Tikkend geluid

Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Beste leden,

Tot gisteren super enthousiast over mijn nieuwe Punto, tot ik gisteravond naar huis reed.
Ik hoorde een tikkend geluid en het komt volgens mij bij de versnellingsbak weg.
Als ik het koppelingspedaal indruk en ingedrukt houd, hoor ik een tikkend geluid. Ook als ik de versnellingsbak in z’n vrij zet en het koppelingspedaal niet indruk hoor ik dit geluid. Wanneer de auto in een versnelling zit hoor ik niets.

Heeft iemand een idee wat dit is? Ten aanzien van het rijden merk ik niets, kan ik hier mee doorrijden tot ik bij de dealer terecht kan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Ohja, als ik optrek en gas loslaat dan maakt ie ook dat tikkende geluid


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door J.V. »

Ai, da’s niet leuk om te horen!
Kun je er misschien een opname van maken?

Overigens heb ik zelf met mijn T-JET ook ‘last’ van een ratelend/tikkend geluid, maar in mijn geval hoor ik dat enkel bij stilstand in z’n vrij en dan bij ong. 2000 toeren. Zie hier mijn opname: https://youtube.com/watch?v=2baOZJEpZl0

In mijn geval is het wel enkel hoorbaar met deur/raam open; tijdens het rijden hoor ik het dus niet echt.
Twee verschillende dealers kunnen me niet vertellen wat het is; de eerste (verkopende partij) heeft op papier aangegeven er voor in te staan dat het geen schade zal opleveren en ik maak me er dan ook niet zo druk over. In jouw geval is het misschien wel iets dringends, dus ik zou er wel zeker naar laten kijken!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Ja ben er ook niet echt gerust op... Ik zal zo eens proberen een opname te maken. Morgen gaat de auto langs mijn vaste (niet FIAT) garage om te kijken of ze wat kunnen vinden.
Vanmiddag ook contact gehad met een FIAT dealer in de buurt, maar daar kan ik pas volgende week vrijdag terecht.

Gelukkig heb ik nog een half jaar garantie, maar als ik jouw topic lees is het maar de vraag wat onder garantie verholpen wordt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door J.V. »

Als je nog garantie hebt, zou ik me toch niet zo’n zorgen maken hoor.
Wat ik je wel wil aanraden, is om het probleem te laten onderzoeken door de garage waar je garantie hebt; anders krijg je daar misschien weer scheve gezichten van. :wink:

Is het BOVAG garantie?
Als ze bij de verkopende garage moeilijk doen, kun je het best daarheen bellen en om advies vragen. Destijds zat ik met een versleten accu die volgens een professioneel testapparaat (getest door een andere garage) aan vervanging toe was. De garage (dealer) waar ik nog garantie had, gaf aan dat dit niet onder de garantie zou vallen. Een belletje met de BOVAG verder en ik had gratis een nieuwe accu. :lol:

Succes (en ik ben natuurlijk benieuwd wat de oorzaak van het probleem is)!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Ja dat snap ik, maar zit me toch niet lekker ondanks de garantie, haha!
Heb de auto aan de andere kant van het land gekocht dus ik wil eerst even door mijn eigen garage laten kijken voordat ik het voorleg.
Het is inderdaad Bovag garantie.

Overigens net nog stukje gereden samen met mijn schoonvader. Hij denkt dat het iets in de aandrijving is. Op het moment dat ik gas geef of rem (lees: kracht op aandrijving) hoor ik geen geluiden. Als ik de auto laat uitrollen of het koppelingspedaal intrap (lees: geen kracht op aandrijving) hoor ik het tikkende/tokkende geluid.
De auto is afgelopen vrijdag opnieuw uitgelijnd aangezien ik een vers setje winterbanden heb laten monteren. Kan het zijn dat dit niet goed is gedaan en dat dit het (vervelende) resultaat is hiervan? Klinkt wel aannemelijk toen hij dat zei...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door J.V. »

Aha, in dat geval is het natuurlijk geen probleem om het door een andere garage te laten bekijken. Repareren zou ik wel bij de verkopende garage laten doen (of neem even contact op met de verkopende partij en bespreek het met ze). :wink:

Wat de oorzaak van het geluid kan zijn? Geen idee om eerlijk te zijn... ik ben benieuwd!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Nee, plus dat mijn eigen garage dit nakijkt en mijn inziens altijd objectiever is dan de verkopende partij[emoji1]
Morgen maar ff afwachten, hopelijk is het iets met die uitlijning. Zal straks nog eens een opname proberen te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Hierbij de opname, lijkt toch sterk op iets in de aandrijving/ophanging. Bij 7 sec en 17 sec rem ik en is het geluid weg. Daarna geef ik geen gas, de auto rolt uit en vervolgens komt het geluid weer opzetten.

https://www.dropbox.com/s/7vsn8gbnjejqf ... o.m4a?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door J.V. »

Dat klinkt zeker niet goed; ik zou er niet te veel mee gaan rijden.
Klinkt het anders als je een bocht maakt? Zou me niet verbazen als het vanuit een aandrijfas komt, maar het kan natuurlijk ook vanuit de ophanging (bijv. stabilisatorstangen) komen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door Giordino »

Hmm klinkt als iets massiefs aangezien het stevig bonkt.
Zou in elk geval zo snel mogelijk naar een garage gaan voordat er iets verder kapot gaat of beschadigd raakt.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Nee in de bocht is er geen ander geluid. Het is echt bij kracht geven door gas geven of remmen dat ik niets hoor. Zodra er geen kracht wordt gegeven dan begint het geluid. Auto gaat vanmiddag naar de garage, gok toch dat de uitlijning niet goed gedaan is ofzo...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Ruben93
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 82
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00

Re: Tikkend geluid

Bericht door Ruben93 »

Zojuist contact met de garage gehad, ze denken aan een kapotte binnenste homokineet of een stabilisatorstang. Gelukkig dus geen problemen met de versnellingsbak. Morgenvroeg ga ik zelf nog met de auto langs de garage om hierover uitsluitsel te krijgen.

Ook contact met de verkopende partij gehad, die gaf aan dat dat direct opgelost ging worden onder garantie, top service wat dat betreft tot nu toe!

Iemand enig idee wat die geintjes kunnen gaan kosten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Grande Punto T-jet
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door J.V. »

Op dit soort momenten mag je heel blij zijn dat je er garantie op hebt (het kost je nu immers niets), anders kan het flink in de papieren gaan lopen (stabilisatorkoppelstangetjes valt nog wel mee). 8)

Ik ben benieuwd wat de (niet verkopende-)garage er van zegt. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Tikkend geluid

Bericht door Giordino »

Fijn dat de verkopende partij niet moeilijk doet en het onder garantie wilt oplossen.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Plaats reactie