Geen brake-fade tijdens track-sessie (How to)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomlolol
Junior Stato
Berichten: 264
Lid geworden op: vr nov 13, 2015 15:22

Geen brake-fade tijdens track-sessie (How to)

Bericht door tomlolol »

Intro:

Hey,

Ik heb op het Italiaans evenement te assen voor de eerste keer de punto op het circuit genomen.
Voordien had ik al 2,5u in het totaal echte race les gekregen in een echte omgebouwde racewagen (link filmpje onderaan). Natuurlijk ging ik dan met de punto niet rustig rijden om de tracktime sessie te Assen.
Ik heb 7 rondjes (1 warming up, 1 cooling down inclusief) mogen rond toeren, en dit alles zonder dat de remmen kracht verminderden tijdens de sessie!
Mijn grote geheim:
Rem koeling leidingen, of brake ducts in het Engels.

Deze nemen lucht van vooraan de auto en blazen deze rechtstreeks op de schijven zodat deze meer kunnen afkoelen. Zeker tegen de laatste ronde waarin ik mijn snelste tijd zette, pushte ik de wagen tot redelijk dicht bij de limiet. Snelheden van 160km/u werden bereikt en dit werd gevolgd door een strakke chicane. (dit laatste is te zien op het einde van de tutorial video) (Ps: niet slecht voor een 70pk wagentje, wel betere banden en ophanging)

How to:

Hoe heb ik dit aangepakt:
Mijn avontuur startte op de webshop van Biesheuvel, een race shop te nederland. daar kocht ik dde voglende leiding:
http://www.biesheuvel.nl/automotive/rem ... black.html" onclick="window.open(this.href);return false;

2 Meter is voldoende voor een Punto. Vervolgens heb ik deze onder de Punto geplaatst, dit heb ik gedocumenteerd in het volgende filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=sAvK6nF4acI" onclick="window.open(this.href);return false;

Besluit:

De leidingen hebben een goede 2000km onder de Punto overleefd (onder andere rit naar zuid holland en van en naar assen vanuit antwerpen). Ik heb ze eraf gehaald omdak ik niet wil tegengehouden worden door de autoriteiten vooor zoiets, ik weet niet in hoeverre het mag. De snelheden van 160km/u deden de buizen niet verschuiven dus colson bandjes zijn zeker sterk genoeg. Je kan ook speciale klemmen en inlaat stukjes kopen maar deze zijn naar mijn mening niet nodig voor een Punto.

Al bij al een leuk project om aan te werken als je een dergelijk evenement wil meedoen en extra wil genieten zonder zorgen te maken om je remmen.

Hopelijk hadden jullie iets aan deze how to!

Links:
Trackday Assen:
https://www.youtube.com/watch?v=AP5qge1SO4I" onclick="window.open(this.href);return false;

Resultaat race les:
https://www.youtube.com/watch?v=0K1tpDIQutg" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Geen brake-fade tijdens track-sessie (How to)

Bericht door Scarrrr »

Grappig, 2.04 deed ik met de motor op Assen.. Wat dan als langzaam door gaat :lol:

Heb je verder nog iets aangepast aan de Punto? Had je zonder die brake ducts wel last van brake fade?
Afbeelding
FLOiAM
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 01, 2017 20:37

Re: Geen brake-fade tijdens track-sessie (How to)

Bericht door FLOiAM »

Ik heb redelijk wat circuit ervaring, weliswaar niet met een Fiat maar een Honda. Standaard remblokken zijn niet berekend op het misbruik van circuit, slijtage schiet omhoog en fading ligt snel om te hoek. Dit is zeker te beperken met goede koeling en met de gemiddelde 16" velg of groter is de luchtcirculatie al aardig aanwezig rondom de remmerij. Mocht je van plan zijn vaker trackdays te rijden zou ik een upgrade van remblokken overwegen. Voor een auto waar nog gewoon mee gereden word heb ik zeer goede ervaring met Ferodo DS2500. Voor meer circuit dan straat gebruik zou ik zeker voor DS3000 gaan.

Ter indicatie; 2.01 op Assen en Zandvoort met een '91 CRX.
Dit zijn wel prima lijnen om te rijden;
https://www.youtube.com/watch?v=W-xfzDy1mdM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie