Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Boukekoppejan
Nuovo Arrivato
Berichten: 181
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 17:39
Locatie: Goudswaard

Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Boukekoppejan »

Goedenavond iedereen!

Is weer even geleden maar heb dan ook geen enkel probleem tot nu toe met de Punto Tjet[emoji120] ik wil graag de olie vervangen en twijfel even welke olie ik moet hebben. Klopt het dat ik 5W/40 moet hebben?

Bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door J.V. »

In mijn T-JET (ook van 2009) zit inderdaad 5W40. :wink:
Heeft de FIAT dealer erin gedaan, dus ik neem aan dat dat de juiste oliesoort is. Er zit volgens mij wel nog verschil tussen de verschillende 5W40-oliën (qua specificaties waar ze aan voldoen), dus kijk wel even goed dat je zeker de juiste hebt.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Christ »

Ha Bouke,

Fijn dat de T-Jet voldoet!!

Ja 5W40 is correct. Ik kan 't me bijna niet meer herinneren. Omdat ik niet van die onwijze ritten maak krijgt mijn T-Jet om de 10k nieuwe olie en filter.

Vanuit zomers Den Haag: Keep turboing!!


Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Boukekoppejan
Nuovo Arrivato
Berichten: 181
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 17:39
Locatie: Goudswaard

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Boukekoppejan »

Ok mooi. Nu kom ik dit tegen van castrol:

http://www.oliewereld.nl/motorolie-auto ... ge-td-5w40" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt mij perfect voor mijn auto. Hoeveel liter gaat in het blok? Is dat 3 liter?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door J.V. »

Volgens de site van Kroon Oil is het 2,6 liter. Kijk even in het boekje zou ik zeggen. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Christ »

Ha Bouke,

Boekje op schoot: Inclusief filter (altijd vernieuwen) 2,6l, zonder filter 2,4l.

Oh, als je daar toch bezig bent, kijk meteen de bakolie na en al je stuurhuis- en aandrijfasrubbers.

Hoi,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
LightningNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door LightningNL »

Hi Bouke,

Ik heb na aanschaf van een nieuwe auto nog heel wat 5W40 Shell Helix Ultra over van m'n (inmiddels overleden) GP T-Jet.

Ik stuur je wel even een PM, misschien heb je er wat aan.
Boukekoppejan
Nuovo Arrivato
Berichten: 181
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 17:39
Locatie: Goudswaard

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Boukekoppejan »

Goedemorgen allemaal,

Gisteren eindelijk tijd gehad om de olie te gaan vervangen en vol enthousiasme aan de slag gegaan. Maar wat een pokke werk om bij de filter te komen. Wat voor mijn idee het makkelijkst was, was om de gehele luchtfilterhuis + buis te demonteren. Maar dan nog kwam ik er maar moeilijk bij :) . Uiteindelijk na veel bloed zweet en tranen los gekregen, nieuwe filter erin en alles weer terug zetten en even een proefritje gemaakt. Nu zag ik deze proefrit toch wat olie liggen, zou dit nog olie kunnen zijn van het niet geheel netjes leeg laten lopen of zou toch het filter huis niet helemaal heel maar zijn? Begreep dat het snel kan scheuren? Ik heb de filterhuis met de hand los gemaakt en weer vast gezet, kwam er met een sleutel niet bij.

Is het nu zo als ik het filterhuis weer wilt vervangen dat ik al mijn olie weer kwijt ben? Volgens mij staat hier geen druk op toch?

Tevens wil ik ook versnellingsbak olie vervangen waar en hoe moet ik dat doen? Kan iemand mij hierover wat meer vertellen? Eventueel nog andere tips om met betrekking tot een beurt geven? Ik doe meestal ruitenwissers vervangen olie filter vervangen, interieurfilter vervangen, olie vervangen en indien benodigd de remblokken. Nog andere dingen waar ik moet op letten?

Nu hoor ik bij de achterkant ook de (volgens mij) de dempers kraken. Is dit een onderdeel wat je makkelijk zelf kan vervangen?

Bedankt alvast!
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Christ »

Ha Bouke,

Ja, dat filterhuis is ff k.. te vervangen. Ik heb er mijn monteur ook al over zien en horen mopperen, verlengstuk, verlengstuk met een knik, Dop eeeeh 18?, 20?

