SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jraider
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 17, 2017 19:50
Locatie: Zutphen

SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door Jraider »

Goede avond,

Sinds een kleine maand ben ik in het bezit van een Fiat Grande Punto 1.4 8v Dynamic uit 2007.
Heerlijke auto, de Yatour maakt de radio compleet, airco en CC zijn een genot. Beide had ik niet op mijn VW Golf IV uit 1998.
Wat ook niet op de Golf zat was een SBR.

De GP heeft dat wel; toen ik de auto ophaalde bleek het Gordelslot defect, ding registreerde niet goed meer dat er een gordel in zat. Met als resultaat, een teken op het dashboard en een akoestisch signaal (wat een takke herrie :evil: ). Diezelfde middag rechtsomkeer naar de garage waar de auto was gekocht (geen dealer, veel te duur :p ) Daar is een week later een nieuw Gordelslot in de auto gekomen.

Een aantal weken was het probleem voorbij, tot gisteravond. Tijdens het nemen van een rotonde begon het lampje weer te branden en klonk het signaal een aantal keer. Dit verdween net zo snel als dat het kwam.

Ook nu registreert die sporadisch dat er geen gordel in zit met de bekende toeters en bellen als gevolg.

Er zijn een aantal opties die ik kan nemen:
- Naar de dealer en dat SBR uit laten zetten (hoeveel kost dat dan? Als een nieuwe sleutel al 300 kost ben ik benieuwd hoeveel 5 minuten pc gebruik daar kosten)
- Via de handleiding elke keer de SBR "tijdelijk" uitzetten (ik werk in de wijk als wijkverpleegkundige, dus dat is geen optie. Moet ik na elke client dat ding uitzetten)
- Andere opties?

Ik mag er vanuit gaan dat bij een nieuw gordelslot de boel "verholpen" is en dat de bedrading die hierbij hoort is nagekeken?

Of zijn er eventueel andere oorzaken die ik, als ik morgen de garage bel, kan benoemen?

Alvast bedankt!
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic '07
~The Extraordinary Is In What We Do, Not Who We Are~
Mrjraider @GoT
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door damted »

Wat betekent SBR eigenlijk ?

Als je hem aan de computer hangt, kun je zien of de schakelaar die in je gordelslot zit, goed functioneert.
Deze moet een bepaalde weerstandswaarde hebben, als de gordel gesloten is.
Natuurlijk ook een waarde als die niet gesloten is, waarschijnlijk een open circuit.

Als je hem realtime uitleest en dan bv het slot beweegt, dan is makkelijker te vinden, dat er bv ergens een bijna kabelbreuk in zit.

De aanname die je doet "de bedrading is ook nagekeken." is anno 2017 helaas geen zekerheid meer.

Nog een aanvulling:

ALs je iets zwaars op de passagierstoel legt, gaat hetzelfde gordelalarm, dus vergis je daar niet in.
De stoel detecteert dan een passagier en omdat die geen gordel draagt, kan dat ook een oorzaak zijn!!!
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Jraider
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 17, 2017 19:50
Locatie: Zutphen

Re: SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door Jraider »

SBR: Seatbelt Reminder (gordel alarm )
dat van dat zwaars op de stoel is wel een goede! Ik mijn werk tas op deze stoel en die is best zwaar :oops:
Ik hou het nog wel even in de gaten, ik kan niets uitlezen. Heb geen kabel of andere benodigdheden om dit te kunnen doen.
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic '07
~The Extraordinary Is In What We Do, Not Who We Are~
Mrjraider @GoT
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door damted »

Alarm gaat zelfs al af als je er met je hand op steunt (op de juiste plek)
Met mijn rugzak (laptop) gaat die vaak piepen, dus gooi ik die voor de stoel op de grond.

Doe anders de gordel van de passagiersstoel ook vast, kun je dat ook uitsluiten.
Niet per ongeluk daar gaan zitten, doet erg pijn dan als je precies op de gordelsluiting terecht komt :+
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door BramvE »

als je een tas op de stoel legt is de kans heel groot dat het alarm af gaat. Misschien was het eerst wel daadwerkelijk een defecte gordelvanger, en later alleen een tas.

Ik heb ook mijn gordelvanger moeten vervangen vanwege een onterecht alarm (vooral bij koud weer trouwens)
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jraider
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 17, 2017 19:50
Locatie: Zutphen

Re: SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door Jraider »

Ook zonder tas op de stoel komt het zeer sporadisch voor, zélfs een iPad triggert :?:
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic '07
~The Extraordinary Is In What We Do, Not Who We Are~
Mrjraider @GoT
Gebruikersavatar
Jraider
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 17, 2017 19:50
Locatie: Zutphen

Re: SBR Alarm, ondanks nieuw Gordelslot

Bericht door Jraider »

Aantal weken verder; het was inderdaad het gewicht op de stoel. Sinds mijn bericht hier van 25/8 geen enkel geplingel meer gehad :-]
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic '07
~The Extraordinary Is In What We Do, Not Who We Are~
Mrjraider @GoT
Plaats reactie