NordicGP2006


Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeerden!

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Petrovic » di jun 19, 2018 9:00

Sinds kort een eigenaar van een Fiat punto 1,3 diesel uit 2011. Er staat 187.000km op de teller. Volgens mij kan ik beter deze preventief laten vervangen als ik het zo lees?
Petrovic
 
Berichten: 5
Geregistreerd: do jun 14, 2018 21:38

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Odelot » di jun 19, 2018 12:28

Dat vermoeden heb ik ook 8)
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4758
Geregistreerd: za mei 07, 2011 18:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Sherkenized » di jun 19, 2018 17:04

Petrovic schreef:Sinds kort een eigenaar van een Fiat punto 1,3 diesel uit 2011. Er staat 187.000km op de teller. Volgens mij kan ik beter deze preventief laten vervangen als ik het zo lees?


Ik hoor net van een iemand op de facebookgroep van het forum die een week geleden een M-jet heeft gekocht uit 2010 met 130 K op de teller waarvan de ketting nu geknapt is.

Dus volmondig JA.

Ik heb het een twee maanden na mijn aankoop ook maar laten doen naar aanleiding van dit topic.

Gewoon doen het is even geld...maar als die klapt ben je veel verder van huis.
Sherkenized
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 17
Geregistreerd: di okt 17, 2017 9:10
Woonplaats: Almere

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Petrovic » ma jun 25, 2018 22:35

Duidelijk.

Wel verwarrend. Een garage monteur die alleen Fiat en Alpha romeo auto's doet gaf aan dat er alleen indicatie is om te vervangen als er geratel te horen is. Dit was bij mijn auto niet het geval en hij adviseerde om het niet te doen.

Zijn er mensen waarbij de ketting geknapt is zonder da hiervoor geratel te horen was?

Hoeveel procent van de auto's krijgt eigenlijk een ketting probleem?
Petrovic
 
Berichten: 5
Geregistreerd: do jun 14, 2018 21:38

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Scarrrr » di jun 26, 2018 10:05

Is lastig te zeggen.. Een monteur kan zo'n ratel er misschien nog wel uithalen, maar de meeste mensen herkennen het geluid niet omdat het er langzaam insluipt.

Als ze knappen tussen de 150k en 200k km en de auto's zijn nu ~10j oud (meeste zijn evo's vanaf 2010) dan moet er dus 15 tot 20k per jaar mee gereden zijn. Volgens mij halen de meeste Punto's (toch vaak de 2e auto) dat niet.

Ik vermoed dus dat we de komende jaren een enorme toename gaan zien in kapotte kettingen omdat meer en meer auto's het 'kritieke punt' gaan bereiken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Scarrrr
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 171
Geregistreerd: za aug 15, 2015 16:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor mierenlokdoosje » wo jun 27, 2018 14:10

Beste lezers,

Nieuw op het forum hier, maar deze en andere topics al flink doorgepluist om wat verduidelijking te krijgen.
Ik heb m'n prachtige rode Evo 1.3 Mjet 2011 met 140000 op de teller nu een maandje of drie en hij gaat vrijdag naar de garage voor een beurtje en een banden/velgenwissel.

Nu ben ik toch een beetje in dubio geraakt door dit topic en vooral door jullie adviezen om de ketting preventief te laten vervangen. Ik vind die honderden euro's gewoon veel geld voor een arme student. Zal ik vrijdag vragen om 'm te laten nakijken en desnoods te laten vervangen of gewoon meteen een nieuwe erin laten zetten?
mierenlokdoosje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: wo jun 27, 2018 13:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Scarrrr » wo jun 27, 2018 14:18

Een 2011 Punto aanschaffen en 'arme student' strookt in mijn ogen niet helemaal met elkaar. Maar goed.

Je weet dat het risico er is. Motorblok reviseren kost een veelvoud van het vervangen van de distributie. Aan jou om de kosten-baten-risico analyse te maken.

