Jvle99 November 2018

Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeerden!

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor Odelot » wo nov 28, 2018 0:18

Check de startpost even. Daar staat iemand in die ze voor een schappelijke prijs kan vervangen.
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Berichtdoor Dino » zo dec 02, 2018 17:27

Auto is altijd bij Fiat (in Nederland) in onderhoud geweest, er is nooit gemeld geworden dat de ketting eens vervangen moest worden, vond al dat de auto laatste tijd meer ratelde. Volgens Fiat garage gebeurde die dingen nu eenmaal na verloop van tijd

Ik herinner me dat, ten tijde van aanschaf, mij verteld is (of het stond in de verkoopbrochure) dat de ketting onderhoudsvrij was en dus nooit vervangen hoefde te worden. Als dat terug te vinden is ergens in de communicatie van Fiat dan staan degenen die alsnog willen proberen de kosten op Fiat te verhalen veel sterker.

Wel een kwestie van lange adem, maar als het zwart op wit staat dan is de leverancier gehouden zich hieraan te houden.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Dino
Nuovo Arrivato

Berichtdoor willeme1 » di dec 04, 2018 2:02

Wordt tijd voor een sleutelclub waar die kettingen collectief onder toezicht van een ervaringsdeskundige vervangen worden.
Daarvoor zou een ruimte met brug beschikbaar moeten zijn dan zou de prijs voor het vervangen van de distributie drastisch omlaag kunnen
willeme1
Nuovo Arrivato

Berichtdoor detroit_diesel » zo dec 23, 2018 22:33

Ik ben gisteren begonnen aan het preventief vervangen van de distributieketting. Wat een ***klus, ben al twee dagen bezig en nog lang niet klaar. Turbo eraf, uitlaat eraf, motor ophangen want de motorsteun moet eraf..
Weet iemand misschien waar die vliegwiel locking pin er in moet? Kan het echt niet vinden, op YouTube steken ze hem er van onderen in (Opel) maar daar zit geen gat bij mij. Ik heb de versnellingsbak support bracket die half tussen de bak en het blok zit ook eraf gehaald zodat straks de carterpan los kan maar daar moet de pin niet in toch?
detroit_diesel
Nuovo Arrivato

Berichtdoor willeme1 » ma dec 24, 2018 19:58

Turbo had er niet af gehoeven met 1 blokkeer tool in de achterkant in de nokkenas gaat het ook, pin voor vliegwiel zit naast de krukassensor, in het midden aan de voorkant van het blok/bak.
vergeet niet een blokkeer tool op je starterkrans alleen de pin is wat minnetjes gezien de krachten die erop komen. losdraaien is linkse draad trouwens
willeme1
Nuovo Arrivato

Berichtdoor detroit_diesel » di dec 25, 2018 10:34

Bedankt hij is eraf! Moest flink kracht zetten op de krukasbout. Tegengehouden met een stuk metaal op de flens geschroefd en een pijp erop gezet
detroit_diesel
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Jasper3011 » di dec 25, 2018 20:55

Ik haal ook altijd de turbo eraf, dan kan ik ook zien dat de calibratie pen ook op het positie zit in de nokkenas. Voor het blokkeren van de krukas kun je beter deze tool gebruiken Afbeelding.

Ik blokkeer ook altijd de krukas op de manier zoals jij omschrijft maar het is wel risicovol, als je het vaker doet kun je het ook in een ochtend.
Jasper3011
Nuovo Arrivato

Berichtdoor jeroenbutz » zo feb 03, 2019 22:20

Hi Allemaal,

Mijn naam is Jeroen en ik wil hier graag mijn repsect en dankbaarheid tonen aan Kees (forumlid Jetje). Ik kwam eind 2018 stil te staan met mijn Punto Evo en kreeg al snel de diagnose distributieketting van de beste meneer bij Wegenwacht.

Ik was helemaal van slag en moest mijn evo, welke ik nog maar 6 maanden had, aan de kant laten staan en opzoel naar een oplossing. Telefoontje of 10 verder kwam ik er al snel achter dat het een dure hobby ging worden.

Fiat dealer: 3500 euro meneer want u kunt beter een nieuw blok plaatsen.
Lokale garage: 2600 euro meneer want inderdaad nieuw blok, maar bij fiat lichten ze je op.

En toen dacht ik: ik ga het forum op en zoek naar het probleem. Dankzij jullie ontdekte ik dat er iemand moest bestaan die ze kees noemen en motoren repareren kan. Zoeken En zoeken leverde een naam op “jetje”

Ik stuurde een bericht met mijn probleem en kreeg direct een bericht terug met een antwoord. En jongens en meisjes, dit was een antwoord wat mij weer hoop gaf. Kees stelde mij gerust dat het inderdaad vaak voorkwam en dan een nieuw blok echt niet altijd moet. Het contact met kees voelde direct prettig en vertrouwd.

Na wat berichten via forum an whatsapp kwam het tot een afspraak. Kees ging mij helpen, met de nadruk op helpen. Ik woon in Zeeland en kees niet. Fiat stond stil en nu?

Geen probleem zegt kees! Mijn schoonvader haalt de punto op met de ambulance. Woensdagochtend is hij bij je.

