1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Links, cilinder 1. Van boven naar beneden kijken. Zierplaat ervan af en met een goede lamp ff zoeken. Ik zal morgen kijken bij daglicht. Misschien dat ik er een fatsoenlijk foto kan nemen.

Lastig te zien als je niet weet waar je moet zoeken.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door meloenie »

Ok, als je foto kan maken heel graag. Misschien dat je er meer lotgenoten mee kan helpen.
Ga je het laten maken bij die garage? Hebben ze een prijsopgave gegeven?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Heren,

Ik ben jullie niet vergeten. Zoals beloofd hier een foto. Blijkt nogal lastig te zijn een foto te maken mits het juiste equipment ontbreekt.
Ik wil het wel laten maken. Nu heb ik zoveel aan mijn Evo gedaan en naar eigen smaak aangepast en net mijn roestende achterklep laten maken... Hmmmm :?: :?:
Als ik weer wat anders koop weet je het ook nooit en zo n EVO rijdt toch bovengemiddeld erg lekker.

Het is eigenlijk heel simpel. Die pakking kost geen reet, de werkuren wel. In mijn geval 42,50 ex BTW. Ik reken op een totaal plaatje rond de 350 euro.
Iedereen die een schroevendraaier kan beetpakken, kan ook zo'n pakking vervangen. Alleen bij mij zou dit op de parkeerplek moeten gebeuren en die uitlaat moet gedeeltelijk los hier heb ik geen zin in en misschien zijn de tapeinden nog verrot...snap je...???

Die rode peil laat die lekkage zien en die groene peil toont de stekker van de eerste gloeibougie, dit ter oriëntatie.

Afbeelding
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Nou ik ben er weer met een update. Ik kan wel vermelden dat ik er niet goed van wordt.
Het gaat mij in ieder geval nog grof geld kosten.

De auto ligt uitelkaar bij de garage. De spruitstuk pakking is in der daad lek, wel zo gering dat dit niet mijn stankoverlast zou kunnen verklaren.

De diagnose:

-Spruitstukpakking defect
-Spruitstuk zelf is oke ( wel een vaker voorkomend probleem )
-Turbo axiale speling ( mogelijk veroorzaakt door teveel tegendruk DPF )
-teveel tegendruk van DPF filter

Zoals al eerder vermeld heb ik de auto afgelopen jaar met een kleine 70.000 kilometer gekocht. De auto zelf is uit 2010. Dat maakt dus 10.000 kilometer per jaar. Volgens de monteur die er nu aan sleutelt en volgens Sqaudra tuning is dit auto dus totaal verkeerd gebruikt. Toen die tijd 2009, 2010, 2011 en 2012 werden deze autos alleen maar op naam gezet omdat ze zo schoon waren en dus geen wegenbelasting voor betaalt moest worden. Hierdoor zijn die autos dus ook heel vaak alleen maar als "boodschappen" auto's gebruikt. Dus heel vaak alleen maar korte afstanden gereden, nooit goed kunnen regenereren waardoor die blokken dus als het ware dichtkoeken met gevolgen zoals een verstopte EGR klep, waar je dus ook de gekste storingen van ken krijgen. Een EGR die tijdens het regenereren niet goed afsluit zorgt dus ook voor valse lucht tijdens het regenereren. Dus je voegt eigenlijk ongemerkt tijdens het verschonen weer roet toe en dat is niet de bedoeling. Vervuilde turbodruksensoren en eventueel bijkomstig is dan ook nog een slecht werkende thermostaat tijdens de regeneratie.

Er werd nu een nieuwe Turbo gehaald en alles van nieuwe pakkingen voorzien. Voordat ik er over ga tot vervanging van de DPF wordt deze nadat er weer alles gemonteerd geforceerd regenereert. Na de montage ff kijken dat wel alle waardes kloppen EGR, Temperatuur en druk... anders sta ik binnenkort weer met het zelfde probleem.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door J.V. »

Pff... balen zeg. :(
Hopelijk ga je na al het gesleutel toch een hele tijd probleem kunnen rondrijden!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Goedemiddag lieve lotgenoten,

Ik ben er weer. Heb een dikke vette rekening gehad. Hij stinkt niet meer. Alleen het inlaatspruitstuk is ook aardig dicht met alle troep. Voor het mooie zou er van af moeten, maar helaas de centen waren op. Ik overweg een chemische reiniging maar dat moet ik even nog bekijken.

Om jullie weer een hele verhaal te besparen, hier de rekening...

Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door J.V. »

Oef, da’s een hoop geld!
Maareh, je had toch 6 maanden BOVAG garantie? Gezien je de auto sinds 21 oktober 2017 in bezit hebt, zou ik verwachten dat het kosteloos gerepareerd zou moeten worden...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Ja ik heb hem nu twee keer bij de dealer gehad. Volgens hun is alles oke. Ik ben er klaar mee. Ik had ook geen zin mij zelf te vergassen. Gezond is het namelijk ook niet. Mij zien ze in ieder geval niet meer terug.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door J.V. »

Ik zou er werk van maken hoor; gewoon BOVAG en FIAT zelf inschakelen. Helaas heb ik dat destijds met de FIAT dealer waar ik mijn GP kocht, ook moeten doen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

En wat moet ik dan precies doen.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door J.V. »

Je bent eerst twee keer bij de dealer geweest, die aangaf dat er niets aan de hand was. Je bent vervolgens naar een andere garage gegaan die wél defecten hebben gevonden en het probleem hebben opgelost met als gevolg een rekening van ruim €1000. De dealer zal niet blij zijn dat je het door een andere garage hebt laten repareren, maar dat is een gevolg van het feit dat de dealer aangaf dat er geen probleem was. Ik zou de BOVAG eens bellen en om advies vragen. Vervolgens de dealer bellen, de factuur voorleggen en vragen om een tegemoetkoming. Willen ze dat niet doen, dan zou ik FIAT even bellen en daar eens je verhaal doen. Vreemd dat een dealer zegt dat het normaal is dat er uitlaatgassen de auto binnen komen...

Baat het niet, schaadt het niet. Je geeft zelf al aan niet terug te gaan naar de dealer, dus voor scheve gezichten hoef je niet bang te zijn. Je hebt je auto niet toevallig in Gemert gekocht?...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Nee hoor in Vlaardingen. Eigenlijk is het geen officiële Fiat dealer, vroeger wel, tegenwoordig is het een erkende Check Star Dealer en noemt zichzelf Fiat Specialist.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door meloenie »

Jemig wat een geld
Maar stinkt nu niet meer. Was de stank nu door lekke pakking ?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

@meloenie,

Nou stinken doet ie gelukig niet meer. Oorzaak was een lekke turbo! Die pakking was idd ook aan een kant lek maar dat was minimaal. Maar als de boel toch al open ligt... zoiets wordt vanzelf ook nooit beter.

Maar wat is de oorzaak van in mijn geval een lekke turbo?

Om bij deze "ECO" Diesel van Fiat of VW, eigenlijk alles wat direct ingespoten is, een optimale verbranding te garanderen en een minimale aanslag van roet of onverbrande brandstof zijn verschillende factoren nootzakelijk.

Een optimaal brandstofmengsel, een optimale en regelmatige ( actieve ) regeneratie van de DPF filter. Uiteraard zijn hiervoor een goedwerkend thermostaat en EGR-Klep van voordeel.

Een termostaat wat bijvoorbeeld verkeerde waardes levert kan voor een verhoogt brandstofverbruik zorgen, dat kan resulteren in een overmatige roetontwikkeling voor het DPF filter. Een slechtwerkende EGR klep hoeft niet direct een defect op te leveren. Door bijvoorbeeld verkoking kan het klepje tijdens de recirculatie slecht sluiten. Hierdoor ontwijken uitlaatgassen onbedoeld naar het uitlaatsysteem, dus weer overmatige roetvorming richting de DPF. In mijn geval was de doorstroming van de EGR niet in orde. Dit kon alles met fatsoenlijke meetapparatuur uitgelezen worden. Zoals op de rekening te zien is de hele boel schoon gemaakt en tot nu toe schijnt het werken.

Door teveel roetontwikkeling voor het DPF filter raakt deze vroegtijdig verzadigt. Stel dat deze dan ook niet normaal - regelmatig kan regenereren... Uiteindelijk forceer je dan ongewild teveel tegendruk in het uitlaatsysteem. Door deze tegendruk slijt je turbo in vorm van dat je axiale speling krijgt op het turboasje en wanneer deze lek is ontwijkt het uitlaatgas op andere manieren ( als in mijn geval ) via de variable schoepverstelling van je turbo. Welke zich dan vertoont in zwarte aanslag rond je turbo. De belachelijk lange onderhoudsintervallen van 30.000 km zijn dan ook niet echt van voordeel voor deze kleine motor gezien het kader van maar 3.2 liter motorolie.

Mij is geadviseerd om op max. 15.000 kilometer het olie te vervangen en periodiek de EGR schoon te maken. Dat komt ruim uit want ik vervang al om de 10.000 kilometer en dat komt niet alleen mijn turbo ten goede maar ook de ketting. Want alle roetpartikel in de motorolie zorgen ook voor slijtage in lagers van de ketting.

Maar goed ik drift af... :?

Zoals jullie kunnen lezen lijkt een ophoping van alles en nog wat te zijn. Maar goed dat is mijn verhaal en misschien dat het ooit iemand ten goede komt.
Ik kan eerlijk zeggen dat ik in een ander auto rij. Heel belangrijk hij stinkt niet meer ~~
Ik heb zeker meer vermogen, een Ferrari is ook niet maar nu ik een normale turbodruk heb rijdt het toch allemaal wat makkelijker. Hopelijk kan ik er nu van genieten.

Ik ga het wel nauwkeurig in de gaten houden. Over een aantal kilometer laat ik de boel nogmaals uitlezen. Normaliter hoort deze auto tussen de 700 en 1000 kilometer te regenereren. Zo niet moet ik hier nog ff achteraan anders zit ik binnen no-time weer met de zelfde ellende.
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor

Bericht door Lars EVO »

Ze handelen in nieuwe zowel ook in gebruikte autos. Ik weet niet precies hoelang ze al in Vlaardingen zitten. Ik heb wel begrepen dat het bedrijf tegenwoordig door de zoon van de oprichter wordt gevoerd. Tegenwoordig zijn ze een erkende Check Star Dealer (Magneti Marelli)

Ik ga morgen eerst maar contact opnemen met de Bovag. Trouwens heb ik expres geen namen genoemd. Ik weet of dat in het vervolg schadelijk kan zijn voor me.
Plaats reactie