Bij mijn punto ging de aandrijfas 4 weken na aanschaf kapot. Bij aankoop waren er tekenen die later erger werden, maar ik kon ze op dat moment niet toeschrijven aan iets wat me uiteindelijk 600 ging kosten. Was ik niet blij mee, maar dat is een risico bij tweedehands auto's.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Scarrrr
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 171
Geregistreerd: za aug 15, 2015 16:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Odelot » do jun 28, 2018 0:10

Ketting vervangen is niets duurder dan distributieriem. Als je erop bezuinigd neem je best wel een grote gok. Knapt ie dan kan ie naar de sloop. Ik zou dus lekker 600 euro in een nieuwe ketting steken :-]
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4758
Geregistreerd: za mei 07, 2011 18:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor @ctual » do jun 28, 2018 16:13

Odelot schreef:Ketting vervangen is niets duurder dan distributieriem. Als je erop bezuinigd neem je best wel een grote gok. Knapt ie dan kan ie naar de sloop. Ik zou dus lekker 600 euro in een nieuwe ketting steken :-]


600 euro is bij een dealer dan zeker? Ik heb vaker een distributieriem inclusief spanners en waterpomp laten vervangen maar nog nooit 600 euro daarvoor betaald. Is wel door een BOVAG garagebedrijf gedaan. Dus geen beunhaas ( waarmee ik niets ten nadele van het werk van een beunhaas zeg. Laat dat duidelijk zijn )
'SERVO PER AMIKECO'
Avatar gebruiker
@ctual
Junior Stato
 
Berichten: 310
Geregistreerd: zo sep 12, 2010 14:52
Woonplaats: Breda

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Odelot » do jun 28, 2018 19:10

Ik heb jarenlang tdi's gereden. Daar heb ik ze regelmatig van laten vervangen. Was dan wel icm een beurt, en dat was altijd rond de 6 tot 800 euro. Was van 2005-2011. Dus al een poosje geleden. Bij een merkloze garage, ook geen bovag dus. En zeker geen dealer.
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4758
Geregistreerd: za mei 07, 2011 18:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Jasper3011 » do jul 12, 2018 11:28

mierenlokdoosje schreef:Beste lezers,

Nieuw op het forum hier, maar deze en andere topics al flink doorgepluist om wat verduidelijking te krijgen.
Ik heb m'n prachtige rode Evo 1.3 Mjet 2011 met 140000 op de teller nu een maandje of drie en hij gaat vrijdag naar de garage voor een beurtje en een banden/velgenwissel.

Nu ben ik toch een beetje in dubio geraakt door dit topic en vooral door jullie adviezen om de ketting preventief te laten vervangen. Ik vind die honderden euro's gewoon veel geld voor een arme student. Zal ik vrijdag vragen om 'm te laten nakijken en desnoods te laten vervangen of gewoon meteen een nieuwe erin laten zetten?


Je kan het gerust zelf doen is een goede dag werken, belangrijk is dat je systematisch te werk gaat. Wanneer je al bezit over het gereedschap zou je alleen de 'speciale' tools moeten kopen dan ben je voor 200euro klaar.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 38
Geregistreerd: ma okt 03, 2016 22:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor willeme1 » vr jul 13, 2018 18:39

Je kunt de kettingspanner bekijken via het inspectieluikje als je de motorsteun wegneemt. Aan de hand van de uitslag van de spanner kun je dan bepalen of vervanging van de ketting nodig is. Zolang alleen het eerste deel van de spanner uitsteekt is het oke, als ook het tweede deel uitsteekt wordt de spanner pas na oliedruk gespannen en zwabbert hij wat bij de koude start

Afbeelding

Afbeelding

nieuwe ketting en spanner

Afbeelding
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor etienno » ma jul 23, 2018 19:13

willeme1 schreef:Je kunt de kettingspanner bekijken via het inspectieluikje als je de motorsteun wegneemt.


Kijk aan, dat is interessante informatie! :-]

De ketting zit volledig in de olie toch, dit zou je dus alleen kunnen bekijken tijdens een oliewissel?
etienno
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo jul 10, 2016 8:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor Odelot » ma jul 23, 2018 22:39

Denk niet dat die volledig in de olie zit. Zal er aan de onderkant wel doorheen draaien vermoed ik...
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4758
Geregistreerd: za mei 07, 2011 18:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Berichtdoor willeme1 » di jul 24, 2018 21:58

Nee loopt niet door de olie maar wordt gesmeerd door een olieleiding (pijpje van 20 cm) wat je met vervangen ketting kunt vervangen of schoonmaken en doorblazen. In sommige sets zit hij erbij
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek en Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast