Fiat Punto Evo 1.3 multijet 2011 Motorschade na 200dkm
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 2011 Motorschade na 200dkm
Beste forummers,
Mijn Evo begint het te begeven, het begon twee dagen geleden met de aircopomp die vast sloeg. Dat kan gebeuren met dit warme weer en de Evo is uit 2011 dus daar had ik op zich vrede mee.
Daarna kreeg ik een vreemde foutmelding (P2563) de VGT kan zich niet genoeg sluiten. Ik vermoed dat er roet voor het mechanisme zich heeft opgehoopt en daardoor niet helemaal dicht kan. Zelf dacht ik een relatief eenvoudige fix.
Ik wilde hiermee bezig gaan tot ik gister thuiskwam en de motor stationair ratelde. Zoals een mede forummer ook heeft gehad. Getuige dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=YsPmtpnafoM
Ik vermoed dat er teveel speling zit op het drijfstanglager. Ik wilde voor een quick fix gaan en gewoon de krukas oppoetsen en dan maar weer een setje nieuwe glijlagers erin. (Ik weet dat dit niet zo hoort, maar hoop dan weer 30dkm door te kunnen voordat ik hem op de sloop trap).
Ik snap er niks van, olie ververst elke 20dkm, nieuwe ketting ,warm rijden, niet in te lage versnelling rijden, etc.
Mijn Evo begint het te begeven, het begon twee dagen geleden met de aircopomp die vast sloeg. Dat kan gebeuren met dit warme weer en de Evo is uit 2011 dus daar had ik op zich vrede mee.
Daarna kreeg ik een vreemde foutmelding (P2563) de VGT kan zich niet genoeg sluiten. Ik vermoed dat er roet voor het mechanisme zich heeft opgehoopt en daardoor niet helemaal dicht kan. Zelf dacht ik een relatief eenvoudige fix.
Ik wilde hiermee bezig gaan tot ik gister thuiskwam en de motor stationair ratelde. Zoals een mede forummer ook heeft gehad. Getuige dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=YsPmtpnafoM
Ik vermoed dat er teveel speling zit op het drijfstanglager. Ik wilde voor een quick fix gaan en gewoon de krukas oppoetsen en dan maar weer een setje nieuwe glijlagers erin. (Ik weet dat dit niet zo hoort, maar hoop dan weer 30dkm door te kunnen voordat ik hem op de sloop trap).
Ik snap er niks van, olie ververst elke 20dkm, nieuwe ketting ,warm rijden, niet in te lage versnelling rijden, etc.
Laatst gewijzigd door Jasper3011 op za jun 16, 2018 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Vermoed verstopt roetfilter stijgend oliepeil. Nieuwe lagers ? kijk eerst even je olie na of die nu niet zo dun als water is en ververs hem, zeef de afgelaten olie kijk of er deeltjes of zilverkleurige gloed inzit, is dit niet het geval ververs het met 5w40. misschien lost dat het geratel op. Ze kunnen vreselijke geluiden maken met teveel verdunde olie
goed onderblok 110.000km heb ik nog wel liggen.
goed onderblok 110.000km heb ik nog wel liggen.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Bedankt voor je reactie, olie is niet (water) dun gewoon normaal heb het afgetapt. Heb het gefilterd kan niet zeggen dat er schokkende dingen in de zeef zitten zie afbeelding.
Met de quick fix bedoel ik dit:
Y35DBG2YJRA
Met de quick fix bedoel ik dit:
Y35DBG2YJRA
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Oke, dat is jammer. Carterpan eronder uit maar dan.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Ja heb ik gedaan komt tot mijn grote schrik een stuk van de kettingspanner tegen, deze is gewoon afgebroken lijkt wel of die ergens achter is blijven hangen. Dus nu maar weer een nieuwe ketting erom leggen, hopelijk komt het geratel van het deel wat er nog hangt en heeft dit de ketting nog op spanning gehouden en hebben de kleppen niet de cilinder geramd
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Had je de boutjes van de geleiders niet met loctite vastgezet ? 9nm is niet veel bij dat trillen en schokken.
Heb nog wel een goede geleider die je zo kan hebben ervan uitgaande dat je de ketting al recent hebt vervangen
Of de oliebuis verstopt die de ketting smeert
Heb nog wel een goede geleider die je zo kan hebben ervan uitgaande dat je de ketting al recent hebt vervangen
Of de oliebuis verstopt die de ketting smeert
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Dat is mooi ja dan wil ik die geleider wel van jou overnemen, zal nog wel even de ketting bekijken. Nee de boutjes zitten nog in het blok, hij is gewoon afgeknapt had ze ook niet ingesmeerd met loctite (zal ik nu wel doen). Zoals je kan zien staat de spanner nu op zijn maximale stand, zal de nokkenas weer op tijdzetten en dan moet die het weer doen met een verse geleider.
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Oke mooi heb je het afstelgereedschap ? anders heb ik dat wel voor je
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Het lijkt er op dat de ketting wel is opgerekt na 30dkm dit is de schade tot nu toe:
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Hoe was de olie Jasper ?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
De olie was nog 'prima' en niet waterig alle stof van de krukaslager lag op de bodem van het carter. Vermoed dat de ketting een paar tandjes heeft overgeslagen en niet meer op tijd liep. Ik heb er een nieuwe drijfstang lager ingezet, nieuwe ketting, olie (5w40) en filter zijn onderweg. Ik ga van het zomer het onderblok wel overzetten afwachten hoelang de motor deze noodreparatie vol houdt.
Mooi programma trouwens met al die aanhaalmomenten
Nog een kleine update heb de deksel er afgehaald en daar lijkt alles in orde.
Mooi programma trouwens met al die aanhaalmomenten
Nog een kleine update heb de deksel er afgehaald en daar lijkt alles in orde.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Een update van de stand van zaken, ik heb dit weekend het onderblok gewisseld met het onderblok van Willeme1. Dit was een hele operatie auto loopt nu weer mooi, helaas stond ik vandaag langs de a7 i.v.m. een lekke radiateur, waar eindigt dit
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Hallo Jasper,
Hoeveel pech kan een mens hebben. Blok niet heet gelopen hoop ik ?
Mooie werkplaats zo te zien
Hoeveel pech kan een mens hebben. Blok niet heet gelopen hoop ik ?
Mooie werkplaats zo te zien
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Nee blok is niet heet gelopen, was onderweg en zag langzaam de temperatuur omhoog lopen af en toe zakte die weer door dat de temp. sensor koelvloeistof raakte. Het gaatje zit boven in de radiateur, dus in principe zat meer dan de helft van het blok nog in koelwater. Had nog 2 vaatjes ruitenwisser vloeistof gevuld met water en ben rustig weer terug gereden, onderweg weer even wat bijgegooid tot ik thuis kwam.
Ik heb weer een nieuwe radiateur gekocht voor 50 eurootjes dus kan volgende week weer sleutelen. Ben wel blij dat ik zoveel gereedschap tot mijn beschikking heb, anders had ik hem ook niet laten repareren haha
Ik heb weer een nieuwe radiateur gekocht voor 50 eurootjes dus kan volgende week weer sleutelen. Ben wel blij dat ik zoveel gereedschap tot mijn beschikking heb, anders had ik hem ook niet laten repareren haha
Re: Fiat Punto Evo 1.3 debacle
Oke gelukkig goed afgelopen. Had nog nagekeken bij autodoc wat ik betaald had voor de spullen die je had meegenomen en het was iets goedkoper.
Als je hem klaar hebt en in de buurt bent kan ik als je wil de egr eruit schrijven en stage 1 erin, heb je ongeveer 25 pk erbij, onderin meer power, en vervuilt je dpf niet meer zo snel.
Als je hem klaar hebt en in de buurt bent kan ik als je wil de egr eruit schrijven en stage 1 erin, heb je ongeveer 25 pk erbij, onderin meer power, en vervuilt je dpf niet meer zo snel.