Beste leden,
2 weken terug heb ik een grande punto 1.3 m jet gekocht, na aantal dagen begon de auto af en toe 2x zoveel te verbruiken..
bijvoorbeeld: 80 in zn 6 rij ik normaal 3.3/100 en soms blijft ie op 6.6-7.0/100
als de auto veel verbruikt en vervolgens stil sta blijft de toerenteller op 1000 toeren de komende 2 min en vervolgens valt ie gelijk naar 800 toeren
ik ben naar de garage gegaan en na het uitlezen bleek dat de egr klep vervangen moest worden.. Dat is onderhand al vervangen en de zelfde dag heb ik ook de olie en alle filters vervangen behalve de brandstoffilter..
nu gebruik ik hem al twee dagen goed zonder problemen maar nu doet de auto weer het zelfde. Na een snelweg route te hebben gereden stond ik stil bij de stoplicht en bleef de toerenteller weer op 1000 en de verbruik ging weer omhoog.
soms is mijn gemiddelde verbruik echt gewoon 13.0/100..
wat kan de oorzaak zijn dat de auto soms zo veel verbruikt?
1.3 mjet verbruik
Re: 1.3 mjet verbruik
Klinkt als een dpf die aan het regenereren is. Dit is normaal voor een diesel. Wat is de huidige km stand? Hoe meer km hoe voller die raakt en hoe vaker die gaat regenereren, vooral als de auto weinig km's heeft en als boodschappenwagentje is gebruikt toen de Punto nog wegenbelasting vrij was kan dit nogal snel voorkomen. Af en toe even doortrekken en een flesje reiniger wil nog wel eens helpen.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Re: 1.3 mjet verbruik
Waarschijnlijk is de auto de dieselfilter aan het regenereren.
Is het gasklephuis ook gereinigd bij het vervangen van de EGR? Als deze vervuild is komt hier minder lucht door
waardoor de auto meer brandstof gaat gebruiken.
Is het gasklephuis ook gereinigd bij het vervangen van de EGR? Als deze vervuild is komt hier minder lucht door
waardoor de auto meer brandstof gaat gebruiken.