Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Scarrrr »

Hi,

Mijn 2007 GP 1.3mjet nadert de 208.000km en bij het wegrijden begint de auto te 'hobbelen'. Ook gaat het schakelen zo nu en dan minder soepel dan voorheen. Nu heb ik zo'n idee dat mijn koppeling/+vliegwiel aan z'n einde is, ook al kan ik niet echt 'slip' ontdekken.

Ik heb een 6 bak en nu zag ik dat een Valeo set incl vliegwiel zo'n 400,- kost. :x

Wie kan mij een idee geven wat een reparatie mij gaat kosten? Of eventueel tips waar het nog meer aan kan liggen? Qua km-stand, is dat een afstand waarbij een koppeling versleten kan zijn?
Afbeelding
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Rado »

Misschien hydraulisch druklager.
Vervang eens de remolie en neem dan ook de olie in de hydraulische leiding van de koppeling mee.
De slijtage van een koppeling/vliegwiel is afhankelijk van gebruik maar bij normaal gebruik zou deze
4-5 ton mee moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Scarrrr »

Oh joh, zoveel? :o
Afbeelding
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door walpunto »

koppeling kan ook bij 2 ton op zijn hangt er vanaf veel stads kilometers of juist veel op de snelweg
als je diet zeker hydr druklager mee vervangen 400 lijkt mij erg goedkoop voor een vliegwiel en een koppelingsset
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Scarrrr »

Ik heb er zelf nu ~65.000 mee gereden. Voornamelijk snelweg. Maar goed, weet niet wat er daarvoor mee gebeurd is.

Breng de auto dit weekend weg voor groot onderhoud en verwacht dan ook een conclusie over de koppeling.
Afbeelding
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Rado »

Een koppeling slijt eigenlijk alleen door de manier van aangrijpen, dus persoonlijke rijstijl.
Ik heb die van mij moeten laten vervangen als gevolg van een defect hydraulisch druklager (90.000km) waardoor de koppeling begon te slippen en uiteindelijk de hydraulische leiding losschoot.
Kosten: ca. 900,- Euro exclusief vliegwiel

Als de bak los moet vervang dan ook (preventief) de druklager!
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Scarrrr »

Update:

Koppeling, vliegwiel, drukgroep+lager zijn vervangen. Kwam uit op zo'n 800,- totaal. :(
Maar het verschil is enorm.

Wat was er aan de hand? Het vliegwiel is kapot gedraaid (waren stukken metaal weggeslagen) en dat vliegwiel heeft liggen rammelen waardoor de rest ook kapot is gegaan. Je voelde het al als je het koppelingspedaal omhoog liet komen, dan trilde het pedaal en soms hoorde je ook een duidelijke rammel. Daarnaast zat er slijtage op de drukgroep en het lager was ook ingesleten.

Geen onnodige reparatie dus. Hoop er nu weer een tijd mee door te kunnen zonder al te veel onkosten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door J.V. »

Vind die €800,- nog wel meevallen om eerlijk te zijn.
Heb je het bij een dealer laten vervangen?

Ik was (1.4 T-JET, geen idee of de prijzen veel verschillen) ook zo’n €800,- kwijt, maar dat was volgens de betreffende dealer ‘tegen inkoopsprijs’. Was wel incl. verversen van de versnellingsbakolie en de rem-/koppelingsvloeistof.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?

Bericht door Scarrrr »

Uitgevoerd bij een dealer, maar in de eigen tijd van de monteur. Dus heb inderdaad wat kunnen besparen op het uurtarief
Afbeelding
Plaats reactie