geen reactie op gaspedaal

Plaats reactie
romain
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jan 28, 2018 9:53

geen reactie op gaspedaal

Bericht door romain »

Hallo,

Mijn Fiat Punto (Street versie : 1.2 benzine) uit 2014 – met amper 16000 km op de teller - heeft een raar probleem.
Bij warme motor verschijnt soms de melding “motor laten nakijken” (geel lampje gaat aan). Dit gebeurt bijna altijd als de motor stationair draait (bv. bij het wachten voor een verkeerslicht). Tegelijkertijd begint de motor te draaien aan een licht verhoogd toerental (ongeveer 1200 tr.) en reageert hij totaal niet meer op het gaspedaal. Ik ben dan verplicht om de motor stil te leggen (een seconde is voldoende) waarna hij weer normaal reageert op het gaspedaal, ofschoon de foutmelding op het display blijft… Het rare van de zaak is dat de auto soms start en rijdt zonder dat de foutmelding verschijnt – het gele lampje blijft dan uit, en alles lijkt weer normaal.
De dealer weet kennelijk niet goed wat aan te vangen. Bij mijn laatste bezoek heeft hij “alle centrales terug ingeleerd”. Resultaat nul, kosten 80 euro…
Een bevriend wegenwachter heeft de fout uitgelezen, en zijn toestel gaf de volgende melding : “massa of volume luchtdoorstromingscircuit bereik (werking) probleem”… De motor draait steeds normaal en trekt goed op, ook als de fout zich manifesteert.
Heeft er iemand een idee wat hier kan aan de hand zijn?
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: geen reactie op gaspedaal

Bericht door Rado »

Vreemd dat de dealer geen foutcode heeft gevonden.
Welke foutcode heeft de wegenwacht gevonden? Hiermee kun je beter zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Het kan b.v. een defect luchtmassameter zijn maar het kan ook zijn dat de LMM terecht een maximum waarde meet vanwege een andere oorzaak (vervuiling).
Je ziet dit b.v. ook bij een foutcode van de lambdasonde; die werkt goed en geeft een maximum/minimu bereik waarde aan als gevolg van een vervuilde gasklephuis.
romain
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jan 28, 2018 9:53

Re: geen reactie op gaspedaal

Bericht door romain »

De foutcode die de wegenwachter gevonden (en nadien gewist) heeft is P- 0101. De man heeft de stekker van een sensor die mogelijk aan de basis van het probleem ligt losgemaakt en nagekeken (vraag me niet dewelke - zoveel weet ik er niet vanaf ; ik weet alleen dat deze sensor zich situeerde op een plastic kap links op de motor, en dat hij zeer gemakkelijk bereikbaar was). Tot op de dag van vandaag heeft het probleem zich niet meer voorgedaan, en ik heb met de wagen nu toch al een vijftal (tamelijk lange) ritten gemaakt.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: geen reactie op gaspedaal

Bericht door damted »

Even google gebruikt:
https://www.yourmechanic.com/article/-p ... ohn-nelson" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ook een slecht contact zijn geweest.
ANWB / wegenwacht zijn vaak beter dan de dealer.
Wel jammer, zou je van een merk dealer niet verwachten.

Mijn ervaringen zijn helaas vergelijkbaar.

Je kunt beter naar een merk onafhankelijke dealer gaan, die moeten vaak inventiever zijn en zijn dan vaak ook beter in staat een goede diagnose te stellen.
De echt goede monteurs bij de merkdealers niet nagelaten, maar die moet je met een lampje zoeken.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie