Soms blauwe rook bij het optrekken?!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
roel038
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 31, 2017 14:17

Soms blauwe rook bij het optrekken?!

Bericht door roel038 »

Beste mede-forum-leden,

Ik heb nu een aantal maanden een mooie zwarte Punto EVO 1.3 multijet diesel uit 2010 in mijn bezit.
Vanaf het begin af aan vond ik dat hij soms redelijk veel rookte, teveel verbruikte (ten opzichte van wat hij zou moeten verbruiken) en iets minder vermogen had dan hij zou moeten hebben. toch maar eens naar een garage gegaan. Die kwamen er al snel achter dat de slang van de roetfilter kapot was, dus is die vervangen > probleem van het verbruik en vermogen opgelost. :-]

Echter als ik soms optrek komt er alsnog een enorme blauwe rookwolk uit mijn uitlaat (gebeurt niet vaak), Zo erg dat andere auto's beginnen te seinen. dit is alleen bij optrekken en is vaak een minuut later bij opnieuw optrekken niet meer het geval.

nou heb ik zonet de auto een kwartier stationair laten draaien na een stukje te hebben gereden en toen het gas pedaal meerdere malen flink ingetrapt (4800 toeren) .... Niks aan de hand op zo'n moment. geen enkele noemenswaardige rookwolk.

Ik rijd veelal korte stukjes (enkeltje woon-werk verkeer is 12 km) en rijd slechts ongeveer 3 keer per maand een langer stuk van ommenabij de 200 km (en terug). het valt mij voornamelijk op dat als ik op zo'n rit de snelweg verlaat en wegtrek bij het stoplicht dit vaker voorkomt. maar heb het ook wel eens gehad met een koude motor als ik bijvoorbeeld wegrijd bij m'n werk.

Heeft dit iets te maken met het roetfilter of regeneratie of is dit iets anders??
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Soms blauwe rook bij het optrekken?!

Bericht door Rado »

Je Diesel Partikel Filter (DPF) is dan aan het regenereren.
Om dit op proces op gang te brengen is een bepaalde temperatuur nodig: deze wordt bereikt tijdens een langere rit.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Soms blauwe rook bij het optrekken?!

Bericht door Skrymger »

Of een vol partikel Filter, had ik ook, om de 200~250 km regenereren.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
roel038
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 31, 2017 14:17

Re: Soms blauwe rook bij het optrekken?!

Bericht door roel038 »

Maar het is dus normaal dat er met een aantal keren optrekken tijdens/na het regenereren extra (veel) rook uit de uitlaat komt?
Plaats reactie