DPF regenereren met Autel

Plaats reactie
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

DPF regenereren met Autel

Bericht door Rado »

Ik heb vandaag een regeneratie van de DPF geforceerd met mijn Autel MaxiCheck.
Ik rijd relatief korte afstanden (25km) waarbij ik geregeld de automatische regeneratie afbreek.
Bij het rijden binnen de bebouwde kom zag ik laatst wat witte rook bij het optrekken tijdens regenereren.
Mijn plan was de motor warm te rijden, op een parkeerplaats de regeneratie te starten om daarna de snelweg
op de te rijden.
Dit werkte niet helemaal zo: na het starten wordt de regeneratie door de Autel/ECU afgewerkt met stilstaande auto.
Het toerental werd automatisch verhoogd naar 2000 waarbij er extra diesel wordt ingespoten. Er kwam ca. 30-40 seconden witte rook uit de uitlaat: dit trekt wel de aandacht.
Hierna werd het toerental verhoogd naar 3500 toeren waarbij de temperatuur van de DPF opliep naar 600 graden en de regeneratie begon.
Omdat het niet mijn plan was om met een loeiende motor binnen de bebouwde kom te staan heb ik de regeneratie afgebroken en ben ik naar een parkeerplaats langs de snelweg gereden en heb het proces herhaald: hierbij nam het hele proces ca.10 minuten in beslag. De Autel geeft de voortgang van het proces aan maar ik moet toegeven dat ik wel zenuwachtig werd van het hoge toerental.
Ik heb dit uitgevoerd met geopende motorkap en de verwarming/blower helemaal open om de warmte af te voeren.
Bij het terugrijden merkte ik dat het nagelen van de motor rond de 2000 toeren sterk is afgenomen.
Ik heb nu 2x geregenereerd: bij de eerste keer gaf de Autel een DPF vervuiling aan van 30%, de tweede keer een vervuiling van 76%. Na een testrit 79%. Een schone DPF is 100%.
Thijssie!
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 25, 2014 11:52

Re: DPF regenereren met Autel

Bericht door Thijssie! »

Is het niet mogelijk om het regenereren tijdens het rijden te forceren? Ben persoonlijk niet zo fan van dergelijke onbelaste toerentallen;-)
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: DPF regenereren met Autel

Bericht door Rado »

Nee, met de Autel in ieder geval niet.
Voordat de regeneratie begint moet de motortemperatuur minmaal 70 graden zijn, versnelling in neutraal en gas/koppelingspedaal niet ingetrapt.
De hoge toerentallen zijn waarschijnlijk nodig om de DPF op een temperatuur van 600 graden te krijgen.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: DPF regenereren met Autel

Bericht door Rudabroda »

Rado schreef:Omdat het niet mijn plan was om met een loeiende motor binnen de bebouwde kom te staan..
Vind ik wel heel netjes van je.. Respect.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Berrychello
Nuovo Arrivato
Berichten: 188
Lid geworden op: do mei 07, 2015 22:02

Re: DPF regenereren met Autel

Bericht door Berrychello »

Ik heb regelmatig dat ie aan het regenereren is als ik in de stad rij. Heel irritant! Naast die pluimen uit de uitlaat rijdt het ook heel vervelend; heel schokkerig. Dit heb ik bij mijn DS3 eHDI nooit gehad.
Wat is een Autel MaxiCheck? Misschien voor mij ook wel handig om het regenereren eens te forceren (al rij ik binnenkort wel naar de IAA Frankfurt, dan zou ie toch ook wel een keer regenereren hoop ik).
Plaats reactie