je zit op nog ongeveer een procent van de verkochte punt's van dat bouwjaar.

Het is een aandachtspuntje voor de Punto! maar voor alle auto's! niets gaat oneindig mee. en alle auto's hebben goed onderhoud nodig en een beheerste rijstijl en omgang met het materiaal.

Goed dat ik erop gewezen werd! Blij dat ik heb laten controleren (soort van) en ik creer nu gewoon wat extra ruimte in het onderhoudsbudget dat mocht het wat raar gaan doen dat ik het laat vervangen.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Scarrrr »

Als je zoekt op het 1.3mjet blok (google) dan zie je al snel dat het geen klein probleem is. Bijna alle auto's hier op het forum hadden de 200.000km nog niet behaald. Je mag toch verwachten dat een auto langer mee gaat dan 7j/200.000km?

Daarbij, die 18000 punto's waren vast niet allemaal 1.3mjets. Andere blokken hebben namelijk gewoon een distributieriem.

Natuurlijk is onderhoud, rijgedrag etc allemaal van invloed en het is lastig om aan te wijzen wat hier nou echt de oorzaak van is, maar kijk het lijstje na en dan kun je niet ontkennen dat er een patroon te zien is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

Afgelopen Maandag heeft mijn 1.3MJet een 85K beurt gehad. Ik trek mijn onderhoud altijd naar voren om eventuele problemen voor te zijn.
Echter, wat ik al bevreesde is bij mij ook waarheid geworden.
Diagnose: Ketting opgerekt en zal bij Fiat onder coulance worden aangeboden door mijn dealer. Hoop hier snel meer duidelijkheid over te ontvangen.

85K! Niet gechipped en rij nooit extreem...dacht ik want ik heb het vermoede dat "het nieuwe rijden" hier een oorzaak van is. Google er maar eens op. Zoveel berichten, zoveel problemen.
Ben er onmiddelijk meegestopt na adviezen van mede Punto eigenaren. Ik ben de "oude" diesels gewend, maar deze 1.3MJet wil blijkbaar op een andere manier behandeld worden.

85K! Ongelofelijk! Mijn dealer wist me te vertellen dat diverse andere merken zelfde issues hebben met hun diesels. Peugeot, Opel en VAG om maar wat op te noemen.

85K! Vooralsnog is er geen schade maar het zal je niet verbazen dat ik weinig vertrouwen heb in dat ding nu.

85K! To be continued..
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

:x balen zeg!
Ik zou er maar mee uitkijken nu en hopen dat ‘ie niet gaat breken...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie