Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Sherkenized »

Ik heb bij mijn punto 2010 1.3 mtj. , het hele zaakje preventief laten vervangen. Daarbij kwam ook nog eens een bijna doorgeroeste carterpan. (lekker spul). Als met al koste het bij elkaar 900 euro.

Zo zonde van het geld. maar goed dat is wel een peule schil ten opzichte van een geknapte riem. hij lijkt wel iets minder zuinig te rijden inmiddels. geen idee hoe dat ineens kan wel daarbij gezegd hebben dat ik het nieuwe rijden niet meer toepas.

Inmiddels een kleine 2 maanden verder. Nu heeft mijn punto last van het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Bij het aan en uit starten verdwijnt het weer en even later schiet het er weer, in inmiddels steeds vaker.
op het forum al het probleem gevonden. wederom een veel voorkomend fiat probleem. Dus nu van de week waarschijnlijk naar Beuningen om de sensor te laten vervangen zoals meerdere leden op dit forum hebben gedaan. weer zeker 290 euro. Voor het geld wat ik inmiddels al in de punto hebt gestoken aankoop en onderhoud/reparatie in nog geen half jaar had ik een hele mooie nieuwere auto kunnen kopen. en dan heb ik het nog niet eens gehad over de stop&go die het maar bij vlagen doet.

A fijn. mijn eerste en laatste fiat. wel hoop ik hier nog een jaar of twee mee te kunnen rijden. Het is een mooie luxe uitvoering en rijd heerlijk 8) en ik heb ook geen geld meer voor iets soortgelijks... :lol:
Gebruikersavatar
Java kriel
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: za sep 26, 2015 19:40
Locatie: Top je van Fryslan

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Java kriel »

Het start stop systeem werkt pas als je aan verschillende voor waarden vol doet. Auto in zijn vrij koppeling los en turbo niet te veel toeren ect.

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
Grande Punto 1.3 multijet. Als je hem wast is hij wit maar na 2 minuten zwart....
√ Originele cruise control achteraf ingebouwd
√ Originele mist lampen achteraf ingebouwd
Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Sherkenized »

Dat begrijp ik. echter hij geeft de melding zelf. "start en stop systeem niet beschikbaar". en heel sporadisch doet hij het ineens wel en dan schrik ik zowat. dan is het ineens stil.

en soms staat hij op S&S en dan slaat hij ineens vanzelf weer aan. a fijn ik heb er niet echt last van nooit z'n systeem gehad dus mis het ook niet ofzo. met de tijd maar eens naar kijken,
Laatst gewijzigd door J.V. op zo jan 21, 2018 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: S.v.p. letten op het onnodig gebruik maken van de ‘citeer’-knop (zie forumvoorwaarden)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Odelot »

Als je graag de start stop gebruikt moet je een goede accu aanschaffen. Ik heb ivm de standkachel een paar keer een nieuwe accu moeten plaatsen. Als laatste had ik een Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah(20h) 278x175x190x190.

Start/stop werkte perfect met die accu. Heeft het nog nooit zo vaak gedaan. En dat terwijl ik daarvoor een nog iets zwaardere accu had, maar niet een speciaal start/stop exemplaar. Ik dacht eerst, het zal wel meer een reclame iets zijn, maar hij werkte echt heel goed die accu.

Heb het al vaker gelezen op het forum dat een accu de oplossing bood voor het start/stop probleem.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Sherkenized »

Dank je voor de tip, Zodra er weer wat mogelijkheden zijn om te doen aan de auto zal ik die accu gaan plaatsen. best logisch dat het een accu dingetje is natuurlijk! een nieuwe goede accu kan sowieso geen kwaad natuurlijk.
Laatst gewijzigd door J.V. op zo jan 21, 2018 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: S.v.p. letten op het onnodig gebruik maken van de ‘citeer’-knop (zie forumvoorwaarden)
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door tcp461 »

Idd, ook met veel korte ritten laadt de accu niet voldoende op (wij rijden altijd met licht aan, want mijn vrouw kan het lichtknopje niet vinden,sinds wij ooit een Nederlandse Zweed gehad hebben [emoji4]) en werkt start/stop niet of nauwelijks

Verstuurd vanaf mijn F8131 met Tapatalk
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Sherkenized
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di okt 17, 2017 8:10
Locatie: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Sherkenized »

Whut? tja dat doe ik ook altijd. rij altijd met licht aan en alles wat erbij komt kijken. Dan snap ik ook wel dat de mijne het niet zo denderend doet. toch maar wat sneller gaan regelen.
Laatst gewijzigd door J.V. op wo jan 24, 2018 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: S.v.p. letten op het onnodig gebruiken van de ‘citeer’-knop (zie forumvoorwaarden)
Nielsb20
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 20, 2018 12:20

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Nielsb20 »

Ik mijn auto inmiddels terug. Bij de garage hebben ze hem twee ochtenden oprij koud gestart en beide keren was het geluid niet aanwezig :+ Mogelijk is één van de gloeibougies niet helemaal 100%. Bij het het uitlezen van de auto geeft deze echter geen storing aan. Advies tot dusver is bij koud weer een extra keer voorgloeien. Mocht het de bougie zijn en deze begeeft komt er een foutmelding op het dashboard en kan deze worden vervangen. Een probleem met de ketting was er op dit moment niet! :-]
Andreschuit
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 18:34

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Andreschuit »

Nou de Punto rijd inmiddels weer, 1825,= euro , andere cilinderkop, tuimelaars, kettingset, tandwielen enz, enz.
in het inlaatgedeelte, egr, zat volgens de garage een hele dikke koek op die is gereinigd. Het valt mij op dat bij de introduktie van de Punto (diesel) een SCHONE diesel pretendeerde te zijn maar heb de katalysator al eens moeten laten reinigen met regeneratie vloeistof en hoorde nu van de sterk vervuilde inlaat. Verklaart ook de stinkende diesellucht zo af en toe denk ik. Een remedie zou volgens de monteur kunnen zijn om hoger in de toeren te gaan rijden mja dat doet de gemiddelde dieselrijder niet.Nouja ik hoop voorlopig weer van ons dieseltje te genieten
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door RaydeJee »

Voor het milieu qua uitstoot schoon (behalve als de auto regenereert :D ) en van binnen een grote ramp. Alles koekt inderdaad dicht.
sijbren
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 11, 2017 20:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door sijbren »

Vorige week via, http://www.fiat.nl/contact, contact gezocht met Fiat. Gister een sms van Fiat met het verzoek hen terug te bellen. Ik heb net terug gebeld en daar kreeg ik te horen dat de coulance termijn ruim verstreken was. Ook was mijn km stand ruim voorbij de grens waarbij ze eventueel nog iets tegemoet komen. Bouwjaar 2011 en +/- 203.000 km. In het contactformulier had ik ook nog de link naar deze post vermeld. Dus helaas pindakaas...
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Odelot »

Ja Fiat doet nada. Even een review op hun facebook achterlaten. En je verhaal gelijk erbij vertellen, zodat potentiële kopers weten waar ze aan toe zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Rado »

Een distributieketting(set) is een slijtageproduct met een beperkte levensduur en de claim dat deze onderhoudvrij zou zijn is niet gelijk aan het verlenen van levenslange garantie.
Fiat levert fabrieksgarantie en coulance volgens voorwaarden, als men het daar niet mee eens is kan men juridische stappen onderenemen.

De gemonteerde distributieketting is helaas van een dergelijke constructie dat ik adviseer om deze bij 150.000km te laten vervangen. Het is mij onbekend of dit alleen bepaalde bouwjaren (2010-2012?) betreft.
Men zou de distributie ook elke 15.000km kunnen laten controleren door een dealer maar dit is natuurlijk ook garantie tot aan de deur.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Odelot »

Onderhoudsvrij versta ik onder dat dergelijk onderdeel gewoon een motorleven lang mee gaat. Als het onderhoudsarm zou zijn zou het een ander verhaal zijn.

Fiat heeft nu zaken mooier voorgespiegeld dat ze in werkelijkheid zijn. Als verkoopargument hebben ze klanten voorgeschoteld dat de distributieketting van de 1.3 mjet onderhoudsvrij zou zijn. Een groot voordeel t.o.v een distributieriem volgens de verkooppraatjes.
Dat zogenaamde voordeel blijkt voor veel kopers dus helemaal niet zo voordelig uit te pakken dan Fiat zijn kopers voorgehouden heeft.

Daar zit dus de crux.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 24 gedupeer

Bericht door Rado »

Onderhoudsvrij of onderhoudsarm; er is geen vervangingstermijn aangegeven voor de distributieketting maar dit is een slijtageproduct dat echt een keer moet worden vervangen.
Hoe wordt in dit geval een motorleven gedefinieerd?
Ik ben het er mee eens dat er een duplex ketting gebruikt had moeten worden die minstens 250.000km mee zou moeten gaan. Maar ook dit zou geen enkele garantie geven.
Onderhoudsvrij of onderhoudsarm wil niet zeggen dat in geval van een falen altijd garantie of coulance moet worden verleend door de leverancier.
Om in dit geval uitsluitsel te krijgen tussen gevoel en werkelijkheid kan het beste een jurist geraadpleegd worden die is gespecialiseerd in consumentenrecht.
Plaats reactie