1.3 mjet verbruik

Plaats reactie
emrec38
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: ma jul 03, 2017 8:14

1.3 mjet verbruik

Bericht door emrec38 »

Beste leden,

2 weken terug heb ik een grande punto 1.3 m jet gekocht, na aantal dagen begon de auto af en toe 2x zoveel te verbruiken..
bijvoorbeeld: 80 in zn 6 rij ik normaal 3.3/100 en soms blijft ie op 6.6-7.0/100
als de auto veel verbruikt en vervolgens stil sta blijft de toerenteller op 1000 toeren de komende 2 min en vervolgens valt ie gelijk naar 800 toeren

ik ben naar de garage gegaan en na het uitlezen bleek dat de egr klep vervangen moest worden.. Dat is onderhand al vervangen en de zelfde dag heb ik ook de olie en alle filters vervangen behalve de brandstoffilter..

nu gebruik ik hem al twee dagen goed zonder problemen maar nu doet de auto weer het zelfde. Na een snelweg route te hebben gereden stond ik stil bij de stoplicht en bleef de toerenteller weer op 1000 en de verbruik ging weer omhoog.

soms is mijn gemiddelde verbruik echt gewoon 13.0/100..

wat kan de oorzaak zijn dat de auto soms zo veel verbruikt?
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: 1.3 mjet verbruik

Bericht door Skrymger »

Klinkt als een dpf die aan het regenereren is. Dit is normaal voor een diesel. Wat is de huidige km stand? Hoe meer km hoe voller die raakt en hoe vaker die gaat regenereren, vooral als de auto weinig km's heeft en als boodschappenwagentje is gebruikt toen de Punto nog wegenbelasting vrij was kan dit nogal snel voorkomen. Af en toe even doortrekken en een flesje reiniger wil nog wel eens helpen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: 1.3 mjet verbruik

Bericht door Rado »

Waarschijnlijk is de auto de dieselfilter aan het regenereren.

Is het gasklephuis ook gereinigd bij het vervangen van de EGR? Als deze vervuild is komt hier minder lucht door
waardoor de auto meer brandstof gaat gebruiken.
Plaats reactie