En ja hoor daar was hij! Een geweldige man met een nog geweldiger humeur kwam mijn punto ophalen. Eenmaal opgeladen ging deze oud chaffeur weer op pad terug de snelweg op naar Kees. Ik kreeg van Kees zelfs een berichtje toen mijn punto veilig was aangekomen. Kees vertelde dat hij direct ging knutselen en hij stuurde mij vaak fotos van zijn werk wat een enorm fijn en vertrouwd gevoel gaf.

De volgende dag ging Kees weer verder en ik vroeg brutaal of hij de punto niet direct kon keuren voor me :) Kees zei ik ga kijken wat ik voor je kan doen. Mensen je geloofd het niet, maar ik kreeg die donderdag opeens een foto van Kees die een testrit aan het maken was in mijn Punto met nieuwe ketting! Deze vakman heeft dus op woensdagochtend de punto gehaald en donderdagmiddag reed hij weer!! Tot slot van rekening kreeg ik nog geen uur later de foto van mijn nieuwe keuringsrapport.

En ja!!! Dan wordt je heel heel heel erg blij :) er zijn nog mensen die je willen helpen gelukkig.

Ik ben direct de punto wezen halen samen met mijn vriendin. Eenmaal aangekomen in de prachtige (en ongelooflijk nette) werkplaats van Kees zag ik mijn punto weer staan. We maakte nog een praatje en stapte in de auto richting Zeeland. Onderweg zeiden we tegen elkaar: was onze auto nou zo netjes??

Antwoord was nee! Hij was zo netjes omdat die geweldige schoonvader van Kees gewoon even onze hele auto had gepoetst binnen en buiten. Want, zei Kees, dat doen we er gewoon even bij.

Dit alles was een stuk goedkoper dan bij de Fiat dealer (per geval Anders uiteraard) maar vooral de manier waarop ik ben geholpen vind ik tot de dag van vandaag bijzonder.

Kees, als je dit leest willen Rowena en ik je nogmaals heel erg hartelijk danken voor je HULP! Je bent een vakman en een bijzonder mens. Doe je de groetjes aan je schoonvader en wees er zuinig op ;) bedankt!!!
jeroenbutz

Berichtdoor Odelot » zo feb 03, 2019 22:46

Kijk dat zijn mooie berichten! Een fractie van de kosten van de dealer en dan zo'n service, super!

Kees appte mij afgelopen avond dat hij via het forum een tevreden klant had gekregen en wees me op deze review.

Ik wil gedupeerden er nogmaals op wijzen dat, ook al is de ketting gebroken, het veel goedkoper kan dan ze je wijs maken. Dat bewijst bovenstaande bericht maar weer. Ze vinden het allemaal erg als je het hoort, maar intussen proberen ze je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen, want dealers weten ook heel goed dat zo'n grapje geen 3500 euro kost.
Die zien wanhopige gedupeerden handenwrijvend aankomen lijkt wel, want ze kunnen de meeste mensen wijs maken wat ze willen, omdat niemand de motor open gaat maken om de schade te controleren. Daarnaast hebben weinig mensen verstand van de hele materie, dus mochten ze de motor wel open maken dan zijn de meesten niet in staat om te beoordelen wat er mis is.

Kees werkt (net als mij overigens) voor zichzelf en is een vakman die blij wordt van blijde klanten. Ik ken het gevoel, en hij zal alles doen om tevreden klanten te krijgen. Hopelijk mag hij nog vele klanten helpen. Want zo ziet hij dat ook. Niet als misbruik maken van een situatie. En dat gevoel krijg ik wel bij dealers en garages die met bedragen van 2500-3500 aan komen zetten.
Afbeelding

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Berichtdoor Jan D » vr maart 08, 2019 16:57

Hallo allemaal,

Vandaag bij Kees (jetje) mijn distributieketting preventief laten vervangen,
Super service, en een rekening die minder was als opgegeven, niets is hem en zijn vrouw te veel.
Kees als je dit leest nog super bedankt.

Gr, Jan
Jan D
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Odelot » vr maart 08, 2019 19:14

Kijk dat zijn mooie berichten!
Afbeelding

Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Berichtdoor alex_andre » di maart 12, 2019 21:57

Goedenavond,

mijn Punto Evo 1.3 multijet uit 2010 met 248.000km staat momenteel bij de garage voor het preventief vervangen van de distributieketting. Kosten: ongeveer €600,-. Valt me gelukkig mee.

De auto was er voor een afgebroken bout op de versnellingsbaksteun (heel erg k*t) en heb toen maar besloten de ketting te laten wisselen. Na het lezen van alle verhalen hier toch maar besloten het zekere voor het onzekere te nemen. Volgens de garage was er eigenlijk nog geen reden om het te doen.

De auto is verder nog in goede conditie en ben voorlopig nog niet van plan hem weg te doen.

Succes iedereen met een gebroken ketting!

Groet,

Alex
alex_andre

Berichtdoor Odelot » di maart 12, 2019 22:15

Goede keus! Kosten vallen reuze mee, als je dat vergelijkt met een gebroken ketting!
Afbeelding

Odelot
Moderatore
Moderatore

Topic starter

Vorige

Keer terug naar Techniek en Onderhoud