1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Beste Fiat vrienden,
Ik heb jullie hulp nodig. Sinds dat ik mijn Multijet heb ruik ik soms een moffe geur bij een koude start. Omdat ik nog nooit een diesel heb bereden kon ik het ook niet goed plaatsen.
Tijdens het bijvullen van de ruitenvloeistof viel me vandaag op dat er rook uit richting van de turbo komt.
Een iemand een idee wat er aan de hand is?
Ik heb jullie hulp nodig. Sinds dat ik mijn Multijet heb ruik ik soms een moffe geur bij een koude start. Omdat ik nog nooit een diesel heb bereden kon ik het ook niet goed plaatsen.
Tijdens het bijvullen van de ruitenvloeistof viel me vandaag op dat er rook uit richting van de turbo komt.
Een iemand een idee wat er aan de hand is?
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Brandplaatjes is een bekend probleem van deze motor. Gaan geheid stuk. Grote kans dat die het zijn dus.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Hallo bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag de hitteschilden demonteerd toen zat wat roetvorming rond de turbo en bij de hitteschild.
De Luchtfilterbehuizing heb ik ook even afgenomen om bij de injektoren te komen.
Maar hier is alles kurkdroog en daar ruikt ie ook niet.
Ik heb wat fotos gemaakt hierop is de roetvorming goed zichtbaar. Hier ruikt men ook die uitlaatgassen duidelijk. Zodra de boel goed warm is ruik ik helemaal niks meer. Lijkt mij niet normaal, iemand een idee?
Ik heb vandaag de hitteschilden demonteerd toen zat wat roetvorming rond de turbo en bij de hitteschild.
De Luchtfilterbehuizing heb ik ook even afgenomen om bij de injektoren te komen.
Maar hier is alles kurkdroog en daar ruikt ie ook niet.
Ik heb wat fotos gemaakt hierop is de roetvorming goed zichtbaar. Hier ruikt men ook die uitlaatgassen duidelijk. Zodra de boel goed warm is ruik ik helemaal niks meer. Lijkt mij niet normaal, iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Lars EVO op di dec 05, 2017 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Heb ik ook daar, de roet dan he. Stinkt ook soms....
Weet niet of t hoort zo ?
Weet niet of t hoort zo ?
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Denk niet dat het hoort. Nou... blij ben ik er niet mee, want het hoort definitief niet.
Volgens mijn monteur komt dit vaker voor en niet alleen bij Fiat en kan volgens hem geen kwaad.
Op mijn auto zit nog BOVAG garantie, even kijken of het wat deugt...
Volgens mijn monteur komt dit vaker voor en niet alleen bij Fiat en kan volgens hem geen kwaad.
Op mijn auto zit nog BOVAG garantie, even kijken of het wat deugt...
Laatst gewijzigd door Lars EVO op vr mar 09, 2018 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Gewoon mee terug gaan als je nog BOVAG-garantie hebt.
Er is een defect (lek) en dat moet op professionele wijze (kosteloos) gerepareerd worden.
Er is een defect (lek) en dat moet op professionele wijze (kosteloos) gerepareerd worden.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Klopt. Mijn monteur heeft mij het zelfde geadviseerd. Ik laat weten hoe het afloopt.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Maandag mag ik de auto langs brengen ken krijg ik een leenauto mee. Tot zover ben ik met de service tevreden. Even kijken hoe het afloopt.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Mooi geregeld inderdaad. Houd je ons op de hoogte?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Ja zeker. Heb gisteren nog een mail gestuurd met duidelijk uitleg en foto's erbij. Vanochtend werd ik gebeld, met...
Goedemorgen,
Ik bel naar aanleiding van je mail. Graag wil ik een afspraak met je maken. Wanneer kan je het auto langs brengen...
Maandag 13.30? Leenauto staat klaar!
Wat wil je meer, misschien dat het wel scheelt als men bij een familiebedrijf koopt... wie weet???
Goedemorgen,
Ik bel naar aanleiding van je mail. Graag wil ik een afspraak met je maken. Wanneer kan je het auto langs brengen...
Maandag 13.30? Leenauto staat klaar!
Wat wil je meer, misschien dat het wel scheelt als men bij een familiebedrijf koopt... wie weet???
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Ben benieuwd naar de uitkomst!
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
En is het opgelost?
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Hallo,
Ik kom hier nog op terug. Ik hou het even nog in de gaten.
Ik kom hier nog op terug. Ik hou het even nog in de gaten.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Klinkt alsof ze het op een provisorische manier gerepareerd hebben?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: 1.3 Multijet 85 ruikt naar uitlaatgas bij koude motor
Blijkbaar is die zwarte aanslag normaal. Ze hebben nog een aantal 1.3 M-Jet diesel in de showroom staan. Ze hebben de moeite genomen om bij elke de beschermplaat weg te halen, om mij te laten zien dat dit dus echt bij hoort.
In dit gedeelde van de Turbo zit dus geen kering o.i.d. waar die op zou kunnen lekken. Simpelweg omdat deze weg zou smelten door de hoge temperaturen. Die roetplek ontstaat dus hoofdzakelijk bij koude motor, wanneer die motor warm is zet metaal dus uit en dicht automatisch af.
Verder heb ik nog wat andere dingen gehad, zoals...
1. twee losse kabel onder mijn stoel, dit bleek de gordel verklikker te zijn.
2. een behoorlijke rammel in het airco systeem, hier is een splinternieuwe compressor gemonteerd
Netjes opgelost tot nu toe
In dit gedeelde van de Turbo zit dus geen kering o.i.d. waar die op zou kunnen lekken. Simpelweg omdat deze weg zou smelten door de hoge temperaturen. Die roetplek ontstaat dus hoofdzakelijk bij koude motor, wanneer die motor warm is zet metaal dus uit en dicht automatisch af.
Verder heb ik nog wat andere dingen gehad, zoals...
1. twee losse kabel onder mijn stoel, dit bleek de gordel verklikker te zijn.
2. een behoorlijke rammel in het airco systeem, hier is een splinternieuwe compressor gemonteerd
Netjes opgelost tot nu toe
Laatst gewijzigd door Lars EVO op vr mar 09, 2018 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.