(c) copyright|Jeroen Vlemmix


Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor willeme1 » vr mei 24, 2019 21:12

Die ingenieur ging er niet vanuit dat er een EGR/roetfilter/5w30 olie en een variabele oliepomp op zou komen.....

Pech zeg met de fiat, op het forum zit een monteur die je beslist goedkoper kan helpen mocht je hem nog laten repareren. ze staan immers al voor mindere bedragen te koop in deze mindere tijden voor de diesel, vaak al met nieuwe ketting enz.
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 151
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor flux74 » za mei 25, 2019 1:14

Goedenavond! Gedupeerde 31 meld zich!

Ik ben Mike, 44jr uit Berkel en Rodenrijs. Eigen vooral Citroën liefhebber met een heel groot zwak voor Fiat.
M'n eerste auto ooit was een 127 :-) verder 2cv, Cx, en een SM (hoewel 2x zo breed, ook die kettingen waren niet al te best)

Nou ja, mezelf gedupeerde noemen is een groot woord, eigen was mijn collega vooral de gedupeerde.

Ik heb vandaag zijn Punto 1.3Mjet uit december 2012 van hem overgenomen, 151.000km en de ketting is met 120 km/h geknald. 1 Nokkenas is zeker gebroken, maar moet nog kijken of nummer 2 heel is. Wil de auto natuurlijk gaan repareren, gewoon een leuke klus.

Ik heb al even zitten zoeken en kwam een filmpje tegen waarbij iemand roept dat de eigenlijk nooit de kleppen krom slaan, maar de tuimelaars breken. Kan iemand dit bevestigen, of moet toch echt de kop eraf?
Of moet ik gewoon compressie gaan meten om het zeker te weten? Dat ie een tik heeft gehad is wel duidelijk anders was er geen nokkenas gebroken.

Dat die fietsketting natuurlijk een waardeloze constructie is, is wel duidelijk. Hoe dan ook ik wil het ding gewoon fixen en als de kop er niet af hoeft, is dat meegenomen.
Wie kan mij meer vertellen?
flux74
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr mei 24, 2019 23:16

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor Odelot » za mei 25, 2019 12:41

Hoi Mike,

Welkom als 33e gedupeerde! Het gaat gewoon maar door helaas. Er is 1 gebruiker hier die de ketting van enkele leden al vervangen heeft. Hij weet van de hoed en de rand, want hij heeft er al veel meer gerepareerd. Voor een fractie van de prijs die de dealer vraagt, en hele goede service. Denk dat je de ervaringen over hem 1 of 2 pagina's terug kan vinden. Volgens mij is zijn forumnaam 'Jetje'. Succes in elk geval!

Edit: Startpost geupdated. 33 gedupeerden inmiddels. Waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg.
Afbeelding2019 mazda 3 comfort, soul red, 18", leer & Bose.

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4853
Geregistreerd: za mei 07, 2011 17:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor AvdK » ma jun 03, 2019 10:11

Hoi,

Vorige week op de snelweg met mijn Fiant Punto Evo uit 2011 (net 140.000 aangetikt) stilgevallen op de snelweg (geen file, reed 130). Ik hoorde een zachte PLOP, en kon vervolgens geen gas meer geven. Bij het testen door de pechhulp/rijkswaterstaat werd gezegd dat het waarschijnlijk de brandstoftoevoer of de nokkenas was. De auto is naar de garage waar ik hem in onderhoud (wel dealer, maar citroen, geen fiat, om logistieke redenen) gebracht. Deze claimt dat het de distributieketting is. Om te kijken of er nog meer kapot is moet er volgens hun vanalles uit de motor gehaald worden (ze hebben de termen gezegd maar ben echt een noob met betrekking tot motoren van autos) en zou dus hoge onderzoekskosten opleveren. De garage zei dat ze nog het deksel van de kleppen (geen idee of ik het zo goed zeg) open konden maken om te kijken of daar iets kapot is. Andere opties hadden ze niet echt, ja de sloop, maar dat lijkt me wat overdreven. Nu vertrouw ik deze garage redelijk (voor zover een autogarage te vertrouwen is) maar weet toch niet zo goed wat te doen.

Zou ik zelf makkelijk kunnen zien of de distributieketting kapot is? En zo niet, moet ik dan het onderzoek laten uitvoeren in de hoop dat de reparatiekosten uiteindelijk niet de waarde van de auto overstijgen?

