Koeivloeistoflekkage...of toch wat anders?

Plaats reactie
miawallis
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 30, 2017 17:42

Koeivloeistoflekkage...of toch wat anders?

Bericht door miawallis »

Dag allemaal!

Zoals jullie misschien in mijn voorstelrondje hebben kunnen zien verwacht ik binnenkort mijn eerste kindje. Met dat in acht genomen ben ik misschien wat voorzichtiger dan normaal en nu heb ik een probleempje met mijn GP uit 2006, waarbij ik hoop op jullie vakkennis!

Afgelopen week bleek onderweg de koeivloeistofslang naar de motor afgebroken te zijn in zijn 'huis' (ouderdom? domme pech?). Bekend gevolg; oververhitte motor en witte rook onder de motorkap vandaan. Uiteraard zsm langs de kant gezet, wegenwacht laten komen en af laten koelen. Conclusie: kapotte slang. Dus werden autootje en ik netjes bij de garage afgezet en die heeft hem ook gemaakt à 170 euro. Het lijkt met alleen die slang dus goed afgelopen te zijn.

Nu, 3 dagen later. Ik heb er 2 kleine stukjes mee gereden en alles LIJKT op het oog in orde. Ik verlies geen koeivloeistof meer, de temperatuur van de motor loopt niet noemenswaardig hoog op en ik merk verder geen rare dingen. Toch, na die 10 minuten komt er een ontzettend penetrante (zure?) lucht uit de ventilators. Je kunt er niet mee doorrijden zonder het raam te openen. Gelukkig was ik beide keren snel thuis, maar volgende keer moet ik natuurlijk langer in de auto zitten. Mijn vraag is dus: lijkt het jullie verantwoord hiermee door te rijden en wat kan er nog meer aan de hand zijn? Is dit nog die 'witte rook' die de motor kwijt moet of is er nog ergens een lekkage... of misschien wel heel iets anders?
Ik lees graag wat jullie hier van denken!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Koeivloeistoflekkage...of toch wat anders?

Bericht door Odelot »

Koelvloeistof ruikt en smaakt juist zoet. Maar misschien lijkt het voor jouw zuur omdat je zwanger bent...
Die lucht kun je nog wel een poosje blijven ruiken want dat is waarschijnlijk overal terecht gekomen. En volgens mij verdampt koelvloeistof niet zomaar. Ik zou wel het niveau van de kvs even in de gaten houden. Omdat de motor over verhit is geweest bestaat de kans dat de koppakking lek is. Als er ook nog witte rook uit de uitlaat blijft komen dan is de kans nog groter dat de koppakking lek is. Als andere auto's niet roken en de jouwe wel, ondanks dat ie op temperatuur is zou ik het voor de zekerheid wel even laten checken.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: Koeivloeistoflekkage...of toch wat anders?

Bericht door Lars EVO »

Ik heb dit ook ooit eens meegemaakt en ik begrijp dat jij je hier zorgen over maak want het ruikt idd niet lekker.

Het enige wat hier kan helpen is een goede schoonmaakbeurt lees "motorwassen" want door die lekkage is die koelvloeistof zoals odelot al omschreef waarschijnlijk overal terecht gekomen. Zodra jij namelijk de kachel aanzet, zeker met deze buitentemperaturen zuigt die de warme lucht vanuit de motorruimte aan, dat ruik jij nu waarschijnlijk.
miawallis
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 30, 2017 17:42

Re: Koeivloeistoflekkage...of toch wat anders?

Bericht door miawallis »

Ok heren (denk ik, toch Odelot?), dank voor de tips! Ik hou het nog even in de gaten, maar doe de aanname (gevaarlijk ik weet het) dat als het de koppakking is, er meer loos zou zijn (als in, dan merk ik er meer van dan alleen een vervelende geur). Ondertussen ga ik me alvast verdiepen in de kunst van het motorwassen! :D
Gebruikersavatar
lune-i-tune
Junior Stato
Berichten: 402
Lid geworden op: di dec 18, 2012 17:24
Locatie: Gorinchem

Re: Koeivloeistoflekkage...of toch wat anders?

Bericht door lune-i-tune »

Koppakking stuk geeft vaak ook verlies van vermogen ( althans zo ging het bij mij ,overgens geen fiat.)
Grande Punto T-jet carribean Orange skydome SaVaLi novitec -4. Skytune EBC brakes M/S design grill ,novitec diffuser,orginele voorbumperspoiler. Japan Racing 18"
Plaats reactie