Goed handvast zou dus ook ok zijn. Ik zou 'm altijd nog een tikje met een dop geven, of je moet goed sterk in je handen zijn.

De versnellingsbak.......... Er zit aan de voorkant van de bak een grote zeskantige plug. Als je die, voorzichtig, losdraait en je voelt de olie direct achter de plug liggen. Niks aan doen, 't is olie die een autoleven lang meegaat. Ik vraag het altijd of dit ter controle meegenomen kan worden.

Kraken? Geen idee. Een bekende krak is die van je slotvangers. Stukkie tape erom en het is weg.Is het wel van een demper, zou ik 'm bovenin in de WD40 spuiten.

Haags succes gewenst,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door J.V. »

Even dit topic kapen... :P

Over een klein halfjaartje krijgt mijn GP (1.4 T-JET) weer de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie, oliefilter etc.).
De vorige (de zgn. 60.000 km-beurt) is - net als alle eerdere onderhoudsbeurten - uitgevoerd bij de FIAT dealer.

Ik overweeg om dit jaar naar mijn vertrouwde universele garage te gaan, waar ik met mijn vorige auto ook naartoe ging. Bij de vorige beurt is (volgens de factuur) Selenia 5W40 olie gebruikt en zijn nieuwe bougies geplaatst.

Met welk merk/type olie hebben jullie de beste ervaring? Hij moet voldoen aan de FIAT 9.55535-S2 specificatie.
Bijvoorbeeld Castrol EDGE Turbo Diesel 5W40 (met de zgn. Titanium technologie, ook geschikt voor benzinemotoren) of Motul X-clean 8100 5W40. Het gaat me niet om de kosten van de olie, aangezien mijn GP geen druppel gebruikt. Ik betaal dus liever wat meer voor betere olie. :D

Daarnaast ook de vraag: wat is de vervangingsinterval voor de bougies? Ieder jaar is overkill of toch aan te raden?
Boukekoppejan schreef:Gisteren eindelijk tijd gehad om de olie te gaan vervangen en vol enthousiasme aan de slag gegaan.
Welke olie heb jij uiteindelijk gebruikt en hoe bevalt die?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Christ »

Ha Joris,

De olie specs. volgens boekje doen, bij overwegend korte ritten, om de 10k.

Bougies geheel volgens het boekje doen. Wat je kunt doen bij je volgende beurt is dat je vraagt of ze een bougie nakijken. Als je soms leest hoe lang ze meekunnen zonder vervangen te worden.......... :( :(

Voor de Abby heb ik 10W50 is iets dikker en blijft ook langer dik dan die van de T-Jet, de, als ik het me goed herinner, 5W40.

Haagse groeten!!

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door J.V. »

Hi Chris,

Ja, motorolie komt er sowieso ieder jaar nieuwe in.
Aangezien ik max. 10k per jaar rijd, is dat dus prima.

Bougies moet ik nog even bekijken dan.
Ik ben vooral benieuwd naar anderen die niet-Selenia olie gebruiken, welke zij dan gebruiken en welke ervaringen zij daarmee hebben. Ik heb bijvoorbeeld al eens gelezen dat iemand van een ander forum in een T-JET over ging van Selenia naar Shell en de motor vervolgens soepeler liep. :)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door walpunto »

ik gebruik volgens fiat specificatie petronas olie 5w40
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door J.V. »

Dat is inderdaad de olie die er nu ook bij mij in zit (is Selenia toch?).
Ik heb 't idee dat 'ie iets of wat soepeler zou kunnen lopen, vandaar dat ik nu kijk naar bijv. Castrol of Motul. :wink:

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met Motul X-clean 8100 5W40 of Castrol EDGE Turbo Diesel 5W40? Die voldoen beide aan de specificatie die FIAT opgeeft voor de benzinemotoren.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Motorolie Grande Punto Tjet 2009

Bericht door Christ »

Ha mannen,

Walpunto schrijft daar wat. Toen ik de Ab kocht kreeg ik er twee blikken Petronas bij. Op die blikken staat het schorpioenlogo. Dat dan weer wel hè? :D :D

Ik heb trouwens nog nooit Selenia gebruikt in mijn GP's. Ik haal olie bij Tuynder òf ik neem het van mijn auto-monteur. Commercieel gepraat met Selenia.

Groete weeah!!

Chris
Laatst gewijzigd door Christ op do feb 22, 2018 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Plaats reactie