:cry:
AvdK
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma jun 03, 2019 9:54

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor Jasper3011 » ma jun 03, 2019 18:55

Deze reactie kwam ik laatst tegen op het Autoweek forum:

Leuk hoe Fiat het verwoord . Deze motoren zijn ook gemonteerd in Peugeot BIBBER en Citroen NEMO
Het probleem is namelijk dat de motor bij stationair niet genoeg debiet (olie) heeft. Dit is bij het ontwerp van de motor, opgelost door de olie sproeiers ,die de zuigers koelen, te laten sluiten bij stationair.

Er is in de sproeier, gewoon een overdruk ventiel gemonteerd, die dicht zou moeten gaan als de oliedruk onder een bepaalde druk komt (wat het geval is bij stationair). Aangezien het spiraalveertje ..,dat het kogeltje (lees afsluiter) tegen de olie stroom in moet afsluiten., vermoeid raakt na verloop van tijd.(afsluiter blijft dus gewoon open)
Met als gevolg, te weinig systeem druk om de kettingspanner op druk te houden en de ketting te smeren, dit gebeurt ook geforceerd. Vaak zijn de hoofd ,en drijfstanglagers ook beschadigd.
Olie interval aanpassen heeft geen enkele zin. Nieuwe oliepomp evenmin. (wat vaak door de dealer word geadviseerd)
Jasper3011
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 51
Geregistreerd: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor Odelot » do jun 06, 2019 15:16

@Avdk, dealer is vreselijk duur, en idd vaak niet te vertrouwen. Vraag maar eens een prijs op, en daarna hier bij forumlid Jetje. Die vervangt ze ook. Voor een fractie van de dealerprijs vermoed ik.
Afbeelding2019 mazda 3 comfort, soul red, 18", leer & Bose.

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4853
Geregistreerd: za mei 07, 2011 17:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor Nickinho112 » za jun 08, 2019 23:33

flux74 schreef:Goedenavond! Gedupeerde 31 meld zich!

Ik ben Mike, 44jr uit Berkel en Rodenrijs. Eigen vooral Citroën liefhebber met een heel groot zwak voor Fiat.
M'n eerste auto ooit was een 127 :-) verder 2cv, Cx, en een SM (hoewel 2x zo breed, ook die kettingen waren niet al te best)

Nou ja, mezelf gedupeerde noemen is een groot woord, eigen was mijn collega vooral de gedupeerde.

Ik heb vandaag zijn Punto 1.3Mjet uit december 2012 van hem overgenomen, 151.000km en de ketting is met 120 km/h geknald. 1 Nokkenas is zeker gebroken, maar moet nog kijken of nummer 2 heel is. Wil de auto natuurlijk gaan repareren, gewoon een leuke klus.

Ik heb al even zitten zoeken en kwam een filmpje tegen waarbij iemand roept dat de eigenlijk nooit de kleppen krom slaan, maar de tuimelaars breken. Kan iemand dit bevestigen, of moet toch echt de kop eraf?
Of moet ik gewoon compressie gaan meten om het zeker te weten? Dat ie een tik heeft gehad is wel duidelijk anders was er geen nokkenas gebroken.

Dat die fietsketting natuurlijk een waardeloze constructie is, is wel duidelijk. Hoe dan ook ik wil het ding gewoon fixen en als de kop er niet af hoeft, is dat meegenomen.
Wie kan mij meer vertellen?



Heb er al tientallen vervangen , maar als het op de snelweg gebeurt en de nokkenas breekt zijn er wel degelijk kleppen krom !

Heb al meerdere cilinderkoppen gedemonteerd en nieuwe kleppen in geplaatst , dus laat je niks wijsmaken dat je het alleen met tuimelaars afkan .
Nickinho112
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di aug 08, 2017 0:09

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor RaydeJee » ma jun 10, 2019 9:58

Ligt gewoon helemaal aan hoe hard het mis gaat inderdaad.
Bij mij waren het alleen de tuimelaars.
Avatar gebruiker
RaydeJee
Avere Una Vita
 
Berichten: 4441
Geregistreerd: di jun 29, 2010 21:49

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor mgeurts90 » di jul 02, 2019 9:02

Een maand geleden hoorde ik een tik en kon ik in mijn Fiat Punto ineens geen gas meer geven, terwijl ik 30km p/u door een woonwijk reedt. De ANWB kon niet direct ontdekken wat het was, af laten slepen naar een betrouwbare en betaalbare garage om vervolgens te horen dat de - al eerder benoemde 'onderhoudsvrije' - distributieketting was geknapt.

Ze vroegen toestemming voor het openen van de motor en gaven aan dat er schade in zat en dat reparatie tussen de 2500 en 3500 euro zou gaan kosten. Volgens de garage was het niet de moeite voor een diesel uit 2010 met 190.xxx km op de teller. Omdat een nieuwe auto voor ons niet echt een optie was financieel en ik toch behoorlijk wat kilometers rijdt naar mijn werk ben ik op internet gaan kijken of er lotgenoten waren met hetzelfde probleem.

