Welke olie voor de 1.3 Multijet

Plaats reactie
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Welke olie voor de 1.3 Multijet

Bericht door Lars EVO »

Beste Leden,

Welke merk en vooral welke viscositeit gunnen jullie de 1.3 Multijet?

Uiteraard weet ik dat FIAT een Low SAPS 5W30 voorschrijft.

Zoek ik bijvoorbeeld bij een Opel Corsa, waar eigenlijk de zelfde motoren verbouwd worden krijg je de keuze uit meerdere High - Tech olies van 5W30 5W40 en zelfs 0W40

Hier op het forum heb ik al gelezen dat deze motor is ontwikkeld voor 5W40 of zelf 10W40...

Wat zijn jullie ervaringen en waar vertrouwen jullie op?
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Welke olie voor de 1.3 Multijet

Bericht door walllie »

Gewoon er in kieperen wat er aanbevolen word in je boekje
Of vul op de verschillende olie sites je kenteken in en daar word je een voorstel gedaan
Vergelijk voordat je over tot kopen wel ff of de olie sites het juist hebben
Als jij het verkeerde spul er in gooit js het jou probleem niet dat van de verkeerd geleverd info va de site
Altijd boekjes na lezen

Ik rij zelf erg fijn met 5w30 van kroon avenza msp
Ik rij er van af 160xxx km tot nu 227km mee
Ik ververs zelfcmet origineel of bosch filter elke 20.000 a 25.000 ik wacht nooit tot die 30.000 km er aan komt
Er gaat maar 3.2 liter in en zelf wisselen kost mij rond de 40 a 50 euro incl filter en verzendkosten
Dus geen risico nemen om te lang door te rijden met oude olie

Ps denk aan je olie aftal plug die zijn soms zo slecht dus eentje extra op voorraad kan geen kwaad
Succes
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: Welke olie voor de 1.3 Multijet

Bericht door Lars EVO »

Hoi walllie,

Sorry voor mijn late reactie en bedankt voor die jouwe. Eigenlijk had ik op wat meer antwoorden / info gehoopt. Dat Kroon Avanza 5w30 MSP is idd een zeer fijne olie. Ik had het ooit in een Peugeot 207 vti geprobeerd en ik moet zeggen het viel niet tegen. De motor liep er iig niet minder om.

Eigenlijk vraag ik het alleen maar omdat op de site van Kroon Olie voor de Fiat 1.3 Multijet alleen maar een 5w30 wordt aanbevolen, het Avanza 5w30 MSP. Bij Opel, die dus feitelijk de zelfde motoren verbouwen worden verschillende oliesoorten aangeboden 5w30, 5w40 en een 0w40.

Ik overweeg van de zomer naar zuid Europa te reizen en hiervoir een w40 olie te gebruiken vanwege de hoge temperaturen daar.

Ikzelf ververs altijd om de 10 max 15 dkm. Dus die 30 dkm interval die Fiat hier aangeeft vindt ik op een kader van maar 3,2 liter wat overdreven.

Bij de volgende beurt gebruik ik uiteraard een originele filter en het vernieuwde Castrol Magnetec 5w30 Stop Start.

Even kijken of het wat is.
Plaats reactie