Laat uw motor controleren - Motormanagement

Plaats reactie
DaveH
Berichten: 1
Lid geworden op: wo okt 11, 2017 9:07

Laat uw motor controleren - Motormanagement

Bericht door DaveH »

Goedemorgen,

Ik ben sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Grande Punto 1.4 Sport. Nu knippert sinds een paar dagen het motormanagement lampje. Op dat moment stottert de auto ook (vaak tussen 40 en 60km/u). Sinds gisteren knippert het lampje niet meer, maar brandt het gewoon met de melding "laat uw motor controleren"
Heeft iemand hier ervaring mee
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Laat uw motor controleren - Motormanagement

Bericht door Algon »

Hallo,

toevallig niet een bekende die een OBD apparaatje heeft om de auto zelf uit te lezen?
Zo heb ik laatst bij een vriend ontdekt dat de Lambdasonde een storing gaf.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Re: Laat uw motor controleren - Motormanagement

Bericht door AlexO »

Hallo Dave,

Ik ken dit probleem ook van mijn GP 1.4 sport (Starjet). Bij mij was het de ontsteking die problemen gaf. Het was een slechte bobine. Ook heeft 1 bobine een keer helemaal de geest gegeven waardoor de motor echt slecht liep. Uiteindelijk zijn de andere 2 bobines ook vervangen omdat van die 2 (goede) de ogen afbraken waarmee deze aan het blok vastgezet worden.

Nu totaal geen problemen meer. Succes met je zoektocht!
Groeten, Alex
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: Laat uw motor controleren - Motormanagement

Bericht door Dick Kroon »

Hoi DaveH,

Ik heb een 1.4 Dualogic, nu ruim 10 jaar oud en al verscheidene keren motormanagement storingen gehad.
Start problemen ook na het plaatsen van een nieuwe accu.
Bij koude motor "koelvloeistof te heet, zet motor uit".
Rood lampje versnellingsbak "Laat versnellingsbak controleren".
Een keer wilde de bak niet meer schakelen en een paar weken er na, zelfs niet meer starten.
Na twee dagen niet gebruiken, deed hij het op eens weer.
Al deze problemen werden veroorzaakt door een slechte aarding van de motor.
Remedie, eerder al een extra aardkabel (voor de zekerheid) van de accu naar een oog op de versnellingsbak en later een verrotte litzekabel (aardkabel) onder het blok vervangen.
Alle problemen zijn nu opgelost.
Dit is een bekend probleem bij een slechte aarding, computer krijgt spannings dippen vooral als je start of veel gebruikers aan hebt en daar kan hij niet mee overweg en geeft dan rare meldingen.
Dus aard punten checken, schoonmaken en of vervagen. als je het zelf kan zijn de kosten laag. Paar tientjes.

Adios,
Dick
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Laat uw motor controleren - Motormanagement

Bericht door damted »

Goede aarding is inderdaad belangrijk.
Laat ook gewoon de foutcode uitlezen. Het kan van alles zijn.

METEN IS WETEN.

Bij mij was het de connector / bedrading van de MAP sensor op het inlaatspruitstuk.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
romain
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jan 28, 2018 9:53

Re: Laat uw motor controleren - Motormanagement

Bericht door romain »

Hallo,

Mijn Fiat Punto (Street versie : 1.2 benzine) uit 2104 – met amper 16000 km op de teller - heeft een raar probleem.
Bij warme motor verschijnt soms de melding “motor laten nakijken” (geel lampje gaat aan). Dit gebeurt bijna altijd als de motor stationair draait (bv. bij het wachten voor een verkeerslicht). Tegelijkertijd begint de motor te draaien aan een licht verhoogd toerental (ongeveer 1200 tr.) en reageert hij totaal niet meer op het gaspedaal. Ik ben dan verplicht om de motor stil te leggen (een seconde is voldoende) waarna hij weer normaal reageert op het gaspedaal, ofschoon de foutmelding op het display blijft… Het rare van de zaak is dat de auto soms start en rijdt zonder dat de foutmelding verschijnt – het gele lampje blijft dan uit, en alles lijkt weer normaal.
De dealer weet kennelijk niet goed wat aan te vangen. Bij mijn laatste bezoek heeft hij “alle centrales terug ingeleerd”. Resultaat nul, kosten 80 euro…
Een bevriend wegenwachter heeft de fout uitgelezen, en zijn toestel gaf de volgende melding : “massa of volume luchtdoorstromingscircuit bereik (werking) probleem”… De motor draait steeds normaal en trekt goed op, ook als de fout zich manifesteert.
Heeft er iemand een idee wat hier kan aan de hand zijn?
Plaats reactie