Tot mijn verbazing vond ik dit forum met veel meer gedupeerden met dezelfde frustraties en soortgelijke verhalen van hoge kosten bij garages. Ook zie ik de naam van 'Jetje' een aantal keer genoemde worden met louter positieve verhalen.

Lang verhaal kort, ik stuur hem een PB via dit forum, krijg binnen twee uur een reactie en binnen een aantal berichten stelt hij mij gerust en maakt hij duidelijk dat hij de auto voor 99% weer aan het rijden krijgt en hij noemt een +- bedrag dat behoorlijk ver onder de prijs van de garage ligt. Ik besluit dat het de moeite waard is er 125 km voor te rijden (lees: transporteren op aanhanger a max 80km/u) en neem de gok dat Kees ons echt zo goed kan helpen als hij via de berichten heeft laten weten.

Resultaat: We worden 's ochtends vroeg uiterst vriendelijk ontvangen en hij legt duidelijk uit wat hij verwacht van de schade en vertelt dat hij deze motoren al veel vaker onder zijn handen heeft gehad. Vol vertrouwen laten we hem achter met de auto en ik krijg aan het eind van de middag al een bericht dat de auto weer rijdt als een zonnetje! Qua schade waren het met name de tuimelaars, nokkenas was nog intact. De factuur is een stuk lager dan dat de reparatie bij de garage ons zou hebben gekost en de communicatie en service (met een gezonde dosis humor) maakt deze professionele vakman een absolute aanrader voor degenen die met hetzelfde probleem zitten!

Nogmaals hartstikke bedankt Kees!
mgeurts90
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr jun 07, 2019 8:25

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor Odelot » wo jul 03, 2019 18:55

Kijk dat zijn ondanks een berg pech toch goede berichten! Mooi dat je even laat weten hoe het af is gelopen! Super gedaan weer door Kees ook!
Afbeelding2019 mazda 3 comfort, soul red, 18", leer & Bose.

20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Avatar gebruiker
Odelot
Moderatore
Moderatore
 
Topic starter
Berichten: 4853
Geregistreerd: za mei 07, 2011 17:35
Woonplaats: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor JHOpunto » di jul 30, 2019 10:55

hallo,

ben sinds 2016 eigenaar van punto evo van 2010.
afgelopen vrijdagnacht stond mijn dochter met pech op de snelweg.
volgens wegenwacht distributie.
auto is weggesleept en staat nu bij een garage. deze heeft echter ivm met vakantie volgende week pas tijd.
ik ben eens even op internet gaat zoeken en werd niet blij.
zie bedragen van 2500 en 3000 euro.
daar wordt ik niet blij van.
nu kom ik heel veel de naam van Kees tegen.
hoe kom ik in contact met hem?
misschien kan hij me verder helpen?
alvast bedankt.
joke
JHOpunto
 
Berichten: 3
Geregistreerd: di jul 30, 2019 10:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor BigD1 » di jul 30, 2019 11:12

De gebruikersnaam van Kees op dit forum is Jetje. Je kunt hem hier een privébericht sturen:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=9322
BigD1
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 22
Geregistreerd: ma jan 07, 2019 21:57

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor JHOpunto » di jul 30, 2019 12:01

top. dank je.
ik heb hem een berichtje gestuurd.
nu maar hopen dat hij niet op vakantie is.
joke
JHOpunto
 
Berichten: 3
Geregistreerd: di jul 30, 2019 10:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor JHOpunto » vr aug 02, 2019 14:16

goedemiddag,

zojuist bij "jetje"mijn punto evo weer opgehaald.
hij was zo vriendelijk om nog net voor zijn vakantie de gebroken distributieriem te repareren.
alles super snel en voor een betaalbare prijs.
helemaal top.Voor diegene die tegen hetzelfde probleem aanlopen is dit zeker een aanrader.
"'odelot"wil jij mijn auto ook op het lijstje zetten?
is een punto evo van augustus 2010. km stand 220.000 km.

joke
JHOpunto
 
Berichten: 3
Geregistreerd: di jul 30, 2019 10:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Berichtdoor detroit_diesel » vr aug 02, 2019 14:26

Jetje moet inmiddels aardig wat routine hebben in het vervangen van die kettingen! Kan de volgende klant misschien vragen of hij het proces wil vastleggen door een gopro oid op zijn hoofd te binden? :idea:
Ik ben erg benieuwd hoe hij dit aanpakt, ik vond het zelf een lastige en tijdrovende klus bij mijn eigen auto. :P
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma dec 03, 2018 15:33

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek en Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron